پوشش وام مسکن فردی به ۱۷ درصد ارزش خانه رسید؛

گروه مسکن- بر اساس اعلام رییس کل بانک مرکزی مطالعات برای افزایش سقف تسهیلات مسکن آغاز شده است. همتی در حالی از لزوم اصلاح وام خرید مسکن سخن گفته است که به جزئیات آن اشاره‌ای نکرده است. بر اساس آنچه دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی از بازار مسکن در مهر ماه گزارش داد، میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در تهران هشت میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده است. بنابراین قیمت یک واحد ۶۰ متری در تهران، ۵۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. اگر خریدار از سقف وام مسکن زوجین از محل اوراق تسهیلات (۱۶۰ میلیون تومان) استفاده کند، میزان پوشش‌دهی این وام، تنها ۳۰ درصد و در صورت استفاده از سقف وام مسکن فردی در تهران (۹۰ میلیون تومان) میزان پوشش‌دهی این تسهیلات ۱۷ درصد خواهد بود.
پیش از این وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خانه اولی‌ها از ۱۶۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان را ارائه کرده بود و حالا عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی از لزوم اصلاح وام خرید مسکن سخن گفت و اظهار کرد که مطالعه اولیه در این زمینه انجام شده، اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. وی افزود: ساختمان بخش مهمی است که اگر رونق بگیرد صنایع قبلی این بخش رونق خواهد گرفت. باید آثار تورمی افزایش تقاضا را هم مورد توجه قرار دهیم.
همتی با بیان اینکه منابع افزایش اعتبارات باید از یک جایی تامین شود، گفت: این فرآیند باید بهینه شود‌ یعنی هم رونق ایجاد کنیم و هم اینکه آثار تورمی در این شرایط ایجاد نشود. تمهیدات خاصی می‌خواهد که در حال بررسی آن هستیم.
رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در آینده نزدیک درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنیم. به نظرم باید وام خرید مسکن اصلاح شود چون قبول دارم حجم وام‌های خرید دیگر جواب نمی‌دهد. درباره این موضوع تصمیم می‌گیریم‌ ولی نمی‌خواهم الان قولی بدهم که نتوانم به آن عمل کنم. معتقدم که باید کمتر حرف بزنیم.


عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن
در حالی که قیمت مسکن شهر تهران تورم سالانه و حتی ماهانه را تجربه می‌کند و هم‌اکنون به میانگین هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر مترمربع رسیده رییس اتحادیه مشاوران املاک از عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن خبر داد.
از این جمله می‌توان برداشت کرد که فروشندگان در انتظار تورم آتی بخش مرکز هستند، اما کارشناسان می‌گویند با توجه به کاهش ۳۲ درصدی معاملات و فاصله شدید بین قیمت مسکن و توان طرف تقاضا هر نوع افزایش قیمت صرفا منجر به تشکیل رکود بازار مسکن خواهد شد.
خسروی در این خصوص می‌گوید: به فروشندگان و خریداران تاکید می‌کنیم که اقدام به خریدوفروش کنند زیرا اگر فروشندگان این نیت را دارند که در آینده گران‌تر بفروشند باید گران‌تر هم بخرند. از سوی دیگر با توجه به پیشتاز بودن بخش مسکن در اقتصاد کلان رونق این بخش منجر به رونق اقتصادی می‌شود.
میزان افزایش وام مسکن متناسب با قیمت باشد
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی مطالعاتی را درباره افزایش سقف تسهیلات مسکن آغاز کرده است، گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده، بانک مسکن متولی افزایش وام و ارائه به مشمولان خواهد بود. ابوالفضل موسوی‌بیوکی با اشاره به برخی پیشنهادات به بانک مرکزی برای افزایش وام مسکن گفت: در شرایط کنونی بانک مرکزی در حال انجام مطالعات مقدماتی برای تعیین میزان و چگونگی افزایش وام مسکن است.
نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی بر اساس آمارها قیمت مسکن در کلانشهری مانند تهران حدود 80 درصد افزایش پیدا کرده است، از این رو خانوارها و زوج‌های جوان امروز دیگر توان خرید خانه با قیمت‌های بسیار بالا را ندارند، از این رو با توجه به این شرایط، افزایش میزان وام مسکن ضروری است.
موسوی‌بیوکی افزود: تسهیلات مسکن یکی از شاخص‌های اصلی در خرید مسکن است، از این رو میزان وام باید به گونه‌ای باشد که بخش قابل توجهی از هزینه خرید ملک را پوشش دهد، در غیر این صورت نمی‌توان به تاثیر مثبت آن بر افزایش خرید و فروش مسکن امید داشت. وی با بیان اینکه‌ به نظر من در موضوع افزایش وام مسکن تمام محورها و ابعاد آن باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: یکی از ابعاد افزایش تسهیلات مسکن موضوع بروز تورم در بازار مسکن است، همان طور‌ که در سال‌های گذشته با افزایش میزان وام، قیمت مسکن نیز افزایش یافته است.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: بنابراین در این شرایط، مسوولان بانک مرکزی و وزارت راه‌و‌شهرسازی باید سازوکار مناسبی را برای میزان وام، نحوه پرداخت و مشمولان تسهیلات تدوین و تعیین کنند. موسوی‌بیوکی افزود: طبق گزارش‌های ارائه شده، بانک مسکن متولی افزایش وام و ارائه به مشمولان خواهد بود.
نشست ویژه کمیسیون عمران
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: باید منتظر بود تا بررسی و اقدامات مطالعاتی بانک مرکزی درباره میزان افزایش وام مسکن به اتمام برسد و قطعا در آن زمان کمیسیون عمران نشست ویژه‌ای را برای بررسی محورهای این تصمیم برگزار خواهد کرد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۷ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 1/86 میلیون ریال است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4/6 و 5/83 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۷ به 4/9 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5/9 و 3/32 درصد کاهش نشان می‌دهد. شرایط موجود حاکی از آن است که بازار مسکن به سمت رکود تورمی پیش می‌رود و با توجه به رشد ۲۵۰ درصدی دلار و ۲۳۷ درصدی سکه، خود را با آن تطبیق می‌دهد‌. البته کارشناسان معتقدند مسکن ظرفیت رشد بیش از این را دارد و هرچه قیمت آن بالاتر رود، رکودش عمیق‌تر می‌شود. با این وجود آمار گویای آن است که به دلیل انتظارات تورمی، قیمت اسمی مسکن در مسیر صعود قرار دارد.
تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین تا سال قبل حدودا ۵۰ درصد یک واحد ۶۰ متری براساس میانگین شهر تهران را پوشش می‌داد‌ اما این رقم در مهرماه امسال به حدود ۳۰ درصد رسیده است.