اولین وعده ربیعی به رسانه‌ها محقق نشد؛

گروه فرهنگی- همان‌طور که انتظار می‌رفت وعده علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد راه‌اندازی انجمن‌ صنفی روزنامه‌نگاران محقق نشد‌. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران که هشت ماه پیش برای شروع رسمی فعالیت از وزارت کار درخواست مجوز کرده بود، با کارشکنی این وزارتخانه به تعطیلی کشیده شد‌.
هفته پیش «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس وضعیت انجمن جدید را بررسی کرد و طبق گفته آنان دورنمای روشنی برای آن متصور نشد‌. با وجود آنکه علی ربیعی در روز رای‌گیری از تلاشش برای راه‌اندازی انجمن‌های استانی سخن گفت، وزارتخانه‌اش در اولین قدم رفوزه شد‌.
کارشکنی وزارت کار در بررسی صلاحیت هیات‌مدیره
هشت ماه از برگزاری مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گذشت اما وزارت کار مجوز فعالیت را صادر نکرد‌. این در حالی است که طبق گفته اعضای هیات‌مدیره، شخص علی ربیعی برای آغاز فعالیت انجمن پیش‌قدم شده و به فعالان رسانه‌ای قول همکاری داده بود‌.


تمام ماجرا از فردای روز رای‌گیری آغاز شد‌. گویی وزارت کار بر خلاف نص صریح قانون از پذیرش اسامی خودداری کرده و خواستار ورود افراد دیگری در ترکیب هیات‌مدیره شده است‌.
پیش از این اقدام خلاف قانون وزارت کار، وزارت ارشاد و در راس آن حسین انتظامی در پیش‌نویس قانون مطبوعات سهم دولت را در اداره این نهاد بیش از پیش خواستار شده بود‌ند.
استعفا تنها راه اعضای هیات‌مدیره
بعد از کش و قوس‌های فراوان سرآخر اعضای هیات‌مدیره تصمیم گرفتند در مقابل خواست غیر قانونی وزارت کار ایستادگی کنند و از سمت خود استعفا دهند‌. طبق بیانیه‌ای که توسط آنان منتشر شده، روند طی شده در هشت ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته و چرایی این استعفا کارشکنی وزارتخانه تحت مدیریت علی ربیعی عنوان شده است‌. در بخشی از این بیانیه آمده است:
«به اطلاع شما دوستان می‌رسانیم که همه تلاش‌ها، مذاکرات، مکاتبات و پیگیری‌های فشرده و مستمر هیات‌مدیره منتخب مجمع عمومی موسسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران طی هشت ماه گذشته برای ثبت انجمن به نتیجه نرسید‌. اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران همچنان از صدور آگهی تاسیس انجمن استنکاف کرد و در روندی غیررسمی، راهکارهای فراقانونی و غیرقانونی را به عنوان پیش‌شرط ثبت رسمی انجمن اعلام کرد‌. لذا ما امضاکنندگان این نامه، شامل اعضای اصلی و علی‌البدل هیات‌مدیره منتخب مجمع عمومی موسسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران (مورخ 2/10/1395)، به منظور پرهیز از پذیرش فرآیندهای غیرقانونی و جلوگیری از بدعت‌گذاری در تغییر ترکیب منتخبان پس از انتخابات و همچنین هموار شدن مسیر تشکیل انجمن صنفی مستقل و برآمده از رای مستقیم روزنامه‌نگاران، ضمن قدردانی از اعتماد همکاران و به‌خصوص رای‌دهندگان محترم، بدین‌وسیله استعفای خود را از عضویت در هیات‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اعلام می‌داریم‌.»
در ادامه با اشاره به قول‌های ربیعی آمده است:
«این فرآیند زمانی جدی شد که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شش ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری 96، از تعدادی از پیشکسوتان و فعالان مطبوعاتی دعوت کرد تا برای انجام این مهم پیشگام شوند‌. وی در جلساتی که با هدف مجاب کردن پیشکسوتان برای تشکیل انجمن استانی برگزار شد، صراحتا تاکید کرد که شخصا هماهنگی‌های لازم را با مراجع امنیتی به عمل آورده و موافقت ضمنی آنان را برای تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، جلب کرده است‌. آقای ربیعی در همان جلسات حتی از افرادی که شخصا به دلیل برخی ملاحظات، هیچگونه تمایلی به تصدی سمت در انجمن مذکور نداشتند دعوت کرد که «حتما» در انتخابات، نامزدی خود را اعلام کنند‌. وی اطمینان داد که در این خصوص «حساسیت‌زدایی» انجام خواهد شد.»
آنها در بیانیه دلیل مخالفت وزارت کار را اینطور توضیح داده‌اند:
«متاسفانه با گذشت بیش از شش ماه از تاریخ برگزاری مجمع عمومی، هیچ‌گونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفت و اداره کل مذکور بدون ارائه هرگونه پاسخ حقوقی و قانونی به درخواست‌های منتخبان مجمع عمومی، همچنان از صدور آگهی ثبت انجمن صنفی استنکاف ورزید و در جلساتی که به‌صورت غیررسمی با اعضای محترم هیات‌رییسه مجمع عمومی برگزار شد، مشخص شد که انتظارات اداره کار از نتیجه انتخابات انجمن صنفی، فاصله قابل توجهی با مطالبات روزنامه‌نگاران و رای اعضای مجمع موسس دارد! و از آنجایی که صیانت از آرای رای‌دهندگان و تصمیمات آنها و حفظ استقلال انجمن، جزو وظایف و تکالیف اصلی هیات‌مدیره منتخب و هیات‌رییسه مجمع عمومی است، قرار بر آن شد که همچنان تصمیمات متخذه در مجمع عمومی موصوف، محترم شمرده شده و به هیچ خواسته‌ای که فاقد مبنای قانونی باشد تن داده نشود‌. به بیان روشن، اداره کار خواستار تغییر در ترکیب اعضای هیات‌مدیره منتخب مجمع موسس بود و هست‌.»
سایر اخبار این روزنامه
آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آماده پیگیری خواسته کروبی رییس شورای شهر تهران تاکید کرد؛ ترامپ از پایبندی ایران به برجام عصبانی است جنجال «روسیه گیت» ادامه دارد لزوم کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمد‌های نفتی؛ بررسی طرحی که قرار بود فقر را از میان بردارد؛ اولین وعده ربیعی به رسانه‌ها محقق نشد؛ مزون‌های غیر‌رسمی در تهران رو به افزایش است؛ تعویض اموال بابک زنجانی با دوک نخ‌ریسی! بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران بررسی کارشناسان نسبت به تحقق وعده‌های تجاری دولت؛ «جهان صنعت» وضعیت صنعت کاغذ در ایران و جهان را بررسی می‌کند؛ ادعای بزرگ یا اصلاح راهبردی فصل تازه دیپلماسی اقتصادی زهرا احمدی پور در بازدید از نمایشگاه ملی صنایع دستی عنوان کرد؛ روحانی و آینده اصلاح‌طلبی تحول در روابط ایران و قطر بررسی چارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ روز کارمند و بلوغ اداری زن میانسال آمریکایی برنده بلیت بخت‌آزمایی ۷۵۹ میلیون دلاری شد