مسعود رفیعی طالقانی علم هم در ایران تنهاست

روز گذشته رییس‌جمهور در نامه‌هایی جداگانه به وزارت‌علوم، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور، ۲ قانون مصوب مجلس را جهت اجرا ابلاغ کرد. بر اساس این دو نامه و در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی،«قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی»، جهت اجرا به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و«قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ ‌شد. پرداختن به قانون دوم مجال دیگری می‌طلبد اما بد نیست اشاره‌ای هرچندمختصر به قانون اول یعنی« قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» در چند نگاه داشته باشیم؛
1-پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه «آثار علمی» در کشوری که جایگاه علم در آن هنوز با جایگاه واقعی‌اش- به معنایی که جهان توسعه‌یافته آن را تجربه می‌کند- فاصله بسیار دارد، کاری دشوار است. از یک‌سو علم در ایران از آن‌رو که سابقه‌ای دیرپا دارد از مزایای تمدنی ما محسوب‌شده و می‌شناسیمش، اما از سوی دیگر از آن جهت که دست‌کم در دو- سه سده گذشته بلوغ خود را در جهان توسعه‌یافته غرب به دست آورده، قرابت کمتری با ما و فهم ما دارد. شاید علم را بتوان در ایران کماکان در زمره جهان‌های ناشناخته قلمداد کرد که هنوز سالیانی دراز را باید در پی‌اش دوان شویم تا به فهم چیستی و فلسفه‌اش نائل آییم. از این رهگذار، آثار و تفکرات معدود دانشمندانی «که داریم»، به‌طور بالقوه دستخوش دستبرد است و مقابله با این دستبرد، کاری دشوار به نظر می‌رسد، هرچند ممکن است عده‌ای بگویند قانون‌شدن این مقابله، راه را برای بهبود اوضاع سرقت علمی در ایران باز می‌کند. اما بدنیست دوباره تکرار کنیم که سرقت علمی در ایران مثل سرقت ادبی امری تقریبا عادی‌شده و احتمالا همین حالا که این یادداشت نگاشته می شود، در گوشه‌ای یک سرقت علمی در جریان است!
از دیگر سو در کشوری که مسایلی مانند «پایان نامه فروشی» بدل به سکه رایج بازار شده، یعنی این‌که در آن کشور صیانت از علم، جایگاهی اساسی و اصولی ندارد. در کنار همه این‌ها باید قانون کپی‌رایت را هم به یاد آورد که در ایران محلی از اعراب ندارد و حق مالکیت مادی و معنوی آثار اعم از هنری و فرهنگی و... حقی از پیش تضییع شده است.
2-در ایران اصطلاح ساینتیست(دانشمند) از آن دست اصطلاحاتی است که به سبب وارونگی‌ها و کژتابی‌های فرهنگ عامه، بدل به ضدخود شده است؛ درست مثل کلماتی نظیر مهندس و دکتر و زرنگ و... که همگی در افواه عمومی در معناهای بدی به کار گرفته می‌شوند. مثلا اگر کسی بخواهد علم کسی را زیر سوال ببرد به او می‌گوید«دکتر» و یا به فرد کم‌هوش لقب «مهندس»داده می‌شود! اشاره به این نکته از آن جهت بااهمیت است که بدانیم در کشور ما علم به خودی خود، جایگاهی واقعی و ارزشمندش را به‌دست نیاورده است و اگر کسی خود را دانشمند بخواند با تمسخر دیگران مواجه می‌شود؛ حال باید دید یک دانشمند واقعی چطور می‌تواند از ماحصل تفکر و کنش فکری خود در چنین شرایطی صیانت لازم را به عمل بیاورد؟ مقابله با تقلب و سرقت علمی به خودی خود، امری ضروری است که ای کاش در جامعه نهادینه بود اما افسوس مثل هزاران موضوع دیگر که در فرهنگ عمومی ما ایرانیان، یا نیست یا اگر هست کژتاب و دگرگونه است، علم و احترام به حقوق معنوی و مادی دانشمندانی که داریم هم دچار شرایط خطیری شده؛ شرایطی که آن را در معرض دستبرد قرارداده. حالا علم در جامعه ایرانی، متاعی شده که صاحبانش جایگاهی محکم ندارند و حرف اول را خریداران و سودجویانش می‌زنند.
سایر اخبار این روزنامه
بغازیان به « همدلی» می‌گوید که از سد آمریکا گذشته ایم و حالا نوبت خودمان است رفتار پاندولی در راه توسعه پایدار گفت‌وگو با هومن شاهی،خواننده رپ ترانه (سوسن خانم) از تئاتر تا موسیقی با خودم لج می‌کنم! «بدون تاریخ بدون امضا» فاتح بخش افق‌های نوی جشنواره ونیز شد نویدی برای سینمای ایران روحانی در جمع سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی: رکود و انحطاط تمدن اسلامی، با تعصبات قومی و از بین رفتن وحدت و تسامح ایجاد شد برجام آرام آرام، توسعه صنعت نفت را رقم می‌زند همه چشم‌انتظار قراردادهای نفتی‌اند به بهانه قرار گرفتن بررسی وضعیت کودکان زباله‌گرد در دستور کار کمیسیون سلامت شورای شهر رونمایی از علاقه مرکل به مدل مذاکراتی برجام میانجی‌گیری بانوی ژرمن میان چشم بادامی‌ها «جولیا لتینینا» روزنامه نگار و منتقد ولادیمیر پوتین از ترس جانش روسیه را ترک کرد تقاضای سقط جنین در استان تهران افزایشی 34 درصدی داشته است نسلی که می‌کشیم میزگردی با حضورسه جامعه شناس درباره ارتباطات بین دانش آموزان آسمان رفاقت در مدارس ابری است مسعود رفیعی طالقانی علم هم در ایران تنهاست متن سخنرانی دکتر شجاع‌پوریان/ رئیس شورای سیاست‌گزاری جشنواره شب های فرهنگی استان خوزستان 16و17شهریور ماه 1396 تعاون هم بلدیم مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ؛ گزارش آماری و دقیق از اوضاع مصرف انرژی کشور را به «همدلی» ارائه داد رییس‌ جمهور در دیدار وزیر خارجه پاکستان عنوان کرد: تهران؛ مصمم به توسعه روابط با اسلام آباد محمد رضا خاتمی مطرح کرد همراهی لاریجانی با اصلاح طلبان در پروژه رفع حصر وقتی داد اقتصاددان نئولیبرال وطنی از بسته حمایت دولت از اشتغال روستایی درآمد آقای غنی‌نژاد، این یک ذره حمایت ضروری را هم برنمی‌تابید؟ عیسی کلانتری هشدار داد: به زودی همه ایران، گاوخونی می‌شود دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی در مرز غربی ایران هیاهوی خیابان‌های مریوان با طعم تئاتر برگ دیگری از اقدامات سیستم بانکی کشور در دوران پسابرجام: امضای قرارداد فاینانس1میلیارد و 200 میلیون یورویی روایت «همدلی» از این روزهای خانواده آقای شهابی، راننده اتوبوس شرکت واحدکه نامش مدتی است در رسانه‌ها زیاد شنیده می‌شود عملکرد فراکسیون امید مجلس در جلسه‌ حزب اراده ملت بررسی شد فراکسیون امید دقیقا دارد چکار می‌کند؟ ولی الله شجاع‌پوریان آموزش، عنصر غایب در فرهنگ جامعه تکلیف لیست املاک نجومی را روشن کنید سیاست شهری اجتماعی