اجماع ملی مقامات، نیاز صنعت نفت کشور

علیرضا سلطانی*- نقش‌آفرینی برجام در مسیر صنعت نفت بیش از هر حوزه دیگری قابل توجه بود و بدیهی است که نمی‌توان از کنار این موضوع مهم به سادگی گذر کرد. رفع تحریم‌های بین‌المللی به واسطه اجرایی شدن توافقنامه هسته‌ای موجب شد شرکت‌های خارجی همکاری و تعاملات خود را با ایران بیشتر کنند و در نتیجه توسعه و پیشرفت در صنعت نفت میسر شد.جذب، انتقال و بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای دارد و از آنجایی که حضور صنعت نفت ایران در بازارهای بین‌المللی مستلزم سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری است نمی‌توان به سادگی از این موضوع گذر کرد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی نقش پررنگی در توسعه صنعت نفت کشور دارند. برجام اما این بستر را فراهم کرده بود و با ایجاد بسترهای مناسب و سلامت موجب شد در طول 28 ماه از زمان اجرای برجام تا خروج آمریکا از این توافقنامه زمینه حضور شرکت‌های بزرگ خارجی فراهم شود.امضای 30 تفاهمنامه در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی و حضور فرانسه، ژاپن و چین در پروسه توسعه پارس‌جنوبی امکان توسعه صنعت نفت را فراهم کرد. اما در این بین نباید از قراردادهایی که در انتظار تثبیت برجام و تثبیت رابطه ایران با غرب بود ساده گذر کرد.
در بزنگاه فعالیت‌های نفتی ایران اما، آمریکا از برجام خارج شد و این موضوع آغازگر روند نگرانی شرکت‌های نفتی خارجی و در ادامه اعلام پایان همکاری با ایران است. این شرکت‌ها اغلب معتقدند شرایط فعلی برجام احساس امنیت لازم را برای آنها فراهم نمی‌کند.در چنین شرایطی چالش کشور بر سر این موضوع آن است که چگونه روند پیشبرد اهداف گسترش صنعت نفت را دنبال کند. هرچند شرایط فعلی چالش‌هایی را پیش روی ایران قرار داده است اما باید این باور را به طور قلبی پذیرفت که صنعت نفت ایران 110 سال تجربه را در کارنامه خود دارد که با اتکا و توجه به آن می‌توان از تجربیات گذشته بهره برد و در راستای عبور از شرایط حساس فعلی گام برداشت. چالش‌های صنعت نفت امروز نیز به تجربیاتی بدل خواهند شد که در مسیر ارتقا‌ پیش رویم.نکته مهم و اساسی اما این است که باور کنیم ایجاد اجماع ملی در سطح مقامات بالای کشور کم‌هزینه‌ترین راهکار برای عبور از شرایط دشوار فعلی است. نفت خوب یا بد پیشران توسعه اقتصادی ایران است و باور این موضوع باید مجموعه نهادهای حاکمیتی را به این باور نزدیک کند که حمایت تمام‌قد از صنعت نفت شرایط دشوار این روزها را به پایان خواهد رساند.
صندوق توسعه ملی کشور باید به کمک صنعت نفت کشور بیاید و شرایط را به گونه‌ای فراهم کند تا با اجماع ملی توان حضور در عرصه بین‌المللی همچنان فراهم باشد. نکته آن است که همت خود را برآن داریم تا تولید نفت کشور توسعه پیدا کرده و نیازهای سرمایه‌ای خود را جبران کنیم. بر همین اساس حضور نفت ایران در بازارهای جهانی پررنگ خواهد شد و شرایط سخت بی‌شک به پایان خواهد رسید.
*کارشناس انرژی