جنجال «روسیه گیت» ادامه دارد

طی هفته‌های اخیر فشار بر ترامپ بسیار افزایش یافته است و شایستگی سیاسی او برای ریاست‌جمهوری زیر سوال رفته است؛ مواضع جنجالی او درباره تظاهرات نیروهای راست افراطی در شارلوتزویل و همچنین ابهامات ناشی از برکناری استراتژیست ارشد کاخ سفید، استیو بنن و چرخش آشکار در رویکرد او در قبال افغانستان موضوعاتی است که با واکنش منتقدان رییس‌جمهور آمریکا همراه بوده است.
ایمیل تازه‌ای درباره پرونده رسوایی ارتباط تیم تبلیغاتی دونالد ترامپ با روسیه منتشر شد که ابعاد «روسیه گیت» را جدی‌تر کرده است. این ایمیل در چارچوب تحقیقات پیرامون تماس‌های احتمالی تیم انتخاباتی دونالد ترامپ با مقامات روسی یافت شده و حکایت از تلاش ریک دیربورن از اعضای این تیم برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین دارد. سی‌ان‌ان در گزارش‌ اختصاصی خود درباره این موضوع گفته بازرسان کنگره این پیام الکترونیکی را هنگام بازپرسی‌های‌شان از این عضو ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ کشف کرده‌اند.
پیش‌تر گزارشی در مورد این ایمیل منتشر نشده بود. در این ایمیل آمده بود که فرد مذکور اهل «WV» است که به گفته یک منبع آگاه این حروف اشاره به ویرجینیای غربی دارد. هنوز معلوم نیست که این فرد چه هدفی از این اقدام داشته و آیا دیربورن تلاشی برای کمک به وی داشته است یا نه؟
یک منبع آگاه گفت که این فرد احتمالا ارتباطات سیاسی در ویرجینیای غربی داشته است. از ایمیل مذکور به نظر می‌رسد که دیربورن به این درخواست بدبین بوده است. بر‌اساس این گزارش شخص یاد شده که پیشتر مدیر اجرایی ستاد انتقال قدرت ترامپ بوده اکنون در جایگاه معاون رییس کارکنان کاخ سفید قرار گرفته است. تاریخ این پیام الکترونیکی ژوئن سال 2016 است یعنی درست زمانی که پسر بزرگ ترامپ با جرد کوشنر، پل منافورت و دیگر فعالان ستاد تبلیغاتی ترامپ در برج ترامپ در نیویورک حضور داشتند. آن دیدار در برج ترامپ در نیویورک انجام شد و جرد کوشنر داماد ترامپ و پال مانافورد رییس وقت ستاد انتخاباتی وی هم حضور داشتند.


افشای این پیام الکترونیکی نشان می‌دهد روسیه تلاش‌های سازماندهی شده ‌فراوانی را برای بی اعتبار کردن هیلاری کلینتون، نامزد وقت ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب دموکرات در دستور کار داشته است. کاخ سفید و دیربورن از پاسخگویی درباره این اتهام تازه خودداری کرده‌اند.
تاکنون نام دیربورن در رابطه با تحقیقات روسیه ذکر نشده بود. دیربورن قبلا رییس دفتر جف سشنز، سناتور سابق و وزیر فعلی دادگستری بود. وی جزو مشاوران ارشد در ستاد ترامپ بود.
تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز حکایت از آن دارد که 62 درصد از رای‌دهندگان آمریکایی رفتار ترامپ را باعث دامن زدن به اختلافات داخلی می‌دانند. در این نظرسنجی که سی‌ان‌ان آن را منتشر کرده 59 درصد از رای‌دهندگان آمریکایی تصمیم‌گیری و رفتارهای ترامپ را عامل تشویق‌کننده گروه‌های افراطی‌ نژاد‌پرست سفید‌پوست در آمریکا می‌دانند، این درحالی است که تنها 35 درصد می‌گویند که رفتارهای ترامپ تاثیری بر این قضایا ندارد. همچنین برپایه این نظرسنجی 68 درصد، رییس‌جمهور آمریکا را فردی «معقول» نمی‌دانند و تنها 29 درصد نظر مثبتی دراین باره دارند. میزان محبوبیت ترامپ دراین نظرسنجی نیز از 39 درصد به 35 درصد تنزل یافته است.
هشدار ترامپ درباره تعطیلی دولت
رییس‌جمهور آمریکا هشدار داد، به خاطر ساخت دیواری حائل در مرز مکزیک و ایالات متحده برای مقابله با مهاجران غیرقانونی و قاچاقچیان مواد مخدر، اگر لازم باشد دولت فدرال را به تعطیلی خواهد کشاند.
دونالد ترامپ همچنین در توئیتر خود، یکی از دو سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا را که درباره ضرورت ساخت دیوار مکزیک ابراز تردید کرده بود، مورد حمله لفظی قرار داده است.
ترامپ پیش‌تر در یک سخنرانی در جمع طرفدارانش در شهر فینیکس آریزونا، هشدار داد که اگر طرح بودجه کنگره برای سال مالی آینده هزینه دیوار جنجالی‌اش را تامین نکند، از امضای مصوبه کنگره خودداری خواهد کرد که در این صورت می‌تواند به تعطیلی موقت نهادهای فدرال منجر شود.
او گفت: ما آن دیوار را می‌سازیم؛ حتی اگر مجبور شویم که دولت‌مان را تعطیل کنیم. ترامپ افزود: ما دیوارمان را خواهیم ساخت. مردم آمریکا به کنترل مهاجرت رای دادند. ما به آن دیوار دست پیدا خواهیم کرد. ساخت دیوار مرزی عظیمی بین آمریکا و مکزیک یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. او در ابتدا می‌گفت که تمام هزینه ساخت دیوار را باید مکزیک بدهد؛ هرچند بعد از پیروزی در انتخابات، تا حدی از موضعش عقب‌نشینی کرد.
دونالد ترامپ چهارشنبه گذشته همچنین سناتور جف فلیک جمهوریخواه از ایالت آریزونا را در توئیتر به چالش کشید و او را به ضعیف بودن در عرصه‌های مبارزه با جرم و تامین امنیت مرزی متهم کرد.
رییس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل امسال برای جلوگیری از تعطیلی دولت درخواست مالی خود از کنگره برای ساخت دیوار را موقتا کنار گذاشت. دموکرات‌ها آن زمان تهدید کرده بودند که اگر در لایحه بودجه دولت ماده تامین منابع ساخت دیوار مرزی گنجانده شود، آن را بلوکه می‌کنند؛ اقدامی که می‌توانست به توقف دسترسی دولت به بودجه جاری و در نتیجه به تعطیلی دولت بینجامد.
دولت ترامپ 5/1 میلیارد دلار برای تامین هزینه‌های احداث این دیوار در سال‌جاری میلادی درخواست کرده بود. بعضی از جمهوریخواهان گفته‌اند، بودجه احداث چنین دیواری حدود ۲۱ میلیارد و۶۰۰ میلیون دلار خواهد بود؛ رقمی که بسیار بیشتر از برآورد اولیه ترامپ است. او بودجه احداث این دیوار را ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده بود.
حمله به رهبران جمهوریخواهان
دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته با حمله به رهبران جمهوریخواه در کنگره آمریکا گفت اقدامات برای افزایش سقف بدهی‌های دولت بسیار آشفته است.
رییس‌جمهور آمریکا در پیامی روی شبکه توئیتر از میچ مک‌کانل، رییس اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا و پل رایان رییس مجلس نمایندگان خواست که لوایح مربوط به افزایش سقف بدهی‌های دولت را به لایحه پیشنهادی دیگری در مورد وضعیت کهنه سربازان مرتبط کنند. ترامپ گفت آنها این کار را نمی‌کنند و مخالفت دموکرات‌ها با این طرح مشکلات زیادی به وجود آورده است.
افزایش سقف بدهی‌های دولت حتمی است و مجالس قانونگذاری آمریکا پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی ناگزیرند این کار را بکنند. در حال حاضر دولت فدرال پول لازم برای پرداخت هزینه‌های خود تا ۲۹ سپتامبر را دارد. پس از آن کنگره باید اجازه دهد که دولت برای تامین هزینه‌های خود استقراض بیشتری انجام دهد.
میچ مک‌کانل پنجشنبه گذشته در سخنرانی خود در کنتاکی به سوالات خبرنگاران در مورد درخواست دونالد ترامپ پاسخ نداد. دفتر پل رایان هم تاکنون در این مورد واکنشی نشان نداده است.
اوایل هفته جاری رییس مجلس سنا در جلسه‌ای در ایالت کنتاکی که استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در آن شرکت داشت، گفت: ما به هیچ عنوان سقف استقراض دولت را افزایش نخواهیم داد.
دولت آمریکا در پرداخت بدهی‌های خود هرگز مشکلی نداشته است. کارشناسان امور مالی هشدار می‌دهند که عدم پرداخت اوراق قرضه دولتی باعث ایجاد تلاطم در بازار مالی کشور خواهد شد.
اولویت دیگر کنگره آمریکا پس از پایان مرخصی تابستانی در چهارشنبه گذشته تامین بودجه لازم برای هزینه‌ها و پیشگیری از تعطیلی فعالیت‌های دولت فدرال است. سال مالی دولت آمریکا در ۳۰ سپتامبر به پایان می‌رسد و برای پرهیز از تعطیلی بخشی از فعالیت ادارات دولتی لوایح جدیدی باید به تصویب برسند.
وعده قدیمی دونالد ترامپ برای احداث دیوار در مرز مکزیک می‌تواند این موضوع را پیچیده کند. وی روز سه‌شنبه هشدار داد اگر کنگره آمریکا بودجه احداث این دیوار را تصویب نکند فعالیت‌های دولت فدرال را تعطیل خواهد کرد. کلاین کانوی از مشاوران کاخ سفید گفت رییس‌جمهور در مورد احداث دیوار در مرز با مکزیک بسیار جدی است.
او در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت‌: ترامپ به طرح احداث دیوار متعهد است و پول لازم برای این طرح را نیاز دارد. هر کس که از این مساله تعجب می‌کند حتما به سخنان او طی دو سال گذشته گوش نداده است.
تازه‌ترین پیام‌های دونالد ترامپ در شبکه توئیتر درست یک روز پس از ملاقات او با رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا منتشر شد. در شرایطی که گزارش‌هایی از تنش در مناسبات آنها منتشر شده بود هر دو طرف تعهد دادند با یکدیگر همکاری کنند.
سخنگوی کاخ سفید گفت: دو طرف در مورد بسیاری از اولویت‌های مشترک اتفاق نظر دارند و افزود آنها و سایر مقامات ارشد پس از پایان تعطیلات تابستانی کنگره در جلساتی که از پیش برنامه‌ریزی شده است، گفت‌وگو خواهند کرد. میچ مک‌کانل گفته است که ما کارهای زیادی پیش رو داریم و به پیشبرد سیاست‌های مشترک خود وفاداریم‌ و هر کس که چیز دیگری می‌گوید قاعدتا بخشی از این گفت‌وگو نیست.
ترامپ آمریکا را به جنگ می‌کشاند
از طرفی یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد مردم این کشور معتقدند ترامپ احتمالا آمریکا را به یک نزاع بین‌المللی می‌کشاند.
نتایج این نظرسنجی که از سوی دانشگاه جورج واشنگتن برگزار شده، نشان می‌دهد که 63 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند آمریکا در سایه دولت کنونی در مسیر نادرستی حرکت می‌کند. 56 درصد نیز معتقد بودند که ترامپ شخصیتی کارآمد در پست خود به عنوان رییس‌جمهور آمریکا نیست.
یکی از استادان این دانشگاه می‌گوید آمریکایی‌ها بیشتر از آنکه از سیاست ترامپ ناراضی باشند از شخصیتش ناراضی هستند. وی گفت: آمریکایی‌ها معتقدند ترامپ روشی نامناسب در مقایسه با جایگاهش در پیش گرفته و برخورد نامناسبی دارد. این نظرسنجی که در دوره 13 تا 17 آگوست برگزار شد شامل افرادی بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا شرکت کرده بودند.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آماده پیگیری خواسته کروبی رییس شورای شهر تهران تاکید کرد؛ ترامپ از پایبندی ایران به برجام عصبانی است جنجال «روسیه گیت» ادامه دارد لزوم کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمد‌های نفتی؛ بررسی طرحی که قرار بود فقر را از میان بردارد؛ اولین وعده ربیعی به رسانه‌ها محقق نشد؛ مزون‌های غیر‌رسمی در تهران رو به افزایش است؛ تعویض اموال بابک زنجانی با دوک نخ‌ریسی! بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران بررسی کارشناسان نسبت به تحقق وعده‌های تجاری دولت؛ «جهان صنعت» وضعیت صنعت کاغذ در ایران و جهان را بررسی می‌کند؛ ادعای بزرگ یا اصلاح راهبردی فصل تازه دیپلماسی اقتصادی زهرا احمدی پور در بازدید از نمایشگاه ملی صنایع دستی عنوان کرد؛ روحانی و آینده اصلاح‌طلبی تحول در روابط ایران و قطر بررسی چارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ روز کارمند و بلوغ اداری زن میانسال آمریکایی برنده بلیت بخت‌آزمایی ۷۵۹ میلیون دلاری شد