عیسی کلانتری: بر سر آب کشور بلا آورده‌ایم

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید جز مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های ملی، محیط‌زیست کشور انباشته از پسماند، فرسایش و آلودگی است. او نسبت به مصرف ۱۱۰درصدی آب‌های تجدیدپذیر ایران هشدار می‌دهد.
به گزارش ایرنا عیسی کلانتری دیروز در نشستی در مجلس به واقعیات بحران آب در ایران اشاره کرد. او یادآور شد که ایران در فرسایش خاک، فرسایش جرم پلاسمای ژنتیکی و مسایل ژنتیکی و حیوانی، فرسایش پوشش گیاهی و هدر دادن انرژی، مقام اول جهان را دارد: «هیچ‌کدام از این مقام‌های اول خوشحال‌کننده نیستند.»
کلانتری گفت: کشورهایی که تا ۲۰ درصد آب تجدیدپذیر خودشان را استفاده می‌کنند، از نظر محیط‌زیست، امن هستند و اجازه مصرف بیش از ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر در دنیا داده نشده اما ایران ۱۱۰ درصد از آب تجدیدپذیر خود را مصرف می‌کند.
آب‌های تجدیدپذیر به آب‌های ناشی از بارش منهای تبخیر گفته می‌شود. کلانتری به نقل از آمار وزارت نیرو عنوان کرد که میزان آب تجدیدپذیر کشور ۸۸ میلیارد مترمکعب و میزان مصرف آن ۹۷ میلیارد مترمکعب است.


او از جمله عنوان کرد که مصرف آب تنها در ۸ یا ۹ کشور دنیا بیش از ۴۰ درصد است و ایران پس از چاد، بالاترین درصد مصرف آب با ۶۵ درصد را دارد.
عیسی کلانتری چند روز قبل نیز مشکلات و بحران‌های زیست‌محیطی ایران را محصول سیاست‌های نادرست پس از انقلاب
دانسته بود.