مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ؛ گزارش آماری و دقیق از اوضاع مصرف انرژی کشور را به «همدلی» ارائه داد

بله دقیقا؛ شدت مصرف انرژی ایران، با کل اتحادیه اروپا یکسان است
مصرف انرژی روزمره مردم ایران به چه شکلی است آیا این میزان مصرف، تطابقی با استاندارد‌های جهانی دارد؟! این سوالی است که نقل محافل انرژی است؛ کانون هایی که گاه تامین کننده و ناگاهی
برنامه‌نویسان انرژی کشور هستند و به نظر می رسد که بیش از سایر شهروندان اوضاع وخیم انرژی را در کشور به نظاره نشسته اند.
یک مقایسه ساده با برآورد های آماری 2015 میان ایران و اتحادیه اروپا نشان داد که مصرف انرژی در کشور براستی سرسام آور بوده و میزان شدت مصرف کشور با مصرف کل اتحادیه اروپا یکسان است. حال سوال این است چه عواملی مسبب ایجاد این معضل در کشور بوده اند و در شرایط کنونی برای کاهش شدت مصرف در کشور چه باید کرد؟


از زمانی که نگاه به انرژی از یک کالای تجاری به یک کالای عام المنفعه تغییر کرد و قیمت های تکلیفی جای قیمت های واقعی حامل های انرژی را گرفتند، دقیقا نقطه آغاز ماجرا بود. انرژی ارزان با ایجاد فرهنگ نادرست مصرف در کنار تدوین برنامه هایی که از دولتی به دولت دیگر متغیر بود، فرصت، ایجاد زیر ساخت‌هایی که بتواند نیاز مردم تا 50 سال آینده را تامین کند،نداد. این مساله، تدوین پروتکل انرژی منسجمی که بتواند در یک هم سویی و هم افزایی ضمن کنترل مصرف، زمینه ساز توسعه انرژی کشور به معنی واقعی شود را به تعویق انداخت.
پیشتر در گزارش مردمی که ارائه شد یک مشاهده آماری نشان داد، مردم نیز به دنبال استفاده بیش از اندازه حتی از انرژی ارزان در دسترس خود نیستند. و تنها نیاز به وسایلی دارند که از انرژی بصورت بهینه استفاده کنند.
نتایج استفاده از ابزارهای استاندارد را می‌توان در چشم انداز های مدیریتی کشور‌های اروپایی مشاهده کرد که فقط در بخش ساخت و ساز و ساختمان از 50 سال گذشته به گونه ای در نظر گرفته شده که میزان اتلاف انرژی را به حداقل ممکن برساند. پیشگام استاندارد سازی مصرف و بهره وری انرژی، آلمان است که این برنامه را از سال 1975 در دستور کار قرار داده و با نظارت از تولید و ساخت وسایل گرمایشی و سرمایشی تا نحوه اجرای مقررات و نصب آن در منازل و ساختمان‌های تجاری نظارت کرده است تا با استاندارد سازی تولیدات میزان بهره وری انرژی به حداکثر ممکن افزایش یابد.
در این بین به نظر می رسد که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور بعد از گذشت 40 سال بالاخره آستین ها را بالا زده و قصد دارد برای این معضل کشور قدم های اساسی بردارد چرا که بیس انرژی کشور بر انرژی های تجدید ناپذیر است و هرچه مصرف در این بخش بالاتر رود نه تنها قابل جبران نیست بلکه میزان دی اکسید کربنی که در اتمسفر پخش می کند، جان نسل های آینده نیز به مخاطره انداخته و بودجه کشور را به هدر خواهد داد.
علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت معتقد است که با مقایسه میزان ذخایر و گنجایش نفت خام در ایران در سال 2016 نسبت به 2006 می توان دریافت که ذخایر از 132 بیلیون بشکه در سال 2006 به 158 بیلیون بشکه نفت خام در سال 2016 رسیده است که 4/28 درصد افزایش یافته است، همچنین مقایسه میزان تولید نفت خام در سال 2017 نسبت به 2007 نشان می‌دهد که تولید نهایی نفت خام از 1127 هزار بشکه در روز به 4039 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. معمولاً سرانه مصرف انرژی در جوامع پیشرفته و توسعه یافته، به دلیل درآمد سرانه بالا و امکان برخورداری از دستگاهها و تجهیزات متنوع‌تر انرژی‌بر، بیشتر است. در عین حال در این کشورها افزایش
بهره‌وری طی چند دهه اخیر منجر به تعدیل مصرف انرژی شده است. سرانه مصرف نهایی انرژی ایران در بخش‌های کشاورزی، خانگی، عمومی و تجاری، حمل و نقل و صنعت به ترتیب 1/3، 8/1، 5/1 و 4/1 برابر متوسط جهانی است. مقایسه سرانه مصرف نهایی انرژی ایران به تفکیک حامل‌های انرژی با مقیاس جهانی نشان می‌دهد که سرانه مصرف نهایی گازطبیعی و نفت خام و فرآورده‌های نفتی معادل متوسط مصرف سرانه جهانی است. این امر از بهره‌وری پایین در بهره‌برداری، مصرف بالای انرژی و همچنین استفاده از کالاها و خدمات انرژی‌بر ناشی می‌شود. کل مصرف سرانه در کشورهایی نظیر ترکیه، هند، چین و هنگ کنگ، پاکستان، آفریقا، ونزوئلا، کشورهای آسیایی غیرOECD (بدون چین) و منطقه خاورمیانه از ایران پائینتر است. سرانه مصرف نهایی سایر حامل‌ها از متوسط جهانی کمتر است. در سال 2014 شاخص سرانه مصرف نهایی انرژی نسبت به سال گذشته روند صعودی به میزان 5/1 درصد داشته است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت شاخص شدت انرژی (EI) در سال 2010 در ایران و شاخص بهره‌وری انرژی و شاخص درجه آزادی اقتصادی(IEF) ایران را به این صورت تشریح می کند:
شاخص شدت انرژی (EI) در سال 2010 در ایران 15/1 تن در هزار دلار برآورد شده است که هم‌ردیف کشور‌های هند، بلغارستان، چین و آفریقای جنوبی است و در ردیف شدت انرژی بالا قرار می‌گیرد همچنین کشورهای ژاپن، انگلستان، نروژ و اتریش به ترتیب کمترین شدت انرژی را دارند. ایران از لحاظ مصرف انرژی به منظور تولید کالاها و خدمات وضعیت مطلوبی نداشته و جزء کشورهای با شدت انرژی بسیار بالا محسوب می‌شود. بر این اساس شدت مصرف نهایی انرژی در کشور نه تنها در مقایسه با کشورهای نفت‌خیز بسیار بالاتر می‌باشد، بلکه از برخی مناطق نظیر خاورمیانه نیز بیشتر است. در سال 2013 در سطح جهان به طور متوسط برای تولید یک میلیون دلار ارزش افزوده حدود 39/97 تن معادل نفت خام انرژی مصرف شده است، در حالیکه این رقم در ایران بیش از 4/1 برابر مقدار متوسط جهانی است.
شاخص بهره‌وری انرژی در سال 2014 نسبت به سال گذشته با 1/2 درصد کاهش، از 5/1778به 5/1750 هزار ریال به ازای هر بشکه معادل نفت خام رسیده است. بهره‌وری انرژی رابطه مستقیمی با بهای انرژی دارد، به طوری که با افزایش بهای حامل‌های انرژی، بهره‌وری انرژی نیز افزایش می‌یابد.
براساس شاخص درجه آزادی اقتصادی(IEF) ایران درجه اقتصادی پایینی دارد که شدت انرژی بالا درکنار این شاخص نشان‌دهنده سیستم اقتصادی در حال تحول به بازار، عرضه انرژی با یارانه زیاد، سابقه نسبتاً کم در مدیریت انرژی و صنایع نسبتاً قدیمی است.
وکیلی، در باره فرهنگ سازی انجام شده یا در دست اجرا برای تشویق مردم برای مصرف بهینه و نیز راهکار های پروتکل بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران در راستای رفع معضل شدت مصرف می گوید:
با توجه به این واقعیت که پتانسیل‌های زیادی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی وجود دارد، کاهش تلفات هدررفت انرژی نیازمند پیگیری جدی و همه‌جانبه است، به‌گونه‌ای که بتوان نتایج آن را بطور ملموس مشاهده نمود. برای انجام این مهم علاوه بر شناسایی عوامل اصلی بالا بودن شدت انرژی در کشور که حدود 8 برابر کشوری مثل ژاپن و 4 برابر متوسط جهانی است، احتیاج به سرمایه‌گذاری جهت ارتقای کارایی انرژی در تجهیزات و فرآیندهای مختلف و همچنین برای تامین امنیت انرژی در داخل کشور دارد. با عنایت به وابستگی درآمدهای دولت به فروش نفت و متعاقباً اتکای اقتصاد به قیمت‌های جهانی که در حال حاضر بسیار پایین است، لزوم جذب سرمایه در این زمینه از منابعی غیر از نفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا مدیریت مصرف انرژی در دو سمت عرضه و تقاضا در کنار ایجاد بازارهای مناسب صادراتی برای گازطبیعی و فرآورده های نفتی مایع می‌تواند فرصت مناسبی برای کشور به منظور فعال‌سازی مکانیزم‌هایی مانند شرکت‌های خدمات انرژی (یا اسکو) بطور صحیح و نوآورانه فراهم نماید. برای حل مشکلات مذکور راهکارهای ذیل مدنظر قرار گرفته است:
این مقام مسئول مفاد قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به شماره 1770 که با مدیریت و بهینه‌سازی کاربرد انواع انرژی‌هایی که در کشور تولید، وارد و مصرف می‌شود بدون کاستن از سطح تولید ملی و رفاه اجتماعی، از اتلاف انرژی از نقطه تولید تا پایان جلوگیری می کند و افزایش بازدهی و بهره‌وری، استفاده اقتصادی از انرژی، بهره‌برداری بهتر، کمک به توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست را باعث می‌شود که مواد مهم این قانون که تاثیر بالایی بر کاهش شدت انرژی دارند را اینگونه برمی شمارد:
1-حمایت و تشویق برای ارتقاء نظام تحقیق و توسعه درباره فناوری‌های جدید و اصلاح سازمان‌های مربوط به آن-مواد(4و7)
2- حمایت از توسعه شرکت‌های خدمات انرژی-ماده(17)
3- انجام ممیزی انرژی به منظور اجراء و کنترل سامانه مدیریت انرژی در ساختمانها و صنایع پرمصرف انرژی- مواد (24و54و21)
4- تدوین معیار و استانداردهای مصرف انرژی در بخش‌ها، تجهیزات و ماشین آلات انرژی بر و فرآیندها- مواد (11و12و10)
5- همکاری با وزارت مسکن و شهرسازی برای صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها با جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز- مواد (18) 6- ترویج کاربرد اقتصادی منابع تجدیدپذیر و صرفه جویی در هزینه‌های تامین و توزیع سوخت‌های فسیلی-ماده(62) 7- همکاری با وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، علوم و کار و امور اجتماعی نسبت به گنجاندن واحدهای درسی مدیریت انرژی در کلیه مقاطع تحصیلی و رشته‌های مرتبط- مواد (65و64)
8- حمایت موثر از تحقیقات، سرمایه‌گذاری، ترویج و توسعه واحدهای تولید همزمان برق و حرارت و برودت-ماده(52) 9- بالا بردن کارایی انرژی در حمل‌و‌نقل، مواد و صنعت- مواد (13و 31 و 35) براین اساس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت عمدتاً متمرکز بر راهکارهای فوق است که اجرای آنها می‌تواند تاثر بالایی بر کنترل رشد شدت انرژی در کشور داشته باشد.از طرف دیگر ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور بستر قانونی مناسبی برای وزارت نفت و سایر دستگاه‌های اجرایی فراهم آورده است که براساس آن بتوان شرکت‌های خدمات انرژی و یا سرمایه‌گذاران در زمینه صرفه جویی انرژی را در سطح کلان، فعال و توسعه داد. طبق این ماده تا سقف 100 میلیارد دلار اعتبار در اختیار وزارت نفت و سایر دستگاه‌های اجرایی است تا از محل صرفه‌جویی انرژی، افزایش بهره‌وری و نهایتاً افزایش ظرفیت صادرات حاصل از آن برای شرکت‌های سرمایه‌گذار، بازگشت سرمایه را تامین و پرداخت کند.
مدیر عامل شرکت بهینه سازی سوخت در تشریح طرح‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در سه بخش ساختمان، حمل و نقل و صنعت که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در اجرای آنها نیز حاصل آمده است، می گوید:
1- افزایش کارآیی در موتورخانه‌ ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری موجود در کشور
این طرح با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی از طریق اجرای راهکارهای بهینه‌سازی مصرف سوخت در سامانه گرمایش مرکزی 500 هزار ساختمان تیپ مسکونی و 100 هزار ساختمان تیپ تجاری، اداری در راستای بهبود راندمان سیستم حرارت مرکزی ساختمان‌ها طی مدت 5 سال در‌حال اجرا است.
2- طرح جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده دیزلی درون شهری با اتوبوس‌های تمام گازسوز
این پروژه با هدف ارتقاء حمل‌و‌نقل شهری، کاهش مصرف سوخت و آلودگی‌های زیست‌محیطی اجرایی می‌ شود. تعهد بازپرداخت مبالغ صرفه‌جویی شده از طریق اجرای مصوبه فوق با اعلام شهرداری‌های متقاضی و تایید وزارت نفت ایران، از طریق منابع ناشی از صادرات (کاهش واردات) سوخت مایع صرفه‌جویی شده تا سقف تعهدات دولت به ازای هر کیلومتر پیمایش در زمان پرداخت به شرکت‌های سرمایه‌گذار عامل صرفه جویی طرف قرارداد با شهرداری‌ها/ شرکت‌های واحد اتوبوسرانی یا عناوین مشابه مورد تایید شهرداری ذیربط به مدت 7 سال به ازای هر اتوبوس پرداخت خواهد شد.
3- طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا
این طرح با اهداف کاهش مصرف بنزین، ارتقاء راندمان پیمایش تاکسی‌های درون شهری و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی اجرا خواهد شد. در این طرح تاکسی های پایه گازسوز/هیبریدی/ تمام الکتریکی جدید، جایگزین تاکسی‌های فرسوده در حال تردد شده و وارد شبکه حمل و نقل درون شهری خواهند شد. با ورود این تعداد تاکسی جدید، تاکسی‌های فرسوده که داری عمر بیش از 10 سال هستند از چرخه حمل‌و‌نقل خارج خواهند شد.
4- طرح نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای 10 تن دارای سن بالاتر از 35 سال
زیرساخت‌های ایجاد شده در راستای اجرایی شدن طرح مذکور عبارتند از برگزاری کلیه فراخوان‌ها و شناسایی تامین‌کنندگان و سرمایه گذاران، تهیه پیش‌نویس قراردادها و اخذ تاییده شرکت ملی نفت ایران، تهیه طرح اندازه‌گیری و صحه گذاری و محاسبات صرفه‌جویی انرژی، طراحی سامانه اجرای پروژه، تدوین گردش‌های کاری و نقشه فرایندها، تهیه دستورالعمل های گردش مالی طرح و ایجاد امکان ارتباط با وب سرویس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای.
5- طرح توسعه حمل ونقل بار و مسافر ریلی(راه آهن)
این طرح با هدف کاهش مصرف سوخت از طریق افزایش راندمان سیستم حمل‌و‌نقل کم‌مصرف ریلی و کاهش آلوگی‌های زیست‌محیطی متناظر با جا‌بجایی بار و مسافر، در‌حال اجرا است. کاهش مصرف سوخت با کاهش مصرف گازوئیل از طریق ارتقاء راندمان و پیمایش حمل‌و‌نقل کم‌مصرف ریلی و جایگزینی آن با شیوه پرمصرف جاده‌ای است، همچنین اجرای این طرح از طریق تامین ناوگان مشتمل بر واگن مسافری، ترنست، واگن باری و لکوموتیو است.
6- طرح تولید قوای محرکه کم‌مصرف در خودروهای داخلی و جایگزینی خودروهای فرسوده
این طرح با هدف صرفه‌جویی در مصرف بنزین، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از احتراق بنزین و بهبود شرایط اقتصاد انرژی با کاهش واردات بنزین یا امکان صادرات آن در‌حال اجراست.
7- طرح برق‌دار کردن چاه‌ها و تلمبه‌های آب کشاورزی
در این طرح سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی، با سرمایه‌گذاری بر روی چاه‌های کشاورزی دیزلی دارای پروانه بهره‌برداری معتبر، نسبت به برقی کردن آنها از چهار روش استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر (انرژی خورشید و انرژی باد)، شبکه سراسری برق و ژنراتورهای گازسوز اقدام می‌نمایند و از محل صرفه‌جویی سوخت تحقق‌یافته به مدت 8 سال،‌ یارانه صرفه‌جویی سوخت دریافت می‌ کنند. مسئولیت معرفی چاه‌های کشاورزی و اولویت‌بندی مناطق مربوطه طبق مصوبه شورای محترم اقتصاد برعهده وزارت نیرو است و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی است.
8- توسعه مترو و قطار شهری هشت کلان‌شهر مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه
معظلات ترافیکی و نا‌کارآمدی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی یکی از چالش‌های همیشگی کلان‌شهرها است. با‌توجه به ضرورت ارتقاء سطح خدمات شهری، تشویق و گسترش استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی و کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی وارد به شهر‌ها همانند مصرف بی‌رویه سوخت و آلودگی هوا، سازمان شرداری‌ها و وزارت کشور در‌نظر دارد تا ایجاد و توسعه متروی کلان‌شهر‌ها را از طریق دو طرح ایجاد خطوط جدید و کاهش سر‌فاصله‌ها در برنامه کاری خود قرار دهد. این طرح مطابق با برنامه عملیاتی شهرداری‌ها بوده و انتظار می‌رود اجرای آن منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت کشور شود.
این مقام مسئول، طرح‌های در‌دست بررسی جهت اقدام برای استفاده از ظرفیت‌های ماده 12 ، این گونه توضیح می دهد:
1- طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده در حال تردد با تاکسی‌های تمام الکتریکی؛
در این طرح‌ جایگزینی تاکسی‌های فرسوده فعال در ناوگان اعم از بنزینی و دوگانه‌سوز، با هدف کاهش مصرف سوخت(جایگزینی بنزین با برق)، کاهش سطح انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت در خودروهای فرسوده، ارتقاء راندمان تاکسی‌های درون و برون شهری، ارتقاء کیفیت ناوگان تاکسی‌رانی جهت افزایش سهم حمل‌و‌نقل همگانی و ارتقاء سطح کیفی خدمت رسانی به شهروندان و بهینه کردن مصرف سوخت از طریق ایجاد فرهنگ استفاده از خودروهای عمومی به‌جای شخصی محقق خواهد شد.
2- طرح جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده در حال تردد با ون دیزلی جدید
آمارها نشان می‌دهند عمر اکثر خودروهای موجود در ناوگان عمومی حمل‌و‌نقل از متوسط عمر مفید آن‌ها بیش‌تر است. استفاده از خودروهای فرسوده، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی زیست‌محیطی افزایش هزینه نگه‌داری و تعمیرات، کاهش راندمان کاری و عدم تطابق با استاندارهای جهانی از جمله عدم انطباق با شاخص‌های زیست‌محیطی و مشکلات متعدد دیگر را در‌پی خواهد داشت، لذا به‌منظور نوسازی ناوگان عمومی حمل‌و‌نقل در این طرح ون‌های دیزلی با مصرف سوخت پایین با مینی‌بوس‌های فرسوده در‌حال تردد جایگزین خواهند شد.
3- طرح حمایت از تولید بخاری‌های گازسوز دودکش‌دار راندمان بالا
در این طرح در‌نظر است نسبت به جایگزینی بخاری‌های گازسوز دودکش‌دار از نوع فن‌دار تیپ C (هرمتیک) ترموستاتیک (هوشمند) با تکنولوژی روز دنیا با راندمان حداقل 81% (رده برچسب انرژیB با مصرف حداکثر 600 متر مکعب در سال برای بخاری‌های با ظرفیت 400 کیلوکالری در ساعت) در مدارس دانشگاه‌ها و اماکن دولتی که از بخاری‌های راندمان پایین استفاده می‌کنند اقدام شود. تولید‌کننده، بخاری‌های فوق را به‌صورت رایگان به مصرف‌کننده تحویل و نسبت به جمع‌آوری بخاری‌های موجود اقدام می‌نماید. بخاری‌های مستعمل جمع‌آوری شده به عنوان اموال تولید‌کننده(سرمایه‌گذار) تلقی می‌شود.
4- طرح افزایش کارایی مصرف انرژی در مجموعه صنعت نفت
هدف از این طرح اجرای راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در پالایشگاه‌های نفت، گاز، خطوط لوله نفت،گاز، صنایع بالا دستی نفت(وحدهای نمک‌زدا و واحدهای گاز و گاز مایع NGI) و پتروشیمی‌ها می‌باشد و پیش‌بینی می‌گردد، با اجرای این طرح در حدود 3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صرفه‌جویی شده و 5/6 میلیون تن معادل کربن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهیم داشت.برخی از راهکارها عبارتند از کنترل اتوماتیک بویلر، اصلاح سیستم اندازه‌گیری حامل‌های انرژی، مدیریت تله‌های بخار، بازنگری آرایش مبدل‌های حرارتی پیش‌گرم‌کن نفت خام، نصب سامانه پیش‌گرم‌کن هوا، نصب دیگ بخار بازیافتی روی کوره‌های واحد CRU، نصب مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای راندمان بالا، نصب و اصلاح نیروگاه گازی سیکل ترکیبی، نصب سیستم بویلر بازیافت حرارت(HRSG)، نصب رادیاتور دور متغیر VFD بر‌روی موتورهای الکتریکی و ... .
5-طرح نوسازی و بازسازی ایستگاه‌های سه‌گانه پمپاژ نفت خام
هدف از اجرای این طرح نوسازی ایستگاه‌های پمپاژ نفت مناطق نفت‌خیز جنوب شامل ایستگاه تقویت فشار اهواز، امیدیه و گوره می‌باشد. با‌توجه به اینکه در‌حال‌حاضر ایستگاه‌های پمپاژ مذکور از تجهیزات قدیمی و با راندمان بسیار پایین برای پمپاژ نفت استفاده می‌نمایند، در صورت اجرای این طرح با استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید، صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای حاصل خواهد شد.
6- طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع به شدت انرژی بر(فولا، سیمان و مس)
الف- طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت فولاد
صنعت آهن و فولاد یکی از بزرگترین صنایع آلاینده به‌شمار می‌رود که بین 4 تا 7% از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این صنعت یکی از 10 صنعت به شدت انرژی بر کشور محسوب می‌شود. بر‌این اساس به‌منظور کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار حجم وسیعی از گاز‌های گلخانه‌ای راهکارهای ذیل بر‌اساس ممیزی‌های انرژی انجام شده در این صنعت، پیشنهاد می شود: هدف از اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت فولاد کاهش مصرف انرژی تا 2000 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال با اجرای راهکارهای بهینه‌سازی متداول این صنعت است.
ب- طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت سیمان
در سال 2015، ظرفیت تولید سیمان در جهان حدود 4100 میلیون تن بوده که ایران پس از چین (باتولید بیش از 60 درصد سیمان جهان)، هند، ایالت متحده آمریکا، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان جهان به‌شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود که تولید سیمان در ایران تا سال 1404، به 120 میلیون تن در سال خواهد رسید. ایران با صادرات حدود 14 میلیون تن سیمان در سال، بزرگ‌ترین صادرکننده سیمان است. صنعت سیمان، 8% از GDP و حدود 5/3% ارزش افزوده بخش صنعت را به خود اختصاص داده است. سالانه برای تولید سیمان حدود 7 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و حدود 7500 Gwh، انرژی الکتریکی مصرف می‌شود که در نتیجه بیش از 18 میلیون تن CO2 منتشر می‌شود. لذا کاهش مصرف انرژی با اجرای راهکارهای بهینه‌سازی متداول این صنعت از جمله استفاده از پسماندهای مختلف به‌عنوان سوخت جایگزین، تعویض سیستم شارژ مواد اولیه به کوره، بازیافت حرارت و افزایش بازده سیستم خنک‌کننده محصولات از‌جمله اهداف این طرح به‌شمار می‌رود.
مصرف انرژی جهانی
مصرف کل انرژی اولیه در دنیا در سال‌های 2013، 2014، 2015 و 2016 به ترتیب، 157/97، 329/98، 365/97، 394/97 و همچنین در چهار ماه ابتدای سال 2017، 443/32(کوادریلیون BTU) بوده است که در مقایسه با چهار ماه ابتدایی دو سال‌ 2015 و 2016، به ترتیب9/0 و 6/0 درصد کاهش یافته است و مصرف کل انرژی اولیه در ایران در سال 2014 به میزان1/35 (کوادریلیون BTU) بوده که نسبت به سال 2013 (869/33) 6/3درصد افزایش داشته است. همانطور که مشاهده می‌شود مصرف کل انرژی اولیه در دنیا رو به کاهش است، در‌حالیکه در ایران رو‌به‌افزایش بوده است. بر‌اساس اطلاعات IEO2016 در طول سال‌های 2012 تا 2040 مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر سریع‌ترین رشد را با متوسط افزایش 6/2% درسال دارد. سوخت‌های غیرفسیلی 78% از مصرف انرژی را در سال 2040 تشکیل می‌دهد. مصرف گاز طبیعی بین سوخت‌های فسیلی سریع‌ترین رشد جهانی را در پیش‌بینی‌ها با افزایش 9/1% در سال دارد. همچنین سوخت‌های مایع (بیش‌تر بر پایه نفت‌خام) تا سال 2040 همچنان بزرگ‌ترین منبع مصرف انرژی در دنیا است. استخراج نفت خام در ایران در اواخر 2013 افزایش یافت و در سال 2014 به متوسط 7/1 میلیون بشکه در روز رسید. کل مصرف انرژی اولیه در سال 2013، 244 میلیون بشکه در روز بوده که از سال 2004، 50 درصد رشد داشته است. تولید کل نفت خام در سال 2015 در ایران 3447 هزار بشکه در روز بوده است درحالیکه در ایالت متحده 15123 هزار بشکه در روز است. از نظر مصرف انرژی، کشور ایران دومین کشور مصرف کننده بزرگ نفت بعد از عربستان صعودی در خاورمیانه است. مقایسه وضعیت انرژی ایران در سال 2015 با ارقام مشابه در سال 2005 نشان می‌دهد که کل مصرف نفت خام از 1679 هزار بشکه نفت خام در روز در سال 2005 به 1912 هزار بشکه در روز در سال 2015 رسیده است که 8/13 درصد رشد داشته است، این افزایش چشمگیر در مصرف نفت خام، ضرورت تداوم و شتاب در اقدامات بهینهسازی در عرضه و تقاضای انرژی را بیش‌از‌پیش ضروری می‌سازد. همچنین میزان هدررفت انرژی در صنعت و ساختمان در ایران به ترتیب 5/2 و 4 برابر استاندارد جهانی است. در همین راستا مطالعات مختلف صورت گرفته در طرح جامع انرژی کشور نیز نشان می‌دهد که در بخش ساختمان و مسکن تا حدود 40%، در صنایع کوچک حدود 25%، و در صنایع با شدت انرژی بالا همچون صنایع فلزات اساسی، کانی‌های غیرفلزی و صنایع فرآیندی تا بیش از 50%، پتانسیل صرفه‌جویی انرژی موجود است. به همین ترتیب در بخش حمل‌و‌نقل نیز در حوزه خودروهای سبک و سنگین مشکلاتی مطرح است که با حل آن‌ها تا حدود 30% پتانسیل‌ صرفه‌جویی در این بخش با اعمال سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی، قابل حصول خواهند بود.
سایر اخبار این روزنامه
بغازیان به « همدلی» می‌گوید که از سد آمریکا گذشته ایم و حالا نوبت خودمان است رفتار پاندولی در راه توسعه پایدار گفت‌وگو با هومن شاهی،خواننده رپ ترانه (سوسن خانم) از تئاتر تا موسیقی با خودم لج می‌کنم! «بدون تاریخ بدون امضا» فاتح بخش افق‌های نوی جشنواره ونیز شد نویدی برای سینمای ایران روحانی در جمع سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی: رکود و انحطاط تمدن اسلامی، با تعصبات قومی و از بین رفتن وحدت و تسامح ایجاد شد برجام آرام آرام، توسعه صنعت نفت را رقم می‌زند همه چشم‌انتظار قراردادهای نفتی‌اند به بهانه قرار گرفتن بررسی وضعیت کودکان زباله‌گرد در دستور کار کمیسیون سلامت شورای شهر رونمایی از علاقه مرکل به مدل مذاکراتی برجام میانجی‌گیری بانوی ژرمن میان چشم بادامی‌ها «جولیا لتینینا» روزنامه نگار و منتقد ولادیمیر پوتین از ترس جانش روسیه را ترک کرد تقاضای سقط جنین در استان تهران افزایشی 34 درصدی داشته است نسلی که می‌کشیم میزگردی با حضورسه جامعه شناس درباره ارتباطات بین دانش آموزان آسمان رفاقت در مدارس ابری است مسعود رفیعی طالقانی علم هم در ایران تنهاست متن سخنرانی دکتر شجاع‌پوریان/ رئیس شورای سیاست‌گزاری جشنواره شب های فرهنگی استان خوزستان 16و17شهریور ماه 1396 تعاون هم بلدیم مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ؛ گزارش آماری و دقیق از اوضاع مصرف انرژی کشور را به «همدلی» ارائه داد رییس‌ جمهور در دیدار وزیر خارجه پاکستان عنوان کرد: تهران؛ مصمم به توسعه روابط با اسلام آباد محمد رضا خاتمی مطرح کرد همراهی لاریجانی با اصلاح طلبان در پروژه رفع حصر وقتی داد اقتصاددان نئولیبرال وطنی از بسته حمایت دولت از اشتغال روستایی درآمد آقای غنی‌نژاد، این یک ذره حمایت ضروری را هم برنمی‌تابید؟ عیسی کلانتری هشدار داد: به زودی همه ایران، گاوخونی می‌شود دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی در مرز غربی ایران هیاهوی خیابان‌های مریوان با طعم تئاتر برگ دیگری از اقدامات سیستم بانکی کشور در دوران پسابرجام: امضای قرارداد فاینانس1میلیارد و 200 میلیون یورویی روایت «همدلی» از این روزهای خانواده آقای شهابی، راننده اتوبوس شرکت واحدکه نامش مدتی است در رسانه‌ها زیاد شنیده می‌شود عملکرد فراکسیون امید مجلس در جلسه‌ حزب اراده ملت بررسی شد فراکسیون امید دقیقا دارد چکار می‌کند؟ ولی الله شجاع‌پوریان آموزش، عنصر غایب در فرهنگ جامعه تکلیف لیست املاک نجومی را روشن کنید سیاست شهری اجتماعی