اصلاحات رادان

آرمان امروز- سرويس جامعه: چند وقتي است که سردار رادان، سکاندار امنيت کشور را برعهده گرفته است و همان‌طور که خود او گفته است: «آسايشم را فداي ملت مي‌کنم». همچنين پيگيري‌ها و با وجود سکوت رادان نشان مي‌دهد که او به‌شدت در حال کار است و با هيچ رسانه‌اي صحبت نکرده و تا صبح در محل کارش حضور دارد.  با اين حال انتصاب سردار رادان به عنوان فرمانده نيروي انتظامي کشور، به اعتقاد بسياري از کارشناسان و حتي منتقدان اين نهاد، مي‌تواند به تغيير هوشمندانه‌اي در جهت ترميم رابطه جامعه با اين نهاد انتظامي تعبير شود، موضوعي که در اواخر فعاليت‌ها فرمانده‌هان نيروي انتظامي در دوران فعاليت خود، مخصوصا در تهران، با چالش‌هاي فراواني همراه شد و براي کشور هزينه سنگيني برداشت.
سردار احمد رضا رادان که پيش از اين سالها يکي از شناخته ترين چهره‌هاي نيروي انتظامي بود، پس از يک دهه سکوت، به يکباره بازگشتي طوفاني را تجربه کرد. وي که پس از ماجراي انتخابات 88 به‌عنوان مشاور و سپس به عنوان رئيس مرکز مطالعات راهبردي فرماندهي انتظامي کشور خدمت مي‌کرد، در برهه‌اي حساس و در حالي از سوي مقام معظم رهبري به اين سمت منصوب شد که  پس از چندين ماه بروز ناآرامي‌ها، کشور بيش از پيش نياز به آرامش داشته و دارد. رويکردي که باعث مي‌شود تا به اعتقاد بسياري از کارشناسان، اين انتصاب وسيله‌اي باشد براي برقراري آرامش در جامعه. حتي انتصاب يکي از فرمانده‌هان روز گذشته وي نيز دليلي براين رويکرد است. در جايي که با حکم وي، سردار محمديان فرمانده انتظامي تهران بزرگ شد؛ محمديان فرمانده انتظامي استان البرز و رئيس پيشين پليس آگاهي تهران بود. شايد اينگونه تحرکات درعزل و نصب فرماندهان بازگشت رويکرد مقابله با زورگيري و خشونت، در دوران قبلي سردار است.
عبور از قانون خط قرمز پليس در انتخابات
در عين حال بسياري از کارشناسان، سياست رادان در برخورد با هنجارشکن هاي انتخابات سال 92 و اظهاراتش در اين مورد را از اشتباهات استراتژيک وي عنوان کردند. وي آن زمان درهمين زمينه با ذکر اينکه خط قرمز پليس در تبليغات انتخاباتي و تخلفات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، گفت: خط قرمز پليس عبور از قانون است. قانون انتخابات مشخص است و نامزدها و طرفدارانشان مي دانند در چه زماني بايد اقدام به تبليغات کنند. اگر نامزدي يا طرفدار آن فرد پاي خود را از قانون فراتر گذارد پليس به عنوان جرم مشهود با آن برخورد کرده و پس از رسيدگي پرونده را تحويل مقامات قضايي مي دهد. به نظر من مردم به افرادي راي مي دهند که قانون را رعايت کنند.


اما همين خط مشي و اظهارات بي پرده اش خطاب به متخلفان به نظر مي رسد در نهايت به ضررش تمام شد و باعث گرديد تا در سال 93 از سمت خود برکنار شود. 
فرصتي دوباره براي نيروي انتظامي
با تمام اين تفاصيل، بعد از ناآرامي‌هاي چند ماهه اخير و انتقادهايي که به عملکرد نيروي انتظامي از سوي جامعه مطرح مي‌شد، اين فرضيه را قوت مي بخشد که رادان آمده است تا جايگاه و چهره پليس را در بين مردم بهبود بخشد. ديدارهاي وي با محمد باقرقاليباف؛ رئيس قوه قضائيه‌، رئيس جمهور، وزير ورزش‌، رئيس آستان قدس رضوي و‌... در طول همين مدت کوتاه انتصاب وي نشان مي‌دهد که وي به‌دنبال تغيير چهره پليس با کمک همه ارکان است. در اين راستا برکسي پوشيده نيست که اگر رادان مي‌خواهد در زمينه کودکان کار و جمع آوري آنها ورود کند، بايد با شهرداري تهران و ديگر شهـرداري‌ها همکاري داشته‌‌‌‌‌باشد.
همچنين در ادامه اين مسير شنيده مي شود که قرار است وي ديدارهايي نيز با چهره‌هاي فرهنگي و اجتماعي و دانشگاهي و موثر جامعه داشته باشد که بيش از پيش مي تواند تاييدي باشد بر ماموريت ميانجيگرانه رادان و تلاشي براي برقراري آرامش در جامعه و ترميم چهره نيروي انتظامي.
اما شايد هيچ يک از اين اقدامات به جاي انتصاب سردار محمدي، به عنوان فرمانده نيروي انتظامي تهران نرسد. چهره موثر نيروي انتظامي ورئيس آگاهي دوره رادان که اقدامات کارساز و اثرگذاري در برقراري نظم در پايتخت داشت و بعد از انتصاب به عنوان فرمانده انتظامي البرز، منشاء تحولات ملموسي در اين استان شد.            
بدين ترتيب اگر فرضيه‌هاي منتصب به انتصاب سردار رادان درست باشد، مي‌توان اميدوار بود که دوره وي – که بارها ثابت کرده فرمانده اي باهوش و کاربلد است – دوره تحولي بنيادين براي نيروي انتظامي و در ادامه آن ترميم جايگاه اين نهاد مهم انتظامي در بين مردم و جامعه بوده باشد.
ماموريتي که مي‌طلبد تا وي بيش از پيش با مشورت با نخبگان، اصحاب رسانه و رصد تحولات جامعه، زمينه را براي تحقق آن مهياکند.
در حقيقت حضور وي را مي توان به فرصتي دوباره براي ترقي و تحول و ترميم نيروي انتظامي تلقي کرد. حالا بايد منتظرماند و ديد که آيا وي مي تواند به خوبي از عهده ماموريت سنگيني که بردوش دارد برآيد يا...؟!   
مبارزه بی سابقه با ارذل و اوباش
اما شاید مهمترین دستاورد رادان که هنوز هم تکرار نشده باشد، طرح ضربتی وی برای مبارزه با اراذل و اوباش در سال 1387 باشد. طرحی که به عنوان ارتقای امنیت اجتماعی برای دستگیری اراذل و اوباش، عمده فروشان مواد مخدر، افراد مخل آسایش و زورگیران، در ساعت 23:15 شب، به صورت یکپارچه اجرا شد و  هیچگاه مواد فروشان و اراذل و اوباش پایتخت آن شب تلخ را از  یادنخواهند برد. پس از آن بود که اراذل و اوباش نامدار تهران، به‌دنبال سوراخ موش می‌گشتند و یکباره تهران پاک شد. در این شرایط که زورگیری، موبایل قاپی، فروش مواد مخدر هم افزایشی چشم‌گیر داشته، حال فرمانده با کمک رئیس پیشین پلیس آگاهی تهران می‌خواهد به آن رویکرد بازگردد. هرچند که طرح‌ها ضربتی رعد نیز نتوانست آن‌طور که باید و شاید اراذل و اوباش و مواد فروشان تهران را بترساند. رادان در همان سال با اعلام اجرای این طرح گفته بود:  «ما در موضوع اراذل و اوباش شوخی نداریم، برخورد با اراذل و اوباش برابر با قانون سخت و خشن است. بیش از 90 درصد اراذل و اوباش پس از تعیین و تحمل مجازات، اقدامات گذشته خود را کنار گذاشته‌اند. اراذل و اوباشی که وجود دارند یا از گذشته باقی مانده‌اند یا به تازگی اقدامات خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند که پلیس در خدمت آنان است.»
او با دسته بندی اراذل و اوباش، گفت: «اراذل و اوباش بر اساس 6 اقدامی که انجام می دهند سطح بندی می شوند. افرادیکه اقدام به نوچه پروری کرده اند و دست به اقدامات شرورانه زدند جزو اراذل سطح یک محسوب می شود و اراذل دسته دو نیز افرادی هستند که دوست دارند همانند اراذل سطح یک شوند این افراد نوچه هستند اما خودشان دوست دارند نوچه پروری کنند. دسته سوم اراذل و اوباش نیز کسانی هستند که فکر می کنند اگر لات بشوند خوب است. این افراد نه نوچه دارند و نه نوچه پروری می کنند به همین دلیل به کلانتری احضار و از آنها تعهد گرفته می شود. اراذل سطح سه اگر بار دیگر مرتکب جرم شوند دستگیر و تحویل مقامات قضایی می شوند.»