عملکرد فراکسیون امید مجلس در جلسه‌ حزب اراده ملت بررسی شد فراکسیون امید دقیقا دارد چکار می‌کند؟

کواکبیان: عده‌ای از امیدی‌ها، سلفی‌هایشان را با ما انداختند و زنبیل‌شان را جای دیگر گذاشتند
رضوی فقیه: وقتی به دختران بهزیستی تجاوز شد، نمایندگان زن لیست امید چه موضعی گرفتند؟
حزب اراده ملت ششمین نشست تخصصی نقد و نظر خود را به بررسی عملکرد لیست امید در فرایند تشکیل کابینه اختصاص داد. این نشست با حضور مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید، سعید رضوی فقیه از اعضاء اسبق شورای مرکزی تحکیم وحدت و مصطفی کرمی فعال سیاسی برگزار شد. کواکبیان در این نشست گفت فراکسیون امید در مجلس در اکثریت نیست. بسیاری از نامزدها در انتخابات با اصلاح طلبان عکس گرفتند اما زنبیل‌شان جای دیگر بود. رضوی فقیه یکی از معضلات جامعه ایران را وجود تبعیض دانست و سیاست زدایی را همراه با عواقب بدی توصیف کرد. کرمی نیز از زاویه شفافیت و آلوده نشدن به فساد سخن گفت و از اصلاح طلبان خواست نشان دهند تفاوتشان با دیگران در پاکدستی است.
فراکسیون امید در اکثریت نیست


مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران حزب اراده ملت گفت: بهترین راه اداره حکومت دموکراسی است و بشر به توجه به عقل خود به این نتیجه رسیده است و هسته دموکراسی در احزاب قرار دارد و باید به حزب اراده ملت که به عنوان یک حزب با ساختار قانونی و تحول خواه تبریک گفت. عضو هئیت رئیسه فراکسیون امید در ادامه تاکید کرد: سر جمع از عملکرد فراکسیون امید حمایت می کنم اما این به این معنی نیست که ضعف ها را نبینیم و انتقاد ها را نپذیریم. من به شخصه در فراکسیون حالت اپوزوسیون خود را حفظ کرده‌ام و به شدت مخالف دوست بودن با دولت هستم. باید بگویم دادن لیست امید اشتباه بود خیلی از کاندیدا‌های خوب را حذف کردیم چرا؟ زیرا می‌خواستیم همراه دولت باشیم و حرف دولت را گوش کنیم و حاصل لیست امید حضور افراد در مجلس بود که با ما سلفی‌هایشان را انداختن اما زنبیل خودشان را جای دیگر گذاشته بودند. او در ادامه افزود: یک اشتباه وجود دارد که ما در مجلس اکثریت هستیم اما این گونه نیست ما در مجلس اکثریت هستیم در صورتی که کسانی که در لیست امید بوده‌اند ‌با ما باشند که فقط اسماً با ما هستند و اغلب کسانی که در تهران و یا شهرستان در لیست امید قرار گرفتند صرفا به خاطر رای مردم با ما بودند و بعد از راه یافتن به مجلس راه خود را از فراکسیون امید جدا کردند و برخی از انها فراکسیون مستقلین ولایی را تشکیل دادند. متاسفانه اشکالاتی وجود دارد؛ باید به پذیریم که منافع حوزه انتخابی خود را دوستان به منافع ملی ترجیح می‌دهند. در فراکسیون رای گیری شد که به تمام وزرا رای دهیم هر چند من مخالف برخی از آنان بودم اما خرد جمعی را مقدم دانستم و همان دوستانی که رنگ عضو کرده‌اند ‌با آن کسی که موافقش بودیم مخالفت کردند. آقای بی‌طرف صادقانه عمل کرد و مانند برخی دوستان نبود که وعده سر خرمن بدهد. ما یک تعهد شرعی داریم و نباید نظر شخصی خودمان را وارد فراکسیون کنیم به عبارتی اگر کار جمعی و تشکیلاتی می‌کنیم باید پیرو عقل و خرد جمعی باشیم. آقای بیطرف به هر دلیلی رای نیاورد و باید این موضوع برای همه شفاف شود که ما اکثریت را در مجلس نداریم و در صورتی اکثریت هستیم که همه پای کار باشند. فراکسیون امید اگر با ٨٠ نفر و یا صد نفر اعلام موجودیت می‌کرد ولی همین تعداد واقعا به اصلاحات معتقد بودند ما بهتر می توانستیم تاثیر گذار باشیم. مشکل دوم نبود احزاب و یا نادیده گرفتن انها در فراکسیون است و اگر از همان روز اول این سازوکار منطقی وجود داشت که افرادی با تجربه و سابقه حزبی لیست امید، در لیست وجود داشتند و افراد حقیقی بدون سابقه حزبی را راه نمیدادیم الان با مشکل ناکارامدی فراکسیون مواجه نبودیم. دبیر کل حزب مردمسالاری مشکل عمده سیاسی کشور را در نبود دولت و مجلس حزبی دانست و اشاره کرد تا زمانی که سیاست به اهلش واگذار نشود نباید انتظار داشته باشیم که کار خاصی صورت پذیرد.
مشکل اصلی تبعیض است
سعید رضوی فقیه عضو سابق دفتر تحکیم که سخنران دیگر این نشست بود گفت: یکی از مشکل‌ها در جامعه ایران وجود تبعیض در جامعه است که بین اقلیت ها وجود دارد. ما ادعای اهل اخوت بودن را داریم. اساسا امروز مثل دهه 50 سیاست معنای خود را در چارچوب سیاسی از دست داده است و شاهد لیست‌هایی هستیم که سیاسی نیستند. عده ای لاجرم صرف آنکه نماینده باشند و از امکانات آن استفاده کنند از این دست نمایندگان برای درک موضوع به فراوانی یافت می شود، لیست امید در فضایی بسته شد که اصلاح‌طلبان نام و نشان دار حذف شدند و اتفاقا باید با وسواس بیشتری افراد باقی‌مانده را به لیست اضافه می‌کردیم. باید سراغ کسانی می‌رفتیم که به اصلاحات نه فقط به عنوان یک شعار برای ورود به لیست بلکه به معنای واقعی اعتقاد داشتند. ولی متاسفانه رفتیم سراغ اصلاح‌طلبان سببی و نصبی! خانم حسینی با چه اساسی باید وارد لیستی شوند که پشتوانه اصلاحات را دارد و عملکرد ایشان چه بوده است؟ به طور کلی زنان مجلس برای اصلاح ساختار زن‌ستیزانه چه کرده اند؟ دختران که در بهزیستی مورد تجاوز قرار گرفتند کدام یک از نمایندگان زن مجلس موضع خود را اعلام کرده اند؟ در خصوص حقوق نجومی آقای حسینی که به هر سوء نیتی منتشر شد خانم حسینی از تریبون مقدس مجلس از حقوق پدرشان دفاع کردند.
او در ادامه تاکید کرد: این مجلس به عنوان مجلس امید فعالیت می کند اما هیچ هویتی ندارد. آقای عارف با سکوت خود فقط نمک بر زخم تمام کسانی می‌زنند که به ایشان رای داده‌اند. بهتر نیست آقای عارف منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح دهند؟ سوال اساسی اینجا به وجود می آید که چرا نمایندگان مردم با رای مردم معامله می کنند؟ سیاست‌زدایی عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت. طبیعی ست که کسانی که قلبا به اصلاحات اعتقادی ندارند، نمی‌توانند در بزنگاه‌های حساس و مهم و تاریخی منافع شخصی را برای منافع ملی نادیده بگیرند و نتیجه آن می‌شود که دیدیم !
فراکسیون امید شفاف سازی کند
مصطفی کرمی، پژوهشگر و فعال سیاسی به عنوان سومین سخنران نشست گفت: اصلاح‌طلبان پیروزی‌های که پیاپی کسب کرده‌اند ‌و مورد اعتماد مردم قرار گرفته‌اند ‌باید بتوانند خروجی مثبتی برای مردم داشته باشند. خیلی مهم است برآیند مشارکت گسترده مردم به حمایت از جریان اصلاح‌طلب چه باشد. همین موضوع اینده اصلاح‌طلبی و کشور را به طور جدی تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی دو مسئله شفافیت و آلوده نشدن به فساد و کار آمدی در براوردن مطالبات مردم را تنها راه موفقیت در آینده و تداوم حضور مردم در فرآیند سیاست در ایران خواند و گفت: اصلاح‌طلبان باید با اهتمام جدی به مسائل مورد اشاره کار کنند و نشان دهند که در دولت، مجلس و شوراها تفاوت‌شان در سلامت، پاکدستی و کارامدی است.
او افزود: رای اعتماد به کابینه تنها یکی از موضوعاتی است که فراکسیون امید باید به آن پاسخگو باشد، بلکه این خواستی حداقلی است که جامعه انتظار داشته باشد گزارش کار و پاسخگویی این فراکسیون را بخواهد. این فعال سیاسی سپس افزود: ارائه گزارش فعالیت ها و عملکرد به مردم باعث افزایش جلب اعتماد و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان می شود و از این منظر و طریق است که می‌توان شاهد ترمیم بخش‌هایی از اعتماد از دست رفته بین مردم و نهادهای حکومتی بود. وی سپس ادامه داد. اعتماد بی‌سابقه مردم قدرت اجتماعی و ذخیره استراتژیک اصلاح‌طلبی است هیچ کس در هیچ جایگاهی نباید آن را دستمایه منافع شخصی و گروهی قرار دهد. وی همچنین اظهار داشت: بازگشت به گذشته و یا تداوم راه اصلاح و حرکت به سمت آینده در گرو عملکرد شفاف و کارآمدی نهادهای برامده از رای مردم است. او سپس در خصوص تحلیل عملکرد فراکسیون امید و وجود برخی نقدها به آن تاکید کرد: واقعیت‌های جاری سیاسی و اجتماعی وجود دارد از نظر تحلیل سیاسی باید به نحوه شکل گیری لیست امید نگاهی کنیم؛ یکی از مهم ترین ایراد در فراکسیون، نبود احزاب و ضعف در نقش آفرینی جدی احزاب و فردمحوری است. وی سپس گفت: اگر احزاب نقشی موثر تری داشتند حالا می شد از آنان خواست تا پاسخگو باشند. وقتی افرادی بدون حمایت‌ها و معرفی و نمایندگی احزاب وارد لیست و فراکسیون شده‌اند ‌که عقبه ای ندارند این مسئله تاکید بر مسئولیت و امکان نظارت اجتماعی را محدود می‌کند. این موضوع به عملکرد اصلاح‌طلبان باز می گردد. حال باید کسانی که لیست‌ها را بسته‌اند ‌پاسخگو باشند.
وی همچنین تصریح کرد: موضوع مهم دیگر نبود گفتمان مشخص در فراکسیون است از این رو شاهد تک روی تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون هستیم. این پژوهشگر سیاسی همچنین افزود: جامعه مدنی، رسانه‌ها و آحاد مردمی که دلبسته اصلاح‌طلبی هستند لازم است به طور مستمر پایش و نظارت و مطالبه گری خود را حفظ کنند.اینان باید از دستاوردهای کسب شده صیانت کرده و با هوشیاری و نظارت اجتماعی خود خواهان حرکت دولت، مجلس و شورا در مسیر اصلاح، قانون، تعهد به منافع شهروندان و عملکرد شفاف باشند.
سایر اخبار این روزنامه
بغازیان به « همدلی» می‌گوید که از سد آمریکا گذشته ایم و حالا نوبت خودمان است رفتار پاندولی در راه توسعه پایدار گفت‌وگو با هومن شاهی،خواننده رپ ترانه (سوسن خانم) از تئاتر تا موسیقی با خودم لج می‌کنم! «بدون تاریخ بدون امضا» فاتح بخش افق‌های نوی جشنواره ونیز شد نویدی برای سینمای ایران روحانی در جمع سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی: رکود و انحطاط تمدن اسلامی، با تعصبات قومی و از بین رفتن وحدت و تسامح ایجاد شد برجام آرام آرام، توسعه صنعت نفت را رقم می‌زند همه چشم‌انتظار قراردادهای نفتی‌اند به بهانه قرار گرفتن بررسی وضعیت کودکان زباله‌گرد در دستور کار کمیسیون سلامت شورای شهر رونمایی از علاقه مرکل به مدل مذاکراتی برجام میانجی‌گیری بانوی ژرمن میان چشم بادامی‌ها «جولیا لتینینا» روزنامه نگار و منتقد ولادیمیر پوتین از ترس جانش روسیه را ترک کرد تقاضای سقط جنین در استان تهران افزایشی 34 درصدی داشته است نسلی که می‌کشیم میزگردی با حضورسه جامعه شناس درباره ارتباطات بین دانش آموزان آسمان رفاقت در مدارس ابری است مسعود رفیعی طالقانی علم هم در ایران تنهاست متن سخنرانی دکتر شجاع‌پوریان/ رئیس شورای سیاست‌گزاری جشنواره شب های فرهنگی استان خوزستان 16و17شهریور ماه 1396 تعاون هم بلدیم مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ؛ گزارش آماری و دقیق از اوضاع مصرف انرژی کشور را به «همدلی» ارائه داد رییس‌ جمهور در دیدار وزیر خارجه پاکستان عنوان کرد: تهران؛ مصمم به توسعه روابط با اسلام آباد محمد رضا خاتمی مطرح کرد همراهی لاریجانی با اصلاح طلبان در پروژه رفع حصر وقتی داد اقتصاددان نئولیبرال وطنی از بسته حمایت دولت از اشتغال روستایی درآمد آقای غنی‌نژاد، این یک ذره حمایت ضروری را هم برنمی‌تابید؟ عیسی کلانتری هشدار داد: به زودی همه ایران، گاوخونی می‌شود دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی در مرز غربی ایران هیاهوی خیابان‌های مریوان با طعم تئاتر برگ دیگری از اقدامات سیستم بانکی کشور در دوران پسابرجام: امضای قرارداد فاینانس1میلیارد و 200 میلیون یورویی روایت «همدلی» از این روزهای خانواده آقای شهابی، راننده اتوبوس شرکت واحدکه نامش مدتی است در رسانه‌ها زیاد شنیده می‌شود عملکرد فراکسیون امید مجلس در جلسه‌ حزب اراده ملت بررسی شد فراکسیون امید دقیقا دارد چکار می‌کند؟ ولی الله شجاع‌پوریان آموزش، عنصر غایب در فرهنگ جامعه تکلیف لیست املاک نجومی را روشن کنید سیاست شهری اجتماعی