ادامه سقوط شدید بازار سهام

گروه بورس- معاملات تالار شیشه‌ای اولین روز معاملاتی هفته با ریزش شدید شاخص کل بورس که با بیش از ۴۴۰۰ واحد افت همراه بود و عقبگرد این متغیر به کانال ۱۷۱ هزار واحد به پایان رسید. جزئیات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد که همه شاخص‌های معاملاتی در بازار سهام اولین روز معاملاتی هفته با کاهش مواجه شدند. بر اساس آمارهای معاملاتی، اولین روز معاملاتی هفته اکثر شاخص‌های بورس با افت دسته جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۴۴۶۰) واحد سقوط معادل (54/2) درصد به ۱۷۱ هزار و ۲۵۲ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۱۲۹۸) واحد ریزش معادل (54/2) درصد به ۴۹ هزار و ۸۷۲ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۱۹۷) واحد کاهش معادل (70/0) درصد به ۲۷ هزار و ۹۶۷ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۱۳۹) واحد افت، معادل (70/0) درصد به ۱۹ هزار و ۷۱۳ واحد، شاخص آزاد شناور با (۴۳۷۷) واحد کاهش، معادل (33/2) درصد به ۱۸۳ هزار و ۱۰۶ واحد، شاخص بازار اول با (۳۳۷۹) واحد افت معادل (60/2) درصد به ۱۲۶ هزار و ۵۸۰ واحد و شاخص بازار دوم با (۸۴۲۹) واحد ریزش معادل (43/2) درصد، به ۳۳۹ هزار و ۱۲۷ واحد رسید. از سوی‌ دیگر جزییات داد و ستدهای اولین روز معاملاتی هفته مشخص می‌کند که اولین روز معاملاتی هفته هفت نماد «فولاد با (۴۵۹) واحد، فارس با (۴۳۷) واحد، کگل با (۳۲۸) واحد، فملی با (۲۹۵) واحد، پارس با (۲۸۹) واحد، پارسان با (۲۱۹) واحد و وامید با (۲۱۲) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در ریزش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.
افت شاخص صنایع
این گزارش می‌افزاید، اولین روز معاملاتی هفته اکثر شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با کاهش گسترده مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «خودرو با ۷۹۲ واحد رشد معادل 92/3 درصد به ۲۱ هزار و ۱۲ واحد، دستگاه‌های برقی با (۲۵۵۵۵) واحد صعود معادل (58/3) درصد به ۶۸۸ هزار و ۹۵۲ واحد، فلزات اساسی با (۴۲۸۷) واحد کاهش معادل (70/3) درصد به ۱۱۱ هزار و ۷۲۵ واحد، تامین آب، برق و گاز با (۱۹) واحد افت معادل (۴) درصد به ۴۷۹ واحد، کانه فلزی با (۲۴۲۰) واحد کاهش، معادل (04/4) درصد به ۵۷ هزار و ۴۹۰ واحد، چند‌رشته‌ای صنعتی با (۸۰۴) واحد افت معادل (20/4) درصد به ۱۸ هزار و ۳۳۸ واحد، حمل‌و‌نقل با (۲۱۷) واحد ریزش معادل (34/4) درصد به ۴ هزار و ۸۰۰ واحد» رسید.
کاهش قیمت‌ها
در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی اولین روز معاملاتی هفته بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای «زمگسا، سهگمت، خزر، خمحرکه، سنیر، قمرو و وبشهر» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «شپدیس، شبریز، شپنا، سخزر، پارس، فاسیمین و شکربن» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند. به این ترتیب، در پایان اولین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۱۳۱ هزار و ۶۴ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۷۰۹ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۵۱ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان رسیده است. همچنین آمارهای منتشره از سوی بورس تهران نشان می‌دهد که این بازار در هفته گذشته با کاهش در شاخص‌های بورس، ارزش و حجم معاملات مواجه شده است. در پایان معاملات آخرین هفته آبان‌ماه شاخص کل نسبت به هفته قبل با ۳ درصد کاهش مواجه شد. بر اساس این گزارش، در پایان معاملات هفته منتهی به ۳۰ آبان‌ماه ۹۷، شاخص کل با ۶۲۸۱ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۱۷۵۷۱۳ واحد رسید. افزون بر این، شاخص بازار اول با ۵۲۸۹ واحد کاهش به رقم 960/129 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 307/9 واحد کاهش به 557/347 واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با ۴ درصد و شاخص بازار دوم با ۳ درصد کاهش نسبت به هفته قبل رو‌به‌رو شدند. همچنین در ۵ روز کاری هفته گذشته‌، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 446/39 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۳ درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد ۹۵۸۲ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۸۶۴ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت. این درحالی است که تعداد ۱۲۲ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۲۶۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.