مجارستان موی دماغ اروپا شد

آرمان امروز- رضا پورحسين: نخست وزير مجارستان در تازه ترين کارشکني خود در روند تحريم روسيه اعلام کرد، کشورش هرگونه تحريم اتحاديه اروپا عليه روسيه را که بر انرژي هسته ‌اي اين کشور اثر مي‌گذارد، وتو خواهد کرد.
اوکراين از 27 کشور عضو اتحاديه اروپا خواسته تا کمپاني دولتي اتمي روسيه موسوم به روس‌اتم را تحريم کنند اما مجارستان گفته که جلوي اين اقدام را مي‌گيرد.
مجارستان يک نيروگاه اتمي ساخت روسيه دارد و مي‌خواهد با روس‌اتم آن را گسترش دهد.
اوربان بار ديگر تاکيد کرد که تحريم‌ها عليه انرژي هسته ‌اي روسيه را قطعا وتو مي‌کند. وي افزود: اجازه اجرايي شدن برنامه‌ هايي مبني بر تحريم انرژي اتمي روسيه را نمي‌ دهيم. اجازه اجرايي شدن آن را نمي ‌دهيم و اين مساله جاي بحث ندارد.


مجارستان به عنوان يکي از اعضاي اتحاديه اروپا بارها تحريم ‌ها عليه روسيه را بابت حمله به اوکراين نقد کرده و مي‌گويد، اين تحريم‌ ها نتوانسته روسيه را ضعيف کند و خطري براي تخريب اقتصاد اروپا مي ‌شود.
غرب از زمان حمله روسيه به اوکراين تحريمي عليه روس‌اتم وضع نکرده است.
نيروگاه برق اتمي مجارستان چهار راکتور کوچک ساخت روسيه دارد که 2000 مگاوات برق توليد مي‌کنند و آغاز فعاليت آن بين 1982 و 1987 بوده است.
اوربان، چهره راستگراي مجارستاني پيش تر نيز با بيان اينکه پارلمان اروپا وجهه وحشتناک و بسيار بدي دارد، خواستار انحلال آن شد.
اظهارات اوربان پس از آن بيان شد که اوا کايلي، سياستمدار يوناني که به عنوان يکي از معاونان پارلمان اروپا فعاليت مي‌کرد، در ماه جاري به دليل دريافت رشوه از قطر دستگير و به فساد مالي متهم شد.
ويکتور اوربان در يک کنفرانس مطبوعاتي در بوداپست گفته بود که مجارستاني‌ ها مايلند پارلمان اروپا در شکل فعلي خود، منحل شود.
اوربان استدلال کرد که اين رسوايي توجه را به اين واقعيت جلب مي‌کند که پارلمان ‌هاي ملي سيستم کنترل قوي‌ تري دارند و افزود که قانونگذاران از پارلمان ‌هاي کشورهاي عضو بايد به پارلمان اروپا فرستاده شوند، نه اينکه جداگانه انتخاب شوند.
نخست‌وزير مجارستان در اين خصوص افزود که آن ها آشکارا موضع سياسي ما را مي‌دانند؛ اين باتلاق بايد خشک شود.
بوداپست بارها با پارلمان اروپا و ساير نهادهاي اتحاديه اروپا بر سر تعدادي از مسائل از جمله مهاجرت و حقوق همجنسگرايان درگير شده است. بروکسل هم به نوبه خود، دولت محافظه‌کار اوربان را به تخريب حاکميت قانون در داخل مجارستان متهم کرده است .