تقابل ایران - کره جنوبی در مسیر جام جهانی 2018؛

بردن به وقت شهریور
تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی امروز نهمین دیدار خود را از گروه A انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه در ورزشگاه جام‌جهانی سئول برگزار می‌کنند.
دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی را می‌توان به دربی آسیا تشبیه کرد؛ دو تیمی که از قدمتی طولانی در آسیا برخوردار هستند و از شکل‌گیری فوتبال در آسیا تا امروز همواره در اکثر تورنمنت‌های این قاره مدعی بوده‌اند و از خوب یا بد ماجرا به طور مرتب رقیب یکدیگر می‌شوند. امروز بار دیگر دو غول سنتی فوتبال آسیا رو در روی هم قرار می‌گیرند. دو تیم در شرایطی به میدان می‌روند که بر خلاف یک دهه گذشته ایران دست بالاتر را دارد. کره بعد از هشت صعود متوالی به جام‌جهانی‌ در گام نهم، کم آورده اما هنوز می‌تواند بلیت روسیه را بگیرد.
این دیدار ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه جام‌جهانی سئول برگزار می‌شود و چشم بادامی‌ها برای شکست دادن ایران دست به هر کاری زده‌اند. از افزایش ظرفیت ورزشگاه تا پرداخت حقوق به کارمندانی که در ورزشگاه حضور می‌یابند و‌... اقدماتی است که دولت این کشور انجام داده است. آنها ابتدا زمین نامناسبی را هم در اختیار ایران قرار داده بودند اما کی‌روش بعد از اعتراض به این موضوع بار دیگر اعلام کرد که بازیکنانش در این شرایط قوی‌تر و قدرتمندتر می‌شوند.


چهار سال قبل، ایران برای صعود به جام‌جهانی برزیل، نیاز به پیروزی برابر کره‌جنوبی داشت اما سرمربی سابق این تیم عنوان کرد که از ایران بیش از ازبکستان بدش می‌آید و با شکست ایران برای صعود به برزیل به ازبکستان کمک می‌کند. همین اظهارنظر آغازگر جنگی میان مربیان دو تیم بود و کی‌روش فردی بود که بعد از پیروزی مشتش را به سمت نیمکت این تیم نشانه گرفت. با گذشت چهار سال از آن بازی، هنوز کره‌ای‌ها آن نتیجه را فراموش نکرده‌اند و حتی پیش از بازی رفت در تهران، عکس تیمی خود را در حالی که مشت کرده بودند، منتشر کردند اما باز هم در پایان بازی این کی‌روش بود که روی دو زانو نشست و مشتش را گره کرد تا بار دیگر کره‌جنوبی سهمی جز شکست از بازی نداشته باشد.
ایران
شاگردان کی‌روش بی‌دردسرترین صعود سال‌های اخیر را تجربه کردند. با شش پیروزی از هشت دیدار و دو بازی زودتر از موعد مقرر بلیت روسیه برای تیم کی‌روش رزرو شد. یکی از این پیروزی‌ها هم در هفته چهارم برابر کره‌جنوبی در تهران رقم خورد تا چهارمین شکست متوالی چشم‌بادامی‌ها ثبت شود. چهار شکست متوالی به اضافه مشتی که کی‌روش مقابل ۷۰ هزار هوادار کره‌ای به نیمکت این تیم نشان داده، آنها را تشنه‌تر از هر موقع دیگری برای پیروزی برابر ایران کرده است.
تیم کی‌روش روزهای آرامی را در مدت زمان اخیر سپری کرده و این بار همه دست به دست هم داده‌اند که این تیم بهترین نتایجش را در جام‌جهانی کسب کند اما برنامه‌ریزی برای جام‌جهانی، بازیکنان را از رکوردهایی که در اختیار دارند، غافل نمی‌کند. نخستین هدف تیم ملی در دو بازی پیش رو حفظ شکست‌ناپذیری و گل نخوردن در انتخابی جام‌جهانی است. تیم کی‌روش آخرین بار ۱۵۳۸ روز قبل مقابل یک تیم آسیایی در بازی‌های رسمی شکست خورده و همچنین از آخرین باری که دروازه ایران باز شد، ۶۵۶ روز می‌گذرد.تیم ملی در این بازی چند بازیکن جدید را هم به همراه دارد و می‌تواند از بازیکنانی نظیر امید نورافکن، روزبه چشمی و سامان قدوس رونمایی کند.
کره‌جنوبی
کسی تا به حال کره را در چنین وضیعتی مشاهده نکرده است. تیمی که از چین دو گل می‌خورد، به سوریه گل نمی‌زند و در نهایت به قطر می‌بازد. شکست به ایران توجیه‌پذیر است اما نتایج اخیر مسوولان فوتبال این کشور را از اولی اشتیلیکه ناامید کرد و به سراغ شین تائه یونگ رفتند. او در بازی معروف شش بر دو که به سود ایران به پایان رسید، به عنوان بازیکن حضور داشت. یونگ برای این بازی برخی از بازیکنان حاضر در دیدار قطر را دعوت نکرده و برای پیروزی برنامه‌ریزی کرده اما می‌داند با چه حریف خطرناکی روبه‌رو است.در وصف وضعیت کره‌جنوبی کافی است نگاهی هم به وضعیت این تیم داشته باشیم؛ ۱۳ امتیاز از هشت بازی و تنها یک امتیاز اختلاف با ازبکستان، این تیم را در رده دوم جدول قرار داده است. به اینها، بازی با ایران و ازبکستان را هم اضافه کنید. کره‌جنوبی برای صعود بی‌چون و چرا نیاز به شش امتیاز دارد اما این شش امتیاز را باید از دهان اژدها خارج کند. علاوه بر بازی با ایران در سئول، آنها در بازی پایانی به مصاف ازبکستان می‌روند و در تاشکند باید این تیم را متوقف کنند. هر چقدر کره‌جنوبی از جام‌جهانی دور است، ازبکستان خودش را نزدیک‌تر از همیشه به این تورنمنت می‌بیند. این دیدار برای کره‌ای‌ها طعم انتقام و جبران هفت سال ناکامی برابر تیم ملی ایران را دارد.
4 برد با فقط یک گل
از سال2012 تا امروز تیم‌های ملی ایران و کره‌جنوبی در چهار مسابقه به مصاف هم رفته‌اند که جالب است تیم ملی ایران در هر چهار بازی با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسیده است.
بازمانده‌های آخرین شکست
آخرین برد کره مقابل ایران بازی مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا بود که تیم ایران با گل دقیقه 105 یون بیت گارام از حریفش شکست خورد. نکته جالب اینکه از آن تیم که در سال 2011 مقابل کره بازی کرد چند بازیکن هنوز در ترکیب تیم ملی حضور دارند. سیدجلال حسینی، احسان حاج صفی و کریم انصاری‌فرد سه بازیکنی هستند که در آخرین شکست ایران برابر کره‌جنوبی بازی کرده‌اند. از تیم کره هم چهار بازیکن به نام‌های جا چئول کو، سانگ یئون کی‌، کی ‌هون یئوم و شین ووک کیم بازمانده‌های آخرین برد کره‌جنوبی مقابل ایران هستند.
غیبت گلزن اصلی
سردار آزمون با زدن دو گل در چهار بازی اخیر تیم ملی ایران برابر کره‌جنوبی بهترین گلزن حال حاضر در اردوی دو تیم است هرچند آزمون به دلیل مصدومیت بازی برابر کره را از دست داده است و نمی‌تواند برابر کره‌ای‌ها هت‌تریک کند‌ اما ایران در ترکیب تیمش یک مهاجم دیگر دارد که کره‌ای‌ها اصلا از او دل خوشی ندارند. رضا قوچان‌نژاد که با گل زیبا و سرنوشت‌سازش در اولسان شکست کره را در زمین خودش رقم زد‌ و ایران را به جام‌جهانی 2014 برزیل برد.
بهترین گلزنان دو تیم
ایران شاید هیچ‌گاه به اندازه مقدماتی جام‌جهانی 2018 روسیه مهاجم آماده و در یک سطح نداشته است. در حال حاضر نیز بهترین گلزنان ایران در دور مقدماتی مهدی طارمی با سه گل در شش بازی و سردار آزمون با دو گل از پنج بازی هستند. در تیم کره‌جنوبی نیز کی سونگ یئون‌ هافبک این تیم در هشت بازی چهار گل به ثمر رسانده و کوجا چئول دیگر ‌هافبک این تیم در شش بازی سه گل زده است.
آمار و ارقام بازی
آمار و ارقام جدال‌های رودرروی ایران و کره‌جنوبی آنقدر جالب است که بر حساسیت‌های این بازی اضافه کند. از مجموع 29 بازی برگزار شده میان دو تیم، ایران 13 و کره 9 برد به دست آورده‌اند و هفت بازی دو تیم مساوی شده است. نکته جالب اینکه هر دوتیم در این مسابقات 32 گل به ثمر رسانده‌اند و از این نظر برابر هستند. موضوع قابل توجه دیگر اینکه از مجموع بازی‌ها هفت دیدار در زمین ایران برگزار شده، 13 بازی در زمین بی‌طرف و 9 بازی هم در زمین کره انجام شده است. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که کره بیشتر بردهایش را در زمین‌های بی‌طرف به دست آورده است. این تیم در زمین بی‌طرف هفت برد به دست آورده است و تنها دو بار در زمین خودش پیروز شده است. کره تا به حال در زمین ایران موفق به برد نشده است اما تیم ملی کشورمان در ایران پنج بار و در کشور بی‌طرف نیز پنج بار برنده شده است. تیم ایران در زمین کره‌جنوبی هم سه بار موفق به برد شده است.
اولین برد تیم ملی ایران
بازی‌های مستقیم ایران و کره‌جنوبی از سال 1339 هجری شمسی آغاز شد که در اولین بازی تیم ایران با پنج گل مغلوب کره شد. دو بازی بعد دو تیم که بعد از 10 و 11 سال برگزار شد نیز در سال‌های 49 و 50 با پیروزی‌های یک بر صفر و دو بر صفر به نفع کره‌ای‌ها به پایان رسید اما در شهریور سال 1350 تیم ایران با برد دو بر صفر مقابل کره در یک بازی دوستانه به روند شکست‌هایش پایان داد. تیم ایران بعد از آن در دو بازی دیگر که در جام ملت‌های آسیا 1972 بانکوک و سپس بازی‌های آسیایی 1974 تهران برگزار شد، با نتایج دو بر یک و دو بر صفر برنده شد تا خیلی زود کار را با کره مساوی کند. با این وجود کره‌جنوبی بعد از سه برد ابتدایی هرگز نتوانست در برابر ایران به بیش از دو برد متوالی برسد در حالی که تیم ایران ضمن آمار سه برد متوالی در همان سال‌های ابتدایی رقابت دو تیم، در سال‌های اخیر نیز چهار برد متوالی را به نام خودش ثبت کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
رییس‌جمهور فرانسه: ازنقض عهد آمریکا تا پایبندی ایران به تعهدات جهش بهای طلا با آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران و با حضور فعالان اجتماعی بررسی شد؛ پرداخت ١١ هزار میلیارد تومان یارانه عضو جدید شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد: جدال لفظی فدراسیون کشتی و وزارت ورزش بالا گرفت؛ ژن خوب و نامه استخدام! تعیین تکلیف میدان‎های مشترک گاز و نفت در دولت دوازدهم؛ افکار عمومی را جدی بگیرید تاکید بر رونق غیر تورمی تنش‌آفرینی پیونگ‌یانگ ادامه دارد؛ جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید صنعت، معدن و تجارت: مسیرهای پیش رو در اصلاح نظام بانکی رییس‌جمهور فرانسه: جهش بهای طلا با آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ عارف رییس فراکسیون امید در اجلاسیه دوم شد درخواست تیلرسون از رییس کمیته روابط خارجی سنا؛ با برجام چه باید کرد با برجام چه باید کرد با برجام چه باید کرد انتقاد وزیر صنعت از واگذاری‌های غیراصولی؛ تقابل ایران - کره جنوبی در مسیر جام جهانی 2018؛ گوش پیونگ یانگ بدهکار نیست صادرات 17 میلیارد دلاری و واردات 19 میلیارد دلاری در 5 ماهه سال 96؛ کاهش 32 درصدی حمل‌و‌نقل زمینی کشور در دو سال اخیر؛ ادامه نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانه هنرمندان؛ مدیر کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا وعده پایان مهر را داد؛ جایزه نمرات خوب آقازاده! از بگم‌بگم تا میگم میگم! آقای روحانی: خصوصی‌سازی در حال احتضار سونامی فساد در اقتصاد ایران محاکمه قاتل آتنا اصلانی به پایان رسید؛ نرخ سود و نعل وارونه مقصران حادثه پلاسکو در گزارش مجلس مشخص شدند؛ گر حکم شود که مست گیرند ابراهیم یزدی، ما و انقلاب نرخ سود و نعل وارونه مصالحه‌جویی؛ تکنیک یا راهبرد مصالحه‌جویی؛ تکنیک یا راهبرد