هیچ تفاوتی نباید بین شیعه و سنی قائل باشیم

گروه سیاسی- سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در شرایطی در سالن اجلاس پایتخت برگزار شد که ایران روزهای دشوار اقتصادی را پس از تحریم‌های آمریکا می‌گذراند‌. آمریکا در این مدت تلاش کرده مساله ایران را به یک مساله بین‌المللی تبدیل کند و تا حدودی هم در این راه موفق بوده. اگر فشار خارجی بر کشور نبود مسلما دشواری‌هایی که اکنون ملت ایران متحمل می‌شوند به مراتب کمتر بود یا اینقدر شدید نبود‌. از این رو اعمال فشار واشنگتن، محور اصلی سخنان رییس‌جمهور در اجلاس ایران را تشکیل داد‌. اظهارات روحانی با سه کلیدواژه همراه بود؛ وحدت‌، آزادی و برادری‌. رییس‌جمهور در این اجلاس اقدامات ایالات متحده و اسراییل در خاورمیانه را به باد انتقاد گرفت و از مسلمانان در تمام نقاط جهان خواست علیه ایالات متحده با یکدیگر همسو شوند‌.
به هر حال برگزاری این کنفرانس و اهداف آن با توجه به شرایط سخت منطقه از جمله مسائل فرقه‌ای و کشتار مذهبی و زورگویی‌های آمریکا‌، می‌تواند مهم تلقی شود زیرا اهل تسنن و شیعه و عرب و غیرعرب در آن حاضر می‌شوند و این می‌تواند توفیقی برای جهان اسلام باشد. هرچند بهتر است این کنفرانس‌ها از سخنرانی و اعلام موضع به برنامه‌های اجرایی مبدل شود تا قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد‌.
نباید دنبال این باشیم که حنفی و شافعی را شیعه کنیم
اما رییس‌جمهور خطاب به سران گفت: اختلاف و برخورد ما امروز با غرب و به ویژه آمریکا به این دلیل است که آمریکا می‌گوید همه جهان باید آمریکایی بیندیشند و به ارزش‌های آمریکا احترام بگذارند، اما ما می‌گوییم هر انسانی آزاد است به ارزش‌هایی احترام بگذارد که راه سعادت انسان را تضمین می‌کند‌.


رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه وحدت دنیای اسلام یک موضوع تاکتیکی و مقطعی نیست بلکه یک امر راهبردی است، اظهار داشت: با شعار نمی‌توان به وحدت و اتحاد رسید و دشمن از شعار و وحدت هراسی ندارد بلکه باید در واقعیت و عمل متحد شویم و امروز راهی جز اتحاد و یگانگی وجود ندارد و بی‌تردید اگر متحد شوید در برابر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به پیروزی خواهید رسید‌.
روحانی اولین گام در اتحاد را به رسمیت شناختن یکدیگر و رسمیت داشتن تمام مذاهب اسلامی دانست و گفت: همه باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم و چنین نباشد که شیعه در درون دل خود، حنفی و شافعی را به رسمیت نشناسد و یک حنفی مذهب شیعه را و شافعی، حنفی را به رسمیت نشناسد و لازم نیست پیروان مذاهب اسلامی به دنبال جذب سایر پیروان مذاهب اسلامی به مذهب خود باشد‌. باید همدیگر را برادر بدانیم و برای همدیگر و نسبت به یکدیگر ولایت قائل باشیم‌. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: هیچ تفاوتی نباید بین شیعه و سنی قائل باشیم و حتی اگر خون یک بی‌گناه به ناحق ریخته شود، باید در برابر آن متاثر شویم و در مقابل آن بایستیم‌. رییس‌جمهور با بیان اینکه حتی اگر دشمن خارجی هم وجود نداشت باز هم وظیفه داشتیم که روی برادری، وحدت و اخوت تاکید کنیم، گفت: وحدت دنیای اسلام یک موضوع تاکتیکی و مقطعی نیست و چنین نیست که چون امروز گرفتار هستیم و یک غده سرطانی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود دارد، متحد نباشیم. حتی اگر رژیم صهیونیستی و آمریکا هم وجود نداشتند باز هم باید با یکدیگر اتحاد و همبستگی داشتیم‌.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز رژیم صهیونیستی ظلم و جنایت بزرگی به مردم فلسطین روا می‌دارد و آمریکا آنگاه که سفارتخانه خود را به قدس شریف منتقل کرد‌، بیش از همیشه ظلم خود را نسبت به مسلمانان آشکار کرده است‌. اینان تصور می‌کنند با یک تابلو و تغییر ساختمان می‌توانند قدس شریف را از مسلمانان، فلسطین عزیز و جهان اسلام بگیرند‌. بی‌تردید چنین تصوری اشتباه و خطاست‌.
تاکید روحانی بر دفاع از مردم عربستان
رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود بیگانه‌اتکایی را از بزرگ‌ترین اشتباهات توصیف کرد و اظهار داشت: 450 میلیارد دلار هدیه دادند و بیش از یکصد میلیارد دلار اسلحه خریداری کردند تا آمریکا امنیت‌ آنها را تضمین کند. در مقابل این اقدامات کسانی که آنها را تاراج کردند صراحتا گفتند شیرگاو شیرده را می‌نوشیم و می‌بریم و اگر نباشیم شما دو هفته امنیت نخواهید داشت‌. حداقل از ارباب خود بخواهید تا احترام ظاهری را حفظ کنند و توهین‌های مستمر را از ارباب خود نپذیرید‌. شما چه نیازی به آمریکا دارید که منابع خود را به آنها هدیه می‌دهید‌. روحانی تصریح کرد: ما با همه توان حاضریم از منافع مردم عربستان در برابر تروریست‌ها و ابرقدرت‌ها دفاع کنیم، همان‌طور که به کمک مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن شتافتیم در مقابل اقدامات خود نیز از شما نمی‌خواهیم که 450 میلیارد دلار بپردازید و به شما اهانت هم نمی‌کنیم و شما را برادر خود می‌خوانیم‌. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، ملت‌های منطقه و مردم مکه و مدینه را برادر خود می‌داند، اظهار داشت: از سخن ناروا و ناحقی که در گوش شما کرده‌اند، نترسید و مطمئن باشید که ایران و اسلام هراسی ندارد‌. باید از ابرقدرت‌ها، جانیان و خائنان بترسید‌. ما برادر و در کنار شما هستیم‌. روحانی گفت: بسیار رنج‌آور است که جنایت‌هایی در منطقه به نام اسلام رخ می‌دهد و عده زیادی به دست کسانی که ادعای اسلام و تشکیل دولت اسلامی دارند، کشته می‌شوند‌. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ‌ای کاش حادثه استانبول رخ نمی‌داد و انسانی قطعه‌قطعه نمی‌شد و این باعث شرم برای ما مسلمانان است که شما مردم مظلوم یمن را هر روز بمباران می‌کنید‌.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود شرایط امروز منطقه را سخت و ناگوار توصیف کرد و با طرح این سوال که برخورد، جنگ و درگیری امروز ما با غرب و در راس آن آمریکا بر سر چیست‌، گفت: سخن در یک کلمه است؛ آیا آزادی برای غرب و بردگی برای دیگران یا آزادی برای همه؟ منطق پیامبر(ص) و اسلام، آزادی انسان‌ها و جوامع انسانی و ملت‌ها و امت اسلامی بوده است‌. اما آنچه امروز آمریکا از منطقه و جهان می‌خواهد، بردگی است و اختلاف ما، اختلاف بر سر آزادی و بردگی است‌.
روحانی گفت: اختلاف بلندمدت میان جهان اسلام و غرب در طول قرن‌ها و قبل از جنگ جهانی اول و پس از جنگ جهانی دوم، در همه جا نمایان است‌. آنها می‌گویند عظمت و فرمانروایی بر مبنای قدرت است، اما ما تاکید داریم که این برمبنای عدل، انصاف و احترام به حقوق دیگران است‌. این موضوع اختلاف بین ما و قلدرمآبان جهان و در راس آنها آمریکاست‌.
رییس‌جمهور اضافه کرد: آنها می‌گویند، منافع‌شان باید در همه جای دنیا اصل باشد و ملت‌هایی که بر مبنای آنها حرکت نمی‌کنند، باید به راهی که آنها ترسیم کردند، بازگردند، اما ما معتقدیم که راه انسان‌ها را خداوند بزرگ، انبیای الهی و خرد انسانی ترسیم می‌کند و قلدران تاریخ نمی‌توانند راه و مسیر ما را ترسیم کنند‌.
روحانی گفت: آنها می‌گویند هر کس سلاح برتری دارد، در سازمان ملل از حق وتو برخوردار است و سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم بر مبنای قدرت نظامی ترسیم شد‌. هر کس زور بیشتری دارد از رای بالاتری برخوردار است و آنکه قدرت نظامی برتری دارد، حرفش نهایی است و حق وتو دارد‌.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: 5 کشوری که صاحب حق وتو شدند بر چه مبنایی از این حق برخوردار گردیده‌اند؟ آیا کشورهای جهان به آنها این حق را واگذار کردند، یا سوابق تمدنی، آنها را شایسته این حق کرد؟ هر کس سلاح برتر، کشنده‌تر و ویرانگر در اختیار داشت، او حاکم بوده و از حق وتو برخوردار شد و این اساس ترسیم دنیای جدید بعد از جنگ جهانی دوم بود‌.
روحانی تاکید کرد: اگر آمریکا به برخی کشورهای منطقه راست می‌گوید و اعتماد دارد، چرا می‌گوید حفظ رژیم فلان کشور را برای امنیت رژیم صهیونیستی لازم دارد‌. این سخن بدان معناست که همه چیز در منطقه در گرو یک مساله می‌چرخد و آن حفظ صهیونیست‌ها و قدرت ظالمانه آنها در منطقه است و در این راستا هر کاری هم کنند، آزاد هستند چرا که قبل از تشکیل رژیم مجعولی به نام اسراییل، آمریکا و انگلیس ابتدائا برای خود حق وتو ایجاد کرده‌اند‌. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در برابر نقشه غرب و در راس آنها آمریکا مسلمانان دو راه بیشتر ندارند، گفت: یا باید از هویت دینی، اسلامی و تبعیت از پیامبر و اسلام دست برداریم و در برابر غرب و آمریکا سر تسلیم فرود آوریم و به آرمان، دین، سعادت، نسل‌های آینده این مرز و بوم خیانت کنیم تا آسوده و راحت زندگی کنیم و همه دروازه‌های اسلام را برای آمریکا گشوده نگه داریم و برای جنایتکاران تاریخ فرش قرمز پهن کنیم، یا آنکه با همه توان و قدرت در برابر ظلم و جور، بایستیم و دست از پیامبر(ص)، قرآن و اسلام برنداریم‌.
روحانی گفت: در شرایط امروز تاریخی وظیفه بسیار سنگین و سختی بر دوش ما گذاشته شده است و اولین مساله امید به آینده است و در این موضوع تردیدی وجود ندارد‌. اگر حتی ما نتوانیم پیروزی نهایی را ببینیم قطعا فرزندان ما آن را خواهند دید‌. این وعده الهی است و آنها نمی‌توانند نور حق را خاموش و ظلمت را بر جامعه اسلامی برگردانند‌.
روحانی خاطرنشان کرد: ملت ایران نیز 40 سال پیش در برابر همه قدرت‌های جهان به پیروزی رسید و در جنگ هشت ساله نه در برابر افلقیان بلکه در برابر جهانیان به پیروزی رسید‌. آن روزی که بمب شیمیایی و موشک‌ها بر سر مردم ایران ریخته می‌شد، کسی در دنیا اعتراض نمی‌کرد و ملت ایران به تنهایی ایستادگی و فداکاری کرده و با یکدیگر متحد شده و زمانی که راستگویی خود را در میدان جهاد نشان دادیم، خداوند نیز نصرت خود را به ما نازل کرد‌.