متن سخنرانی دکتر شجاع‌پوریان/ رئیس شورای سیاست‌گزاری جشنواره شب های فرهنگی استان خوزستان 16و17شهریور ماه 1396

قدیمی‌ترین پاره تمدن ایرانی
رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل من لدنک سلطانا نصیرا.
در طلیعه سخن عید بزرگ ایمان و امامت، عید غدیر خم را شادباش می گویم.
فرهنگ ایرانی، فرهنگی مانا و پایدار است و سبب این ماندگاری سه ویژگی انعطاف‌پذیری، تعاملات فرهنگی، و هویت ملی است که به ‌رغم تنوع و تکثر فرهنگی، همواره به انسجام ملی کمک کرده است.


شناخت فرهنگ گسترده این سرزمین کهنسال، تنها راه شناخت هویت ملی است و چنین شناختی، عزت و افتخار ملی را به همراه می‌آورد؛ مضافاً این که عزت و افتخار ملی از بروز گسل و گسست فرهنگی جلوگیری کرده، انسجام و قدرت ملی را تضمین می‌کند.
قدیمی‌ترین پاره تمدن ایرانی را می‌توان به خوزستان نسبت داد که به نوبه خود سهم‌القدری از معاریف و مواریث بشری است. مشرق‌زمین گاهواره‌ تمدن به شمار رفته و خوزستان بی‌تردید سهم قابل توجهی در این تمدن دارد.
به استناد حفاری‌ها و کاوش‌های به‌ عمل ‌آمده، در فلات خوزستان، مظاهر زیستمانی و تمدن هشت هزارساله‌ای به چشم می خورد که گویای قدیمی‌ترین سابقه تمدن کهن ایرانی محسوب می‌گردد؛ تمدنی که در ادوار مختلف باستانی و تاریخی‌اش همواره واجد شکوه درخشندگی و بالندگی بوده است.
تمدن پنج‌هزار ساله عیلام و سلسله‌های حکومتی آن در اشکال قدیم، میانه و عیلام نو و سرانجام برآمدن بزرگ‌ترین امپراتوری بشری به‌ گاه هخامنشیان برپایه و مایه فرهنگ و تمدن عیلامی و خاک خوزستان، رهگشای اتفاقات و سیر تکامل حساسیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بشر محسوب گردیده است.
بی‌شک در همه ادوار تاریخی ایران، و منطقه تمدنی بین‌النهرین، خوزستان نقش و منزلتی انکارناپذیر داشته است که در این مقال کوتاه حتی نمی‌توان به فهرست آن اشاره کرد.
افزون بر معبد مذهبی پنج طبقه «چغازنبیل» در حوالی شوش و مقبره دانیال نبی (ع) در پیش از اسلام باید به آرامگاه فقیه محدث و دانشمند معروف شیعی، «علی‌بن مهزیاراهوازی» اشاره کرد که گویای سابقه دیرین باورها و اعتقادات دینی و مذهبی در نزد مردمان خوستان و اهواز است.
همچنین تاسی س نخسین دانشگاه ایران‌زمین، در شهر «گندی‌شاپور» در روزگار ساسانیان و تداوم آن تا ادوار اسلامی، گواهی بر سابقه علمی این استان دانش‌پرور و عالم‌خیز است که دانشمندان و اساتید زیادی از یونان و سایر ملل در آن‌جا به تحقیق و تدریس علم و طب اشتغال داشته‌اند.
فقها، عرفا، علما، مشایخ و ادیبان و نام‌آوران بسیاری از خوزستان برخاسته‌اند که همواره آثار و نامشان موجب فخر و مباهات ایران‌زمین بوده است. به عبارتی اگر ایران را پیکره‌ای عظیم بدانیم، خوزستان قلب این بدن است؛ قلبی که همواره برای ایران می‌تپید و می‌تپد...
ویژگی ممتاز خوزستان علاوه بر مواهب طبیعی و منابع سرشار و غنی زمینی و زیرزمینی، نیروی انسانی نجیب، کارآمد و شایسته‌ای است که هم‌اکنون نیز چون گذشته در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری، حاکمیتی، و دولتی منشا خدمات بسیارند.
«وفاق ملی» یکی دیگر از خصلت‌های این استان است که به تاسی از ایران عزیز که خود مجموعه‌ای از قومیت‌های مختلف است، به تنهایی تجلیگاه زیستمان اقوام مختلفی است که از دیرباز با حُسن همجواری و وفاق و همدلی در خدمت مملکت بوده، رشد و تعالی خود را در همزیستی مسالمت‌آمیز به منصه ظهور رسانده‌اند؛ چنان‌که این دیار را می‌توان نهاد مقاومت، پایداری، رشادت و شجاعت نام نهاد و هشت سال دفاع مقدس گویای ایثار و شهادت‌های ماندگار آن است.
میزبانی از رزمندگان و شمار بالایی از شهیدان و سرداران نامی، خوزستان را «مشهد‌الشهدای» ایران اسلامی کرده است.
اما در عرصه فرهنگ و هنر و ذوق و زیبایی‌شناسی این دیار عزیز حرف‌هایی برای گفتن و چراغ‌هایی برای افروختن دارد که بخشی از این دستاوردهای هنری و بومی را شما عزیزان می‌توانید در همین جشنواره فرهنگی ملاحظه فرمایید. در زمینه هنرهای نمایشی، سینما، تئاتر، ادبیات داستانی، شعر، موسیقی، صنایع دستی و آیین‌‌های سنتی و بومی، خوزستان از حال و هوا و شاخص‌های ویژه‌ای برخوردار است که به صراحت می‌توان از آن به عنوان «مکتب جنوب» یاد کرد تا جایی که صاحبنظران ادبی و هنری همواره خوزستان را یکی از قطب‌های فرهنگ و هنر ایران دانسته‌اند.
در پایان از کلیه همکاران صمیمی و سخت‌کوش، برپادارندگان این نشست‌های فرهنگی و‌ شب‌های فرهنگی استان‌ها و جشنواره‌های فرهنگی هم‌استانی‌های عزیز و بزرگوار شهرداری و شورای شهر تهران، مجموعه فرهنگی برج میلاد، استانداری خوزستان، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دست‌اندرکاران و عزیزانی که به برگزاری این جشنواره فرهنگی استان مدد رسانده‌اند، سپاسگزاری می‌کنم.
امیدوارم که این برنامه کوچک بتواند جلوه‌ای از ارزش‌های این استان بزرگ را در معرض تماشای علاقه‌مندان قرار دهد و مدخل و پیش‌درآمدی برای برگزاری هفته فرهنگی-اقتصادی استان در آینده باشد.
سایر اخبار این روزنامه
بغازیان به « همدلی» می‌گوید که از سد آمریکا گذشته ایم و حالا نوبت خودمان است رفتار پاندولی در راه توسعه پایدار گفت‌وگو با هومن شاهی،خواننده رپ ترانه (سوسن خانم) از تئاتر تا موسیقی با خودم لج می‌کنم! «بدون تاریخ بدون امضا» فاتح بخش افق‌های نوی جشنواره ونیز شد نویدی برای سینمای ایران روحانی در جمع سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی: رکود و انحطاط تمدن اسلامی، با تعصبات قومی و از بین رفتن وحدت و تسامح ایجاد شد برجام آرام آرام، توسعه صنعت نفت را رقم می‌زند همه چشم‌انتظار قراردادهای نفتی‌اند به بهانه قرار گرفتن بررسی وضعیت کودکان زباله‌گرد در دستور کار کمیسیون سلامت شورای شهر رونمایی از علاقه مرکل به مدل مذاکراتی برجام میانجی‌گیری بانوی ژرمن میان چشم بادامی‌ها «جولیا لتینینا» روزنامه نگار و منتقد ولادیمیر پوتین از ترس جانش روسیه را ترک کرد تقاضای سقط جنین در استان تهران افزایشی 34 درصدی داشته است نسلی که می‌کشیم میزگردی با حضورسه جامعه شناس درباره ارتباطات بین دانش آموزان آسمان رفاقت در مدارس ابری است مسعود رفیعی طالقانی علم هم در ایران تنهاست متن سخنرانی دکتر شجاع‌پوریان/ رئیس شورای سیاست‌گزاری جشنواره شب های فرهنگی استان خوزستان 16و17شهریور ماه 1396 تعاون هم بلدیم مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ؛ گزارش آماری و دقیق از اوضاع مصرف انرژی کشور را به «همدلی» ارائه داد رییس‌ جمهور در دیدار وزیر خارجه پاکستان عنوان کرد: تهران؛ مصمم به توسعه روابط با اسلام آباد محمد رضا خاتمی مطرح کرد همراهی لاریجانی با اصلاح طلبان در پروژه رفع حصر وقتی داد اقتصاددان نئولیبرال وطنی از بسته حمایت دولت از اشتغال روستایی درآمد آقای غنی‌نژاد، این یک ذره حمایت ضروری را هم برنمی‌تابید؟ عیسی کلانتری هشدار داد: به زودی همه ایران، گاوخونی می‌شود دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی در مرز غربی ایران هیاهوی خیابان‌های مریوان با طعم تئاتر برگ دیگری از اقدامات سیستم بانکی کشور در دوران پسابرجام: امضای قرارداد فاینانس1میلیارد و 200 میلیون یورویی روایت «همدلی» از این روزهای خانواده آقای شهابی، راننده اتوبوس شرکت واحدکه نامش مدتی است در رسانه‌ها زیاد شنیده می‌شود عملکرد فراکسیون امید مجلس در جلسه‌ حزب اراده ملت بررسی شد فراکسیون امید دقیقا دارد چکار می‌کند؟ ولی الله شجاع‌پوریان آموزش، عنصر غایب در فرهنگ جامعه تکلیف لیست املاک نجومی را روشن کنید سیاست شهری اجتماعی