ضرر صدها میلیارد دلاری آمریکا از گرمایش زمین

گزارش دوره‌ای یک نهاد ارزیابی تغییرات اقلیمی آمریکا نشان می‌دهد گرم شدن کره زمین تا پایان قرن جاری صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده ضربه خواهد زد. این گزارش که با عنوان چهارمین ارزیابی ملی تغییرات اقلیمی که توسط کنگره آمریکا و با همکاری ده‌ها موسسه و وزارتخانه دولتی این کشور تهیه شده است، در تضاد با سیاست‌های رسمی دونالد ترامپ در افزایش تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی و انکار گرمایش زمین است. طبق این گزارش که جمعه گذشته منتشر شده، گرم شدن کره زمین سبب بروز اختلال در سلامت شهروندان، آسیب‌رسانی به زیرساخت‌ها، بحران کمبود آب، دگرگونی خط‌های ساحلی و افزایش هزینه در صنعت کشاورزی و تولید انرژی خواهد شد.
با این حال نویسندگان تاکید کرده‌اند که در صورت اتخاذ تدابیر زیست‌محیطی و کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌توان از آسیب‌های وارده جلوگیری کرد. سخنگوی کاخ سفید گفته این گزارش عمدتا برپایه سناریوهای خیلی حاد نوشته شده است. دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ همراه با ۱۸۶ کشور دیگر به توافقنامه پاریس برای مقابله با تغییرات اقلیمی پیوست. با این حال دونالد ترامپ با این استدلال که این پیمان به اقتصاد ایالات متحده صدمه می‌زند و نفع محسوس محیط‌زیستی ندارد، از آن خارج شد.
گزارش تغییرات اقلیمی آمریکا عمق تضادهای موجود میان مجامع علمی و آکادمیک آمریکا را با دولت ترامپ و شخص رییس‌جمهور آشکار کرد. این گزارش که بیش از 1600 صفحه دارد و به دست کنسرسیوم ارزیابی اقلیم ملی که از 13 آژانس فدرال تشکیل شده و زیر نظر برنامه پژوهش تغییرات جهانی آمریکا فعالیت می‌کند، ارائه شده، مجوز کنگره را دارد و نخستین گزارشی است که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در این باره منتشر شده است.
این گروه از سال 2000 تاکنون چهار گزارش در مورد تغییرات اقلیمی آمریکا ارائه داده که آخرین گزارش در سال 2014منتشر شد. در گزارش مذکور مکررا با موضع ترامپ و دولتش در مورد تغییرات اقلیمی مخالفت شده و در مورد تاثیرات مرگبار سیاست‌های کنونی آمریکا هشدار داده می‌شود.


طبق این گزارش، از آنجا‌ که طوفان‌های مهیب و آتش سوزی‌های مکرر جنگل‌ها همین حالا نیز به اقتصاد آسیب زده، پیش‌بینی می‌شود که تغییرات اقلیمی آسیب‌های روزافزونی به زیربناها و دارایی‌های آمریکا وارد کند و نرخ رشد اقتصادی را در قرن جاری به تاخیر بیندازد.
نویسندگان گزارش مذکور هشدار دادند که گرمایش کره زمین بدون شک آسیب‌های قابل توجهی به اقتصاد و محیط‌زیست آمریکا و سلامت شهروندان این کشور، وارد خواهد کرد مگر اینکه در این باره اقدامی انجام شود. در این گزارش نامی از ترامپ برده نشده است که اوایل هفته جاری در توئیتی به سرمای بی‌سابقه در سواحل شرقی آمریکا اشاره کرده بود و با لحنی استهزاآمیز نوشته بود: پس این گرمای زمین چه شد؟!
اما به هر روی روشن است که آنچه در این گزارش ذکر شده با گفته‌های ترامپ در این باره در تناقض آشکار است. ترامپ در دو سالی که ریاست جمهوری آمریکا را برعهده داشته است، مقررات زیست‌محیطی را تغییر داده و از پیمان پاریس خارج شده است. فلسفه انعقاد این پیمان، بسترسازی برای همکاری بین‌المللی برای کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای در جهان تا سال 2020 است.
دونالد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی خود در سال 2016 گفت که فراخوان‌ها برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی تنها یک حقه چینی است. وی بعدها گفته بود که برای این تغییرات حاضر نیست هزاران میلیارد دلار و میلیون‌ها شغل را فدا کند. او گفت: تغییرات اقلیمی را تکذیب نمی‌‌کنم اما این تغییرات می‌تواند به گذشته برگردد. وقتی از میلیون‌ها سال صحبت می‌کنیم، می‌بینیم طوفانی بسیار بدتر از طوفان مایکل داشته‌ایم. ترامپ پس از تصدی مقام ریاست جمهوری در آمریکا از خروج واشنگتن از توافق تغییرات اقلیمی پاریس خبر داد و دلیل آن را منافع ملی آمریکا عنوان کرد. رییس‌جمهوری آمریکا همچنین در مصاحبه خود با فاکس‌نیوز اعلام کرد که دانشمندان محیط‌زیست اهداف سیاسی دارند و اینکه فکر نمی‌کند بالا رفتن دمای کره زمین منشا انسانی داشته باشد.
آسوشیتدپرس یک ماه پس از اقدام دولت ترامپ به منحل کردن کمیته میان‌سازمانی فدرال با مسوولیت آمادگی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، نوشت: ترامپ فرق بین اقلیم و وضع آب‌وهوا را نمی‌داند. رییس‌جمهوری آمریکا عنوان کرده بود که سواحل شرقی آمریکا باید کمی از گرمای اقلیم زمین برای کاهش سرمای هوا استفاده کنند که قرار است در تعطیلات آخر هفته، سواحل شرقی این کشور را فرا بگیرد. آسوشیتدپرس با اشاره به این اظهارنظر آن را ناشی از بی‌سوادی ترامپ دانست و نوشت: آب و هوا به وضعیت جوی در طول یک دوره کوتاه‌تر اشاره دارد، در حالی که اقلیم، نمایش طولانی‌تر از الگوهای آب و هوایی است. از طرف دیگر پروفسور ‌کریس رپلی‌، استاد دانشگاه ‌یو سی ال‌ انگلیس نیز با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از معاهده تغییرات اقلیمی پاریس و تاثیرات مخرب این تصمیم، اذعان کرده بود که ترامپ هیچ درکی از علم و این معاهده ندارد .
برنی سندرز، سناتور آمریکایی و از منتقدان ترامپ نیز در توئیتی در این باره نوشت که کاخ سفید در‌صدد آن است تا گزارش جدیدی که در مورد پیامدهای مرگبار و مخرب گرمایش کره زمین و تغییرات اقلیمی در انتظار مردم آمریکاست را به نوعی مدفون کند. سندرز در ادامه دلیل این امر را تاثیری که اقدامات و اظهارات ترامپ در وخامت بخشیدن به اوضاع دارند، دانست.