رونمایی از علاقه مرکل به مدل مذاکراتی برجام میانجی‌گیری بانوی ژرمن میان چشم بادامی‌ها

نزدیک شدن به موعد انتخابات برای تعیین صدراعظم آلمان بهانه خوبی بود تا آنگلا مرکل صدراعظم کنونی این کشور که از نامزدهای آتی برای احراز این پست نیز هست حل مناقشات بین المللی را در دستور کار برنامه های انتخاباتی خود قرار دهد.مرکل در نظر دارد با الگو قرار دادن مذاکرات برجام بتواند مناقشه اتمی کره شمالی را حل و فصل کند؛ مشاوران مرکل با توجه به امتیاز ویژه ای که آلمان برای ارتباط با سران پیونگ یانگ دارد، شانس خوبی را برای مرکل در این مهم متصور شده اند.مرکل به خوبی می داند مناقشاتی نظیر بحران کره شمالی جولانگه خوبی برای عرض اندام رقیبش اشتاین مایر از حزب سوسیال دموکرات است سعی دارد تا با پیش دستی، از مایر سبقت گرفته و ابتکار عمل را در این عرصه به دست گیرد.
البته این اولین بار نیست که چنین پیشنهادی برای حل این معضل ارائه می شود اما طرح چنین راه حلی از سوی یکی از سران 1+5، در شرایطی که آمریکا سعی در کمرنگ جلوه دادن اهمیت این توافق بی نظیر جهانی(برجام) را دارد، اقدامی جسورانه است. صدراعظم آلمان تاکنون از تشدید فشار بر رژیم منزوی‌شده پیونگ‌یانگ از طریق تحریم‌های جدید حمایت کرده و این اقدام را برای بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره و نهایتا حل صلح‌آمیز مناقشه ضروری
می داند.
مرکل در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" در ۱۹ شهریور گفته است: «چنانچه درخواستی برای شرکت ما در گفت‌وگوها باشد، من سریعا پاسخ مثبت می‌دهم».


مرکل در همین رابطه به مذاکرات اتمی با ایران اشاره می‌کند که آلمان در آن در کنار پنج عضو دارای حق وتوی شورای امنیت شرکت داشت. صدراعظم آلمان می‌گوید، این مذاکرات در عین طولانی بودن، "دوران مهم دیپلماسی" بودند که "پایانی خوش" هم داشت. مرکل ادامه داده است که می‌تواند چنین راهی را برای حل مناقشه کره شمالی نیز تصور کند و اروپا و به‌خصوص آلمان بایستی آماده باشند تا در این مورد هم نقشی فعال ایفا کنند.
رایزنی‌های فشرده‌ی اعضای شورای امنیت سازمان ملل، اساس موضع‌گیری صدراعظم آلمان در این مورد است که جامعه جهانی چگونه باید به شدیدترین آزمایش تسلیحات هسته‌ای کره شمالی در هفته گذشته واکنش نشان دهد. به گفته "فرانکفورتر آلگماینه"، مرکل در روزهای گذشته با روسای جمهوری فرانسه، آمریکا، چین، کره جنوبی و نیز با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در همین مورد تماس تلفنی داشته است.
رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان همچنین نگرانی خود را از مسابقه تسلیحاتی به خاطر آزمایش‌های اتمی کره شمالی ابراز کرده است. زیرا به گفته مرکل، پس از تحرکات پیونگ‌یانگ، کره جنوبی و ژاپن نیز ممکن است برای رسیدن به سلاح‌های اتمی تلاش کنند.
طبق اطلاعات نسخه یکشنبه روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه"، مرکل قرار است بامداد امروز دوشنبه (۱۱ سپتامبر) با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز گفت‌وگوی تلفنی داشته باشد.روسیه برخلاف چین مخالف فشارهای بیشتر بر کره شمالی است. پیشتر پوتین خطاب به دولتمردان آمریکایی گفته بود مردم کره شمالی حتی اگر علف هم بخورند دست از برنامه اتمی برنخواهند داشت . پوتین با این ادبیات ضمن تمسخر تحریم های آمریکا آن را برای حل مناقشه اتمی کره شمالی بی اثر دانست.
امتیاز ویژه آلمان
ایالات متحده خواستار رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشدید تحریم‌های کره شمالی شده است. قرار است این رای‌گیری امروز دوشنبه انجام گیرد. طرح قطعنامه‌ای که توسط آمریکا تهیه شده، منابع ارزی پیونگ‌یانگ را هدف قرار داده و در نظر دارد از طریق تحریم‌های نفتی، کره شمالی را زیر فشار بیشتر بگذارد.
طبق اطلاعات "فرانکفورتر آلگماینه"، دولت آلمان از تماس مستقیم با کره شمالی حتی تا سطح رهبری آن کشور برخوردار است. به همین خاطر نیز ارزیابی‌های دست اولی دارد که آنها را با موتلفان خود نیز در میان گذاشته است.
بر اساس این گزارش، برلین می‌تواند برای گشایش کانال‌هایی جهت گفت‌وگو با کره شمالی نقش‌آفرینی کند. میراث بر جای مانده از دوران "جمهوری دموکرایتک آلمان" باعث شده که جمهوری فدرال آلمان امروز یکی از معدود کشورهایی باشد که در کره شمالی سفارتخانه دارند. کره شمالی را نیز سفیر این کشور در برلین نمایندگی می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
بغازیان به « همدلی» می‌گوید که از سد آمریکا گذشته ایم و حالا نوبت خودمان است رفتار پاندولی در راه توسعه پایدار گفت‌وگو با هومن شاهی،خواننده رپ ترانه (سوسن خانم) از تئاتر تا موسیقی با خودم لج می‌کنم! «بدون تاریخ بدون امضا» فاتح بخش افق‌های نوی جشنواره ونیز شد نویدی برای سینمای ایران روحانی در جمع سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی: رکود و انحطاط تمدن اسلامی، با تعصبات قومی و از بین رفتن وحدت و تسامح ایجاد شد برجام آرام آرام، توسعه صنعت نفت را رقم می‌زند همه چشم‌انتظار قراردادهای نفتی‌اند به بهانه قرار گرفتن بررسی وضعیت کودکان زباله‌گرد در دستور کار کمیسیون سلامت شورای شهر رونمایی از علاقه مرکل به مدل مذاکراتی برجام میانجی‌گیری بانوی ژرمن میان چشم بادامی‌ها «جولیا لتینینا» روزنامه نگار و منتقد ولادیمیر پوتین از ترس جانش روسیه را ترک کرد تقاضای سقط جنین در استان تهران افزایشی 34 درصدی داشته است نسلی که می‌کشیم میزگردی با حضورسه جامعه شناس درباره ارتباطات بین دانش آموزان آسمان رفاقت در مدارس ابری است مسعود رفیعی طالقانی علم هم در ایران تنهاست متن سخنرانی دکتر شجاع‌پوریان/ رئیس شورای سیاست‌گزاری جشنواره شب های فرهنگی استان خوزستان 16و17شهریور ماه 1396 تعاون هم بلدیم مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ؛ گزارش آماری و دقیق از اوضاع مصرف انرژی کشور را به «همدلی» ارائه داد رییس‌ جمهور در دیدار وزیر خارجه پاکستان عنوان کرد: تهران؛ مصمم به توسعه روابط با اسلام آباد محمد رضا خاتمی مطرح کرد همراهی لاریجانی با اصلاح طلبان در پروژه رفع حصر وقتی داد اقتصاددان نئولیبرال وطنی از بسته حمایت دولت از اشتغال روستایی درآمد آقای غنی‌نژاد، این یک ذره حمایت ضروری را هم برنمی‌تابید؟ عیسی کلانتری هشدار داد: به زودی همه ایران، گاوخونی می‌شود دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی در مرز غربی ایران هیاهوی خیابان‌های مریوان با طعم تئاتر برگ دیگری از اقدامات سیستم بانکی کشور در دوران پسابرجام: امضای قرارداد فاینانس1میلیارد و 200 میلیون یورویی روایت «همدلی» از این روزهای خانواده آقای شهابی، راننده اتوبوس شرکت واحدکه نامش مدتی است در رسانه‌ها زیاد شنیده می‌شود عملکرد فراکسیون امید مجلس در جلسه‌ حزب اراده ملت بررسی شد فراکسیون امید دقیقا دارد چکار می‌کند؟ ولی الله شجاع‌پوریان آموزش، عنصر غایب در فرهنگ جامعه تکلیف لیست املاک نجومی را روشن کنید سیاست شهری اجتماعی