احمد عراقچی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی محاکمه می‌شود

به گفته دادستان تهران پرونده احمد عراقچی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی به دادگاه ارسال شده و او به زودی محاکمه می‌شود. او همچنین خبر داد که کیفرخواست پرونده شهرام جزایری نیز صادر شده و به دادگاه ارسال می‌شود.
عباس جعفری‌دولت‌آبادی در نشست خبری شنبه گذشته به تشریح وضعیت برخی از پرونده‌های اقتصادی اخیر پرداخت و گفت برای پرونده احمد عراقچی و هم‌پرونده‌ای او، سالار آقاخان کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است.
به گزارش تسنیم، دادستان تهران درباره جزئیات این پرونده و اتهام‌های معاون پیشین ارزی بانک مرکزی توضیح بیشتری نداد.همزمان با این خبر غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با تسنیم اتهام احمد عراقچی را «اخلال در نظام اقتصادی، ارزی و پولی کشور» اعلام کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا این اخلال «در حد افساد» برای دادسرا احراز شده، گفت: «اخلال طیف گسترده‌ای دارد اما از آنچه در کیفرخواست درج شده است اطلاع ندارم.»
حدود 10 روز پیش وحید مظلومین ملقب به سلطان سکه و محمداسماعیل قاسمی از دلالان اصلی بازار ارز و سکه که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی محکوم شده بودند اعدام شدند.دادستانی تهران اتهام این دو نفر را افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه اعلام کرد.


رییس دادگستری تهران درباره احتمال وجود «رابطه ماهوی» بین عراقچی و مظلومین گفته است: برای محاکمه متهمان مرتبط با یکدیگر یک پرونده تشکیل می‌شود و به همین مناسبت به اتهامات عراقچی و سالار آقاخان در یک پرونده رسیدگی خواهد شد. ممکن است گفته شود که در جریان عمومی توزیع ارز بین این اشخاص ارتباطی وجود دارد اما متهمان این پرونده با پرونده سلطان سکه متفاوت هستند.
احمد عراقچی ۱۴ مرداد 97 بازداشت شد و پس از دو ماه با سپردن وثیقه از زندان بیرون آمد.
تقریبا همزمان با دستگیری معاون ارزی بانک مرکزی، خبرهایی نیز درباره ممنوع‌الخروج شدن رییس پیشین این بانک، ولی‌الله سیف منتشر شد.
رییس دادگستری تهران می‌گوید در مورد ممنوع‌الخروج بودن سیف تغییری ایجاد نشده اما پرونده او در مرحله دادرسی است و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.