ادامه افزایش خودسرانه قیمت‌ها

هرج و مرج در بازار نان تمامی ندارد‌‌. اگرچه هنوز هیچ مجوزی برای افزایش قیمت نان در تهران صادر نشده اما برخی از نانوایان سطح شهر در حرکتی خودسرانه و در سایه کمبود نظارت‌ها، اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند‌‌. بر این اساس برخی از نانوایی‌ها قیمت نان لواش را از ۲۱۰ به ۲۵۰ تومان افزایش داده‌اند و برخی دیگر از نانوایان نیز با افزودن اندکی کنجد به نان بربری یا سنگک آن را با نرخ ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان بیشتر از قیمت مصوب می‌فروشند‌‌. البته داستان افزایش قیمت خودسرانه نان موضوع جدیدی نیست چرا که از سال گذشته شاهد چندنرخی بودن نان در نانوایی‌های مختلف سطح شهر بودیم اما طی چند روز اخیر، گرانی در بازار نان بیشتر نمود پیدا کرده و افزایش قیمت‌های جدیدی را به دنبال داشته است‌‌. این در حالی است که به گفته نانوایان، آرد گران شده است و دیگر پخت نان با قیمت قبلی برای آنها صرف ندارد‌‌. از این‌رو نانواها چاره‌ای جز افزایش قیمت نان ندارند‌‌. نکته قابل تامل در این میان این است که در سایه کمبود نظارت‌ها در بازار کالاهای اساسی، افزایش قیمت خودسرانه توسط واحدهای تولیدکننده در بازار کالاهای مختلف ظهور پیدا کرده است به طوری که از اول سال‌جاری تاکنون، شاهد افزایش قیمت مکرر محصولات لبنی در بازار هستیم‌‌. صنایع لبنی نیز بر این باورند که قیمت شیر خام و عوامل تولید افزایش یافته و آنها برای اینکه ضرر نکنند، منتظر موافقت دستگاه‌های مسوول با افزایش قیمت نان نمانده‌اند به طوری که خود اقدام به افزایش قیمت محصولات خود در بازار کرده‌اند‌‌.
مجوزی صادر نشده
در حال حاضر نیز شاهد ظهور این پدیده در بازار نان هستیم به طوری که برخی از نانوایان سطح شهر اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند در حالی که به گفته رییس اتاق اصناف ایران، هیچ گونه مجوزی برای افزایش قیمت ۲۰درصدی نان در تهران صادر نشده است و با متخلفان برخورد تعزیراتی و صنفی خواهد شد‌.
در همین خصوص علی فاضلی درباره ماجرای افزایش 20درصدی نرخ نان در تهران اظهار کرد: حدود 3سال است که به‌صورت رسمی و غیررسمی بحث افزایش قیمت نان مطرح است و ما پیشنهاد افزایش 25درصدی آن را ارائه و در ستاد تنظیم بازار مطرح کردیم‌‌. وی افزود: استدلال ما این بود که افزایش قیمت به‌خاطر افزایش دستمزدها، حامل‌های انرژی و نرخ خدمات است؛ از طرفی وقتی افزایش قیمت ارز وجود دارد افزایش قیمت خودش را در بخش‌های مختلف از جمله نان نشان می‌دهد‌.


تسهیلات نانوایان 9 ماه معلق مانده است
رییس اتاق اصناف ایران ادامه داد: با وجود همه این موارد با توجه به وضعیت جاری تصمیم بر این شد که هیچ‌گونه افزایش قیمت در نان صورت نگیرد به همین دلیل پکیج دومی به دولت ارائه شد تا با عدم افزایش قیمت نان هزینه‌های آن را بنگاه‌ها نپردازند؛ بر این اساس به دولت پیشنهاد شد تا در موضوعات بیمه، حامل‌های انرژی و مالیات دولت مساعدت لازم را با نانوایان داشته باشد‌.
وی تصریح کرد: به دولت گفتیم «اگر قرار نیست به نانوایان یارانه دهید حداقل افزایش هزینه‌های آنها را اعمال نکنید»، اما با وجود گذشت 9 ماه هنوز محقق نشده و قرار است این اتفاق بیفتد‌.
فاضلی گفت: ستاد تنظیم بازار در استان‌ها اختیار افزایش قیمت را به استان داده است تا در صورت صلاحدید این کار را انجام دهد، اما در تهران هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت نان داده نشده است تا اینکه ستاد تنظیم بازار در این باره تصمیم‌گیری کند‌‌. وی اظهار داشت: کسانی که بدون تصمیم ستاد تنظیم بازار و ابلاغ اتاق اصناف اقدام به افزایش قیمت نان کنند متخلف‌اند و با آنها برخورد تعزیراتی و صنفی می‌شود‌.
تصمیم‌گیری برای قیمت در این هفته
در این راستا رییس اتحادیه نانوایان سنگکی نیز با بیان اینکه: برخی از نانوایان سنگکی اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند که این افزایش قیمت قانونی نیست و با متخلفان برخورد خواهد شد، گفت: کارگروه آرد و نان در هفته جاری تشکیل خواهد شد و نسبت به وضعیت و قیمت نان تصمیم‌گیری می‌شود‌‌.
اصغر پابرجا با اشاره به اینکه نانوایان متخلف به تعزیرات معرفی خواهند شد، افزود: با توجه به اعلام نشدن قیمت جدید در چهار سال گذشته و افزایش نرخ مواد مصرفی، نانوایان اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند که این موضوع مورد تایید اتحادیه نیست‌.
رییس اتحادیه نان سنگکی به تسنیم گفت: درحال حاضر هزینه آرد با کیفیت مناسب 10 هزار تومان در هر کیسه افزایش یافته است که این هم دلیل دیگر نانوایان آزادپز برای افزایش نرخ نان شده است‌‌. پابرجا گفت: همه هزینه‌های جاری نانوایی از جمله دستمزد کارگر افزایش قابل توجهی داشته است که با توجه به این تغییرات باید برای تعیین نرخ جدید نان نیز تصمیم‌گیری شود‌.
با اینکه افزایش قیمت خودسرانه در بازار کالاهای اساسی به خصوص بازار نان که ارتباط مستقیمی با سفره مردم دارد، هیچ توجیهی ندارد اما آنطور که کارشناسان می‌گویند، هزینه‌های نانوایان نیز با توجه به تورم و گرانی عوامل تولید، افزایش یافته است‌‌. از این رو دولت باید برای کمک به حال نانوایان فکری کند و با ارائه تسهیلات مناسب به نانوایی‌ها، از افزایش قیمت نان جلوگیری کند‌‌. این در حالی است که نه تنها در شرایط فعلی برای کمک به نانوایان، فکر خاصی نشده بلکه در سایه نبود نظارت‌های مناسب، آشفتگی و چندنرخی بودن کالاها در بسیاری از بازارها موج می‌زند‌‌.