رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق: مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آن‌ها اعتماد نکنید

پنج‌شنبه گذشته، حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق به ایران آمد و مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری قرار گرفت. ملاقات با رهبری انقلاب، رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیدارهای عبادی در تهران بودند. ایسنا به نقل از المیادین گزارش داده است که عبادی در سفر خود به تهران، با سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز ملاقات داشته است. به نظر می‌رسد پس از بازپس‌گیری کرکوک توسط دولت مرکزی و تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان – که ایران یکی از کنش‌گران اصلی در این زمینه بود – چنین سفری را می‌توان جشن پیروزی عراق و ایران به حساب آورد.
رهبری انقلاب: مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید
به گزارش ایلنا، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح پنج‌شنبه در دیدار با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، وحدت اقوام مختلف و حمایت دولت این کشور از نیروهای مردمی و جوانان مومن و شجاع عراقی را رمز پیروزی‌های اخیر در مقابل تروریست‌ها و حامیانشان خواندند. آیت‌الله خامنه‌ای از اقدامات دولت عراق برای دفاع از حاکمیت یک‌پارچه و تمامیت ارضی این کشور حمایت کردند و عراق را کشوری تعیین‌کننده و مهم در جهان عرب خواندند.
ایشان با حمایت از تلاش‌های دولت عراق برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه، تاکید کردند: در عین حال باید مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آن‌ها اعتماد نکنید.


رهبر انقلاب اسلامی افزودند: آمریکایی‌ها خودشان داعش را به‌وجود آوردند اما اکنون که تروریست‌ها از دولت و مردم عراق شکست خورده‌اند، خود را با این تحول مهم، همراه و هم‌جهت نشان می‌دهند؛ البته بدون‌ تردید، هر وقت فرصت بیابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد.
رهبر انقلاب اسلامی با حمایت از گسترش همه‌جانبه روابط تهران- بغداد در زمینه‌های مختلف، خطاب به حیدر العبادی، افزودند: توجه ملت‌های منطقه به موفقیت‌های عراق، نتیجه زحمات و شجاعت‌های مردم عراق، شما و دیگر مسئولان عراقی است.
در این دیدار که جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، نخست‌وزیر عراق با اشاره به تلاش‌های مردم و جوانان عراق برای حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور، گفت: با دقت کامل، از وحدت و یک‌پارچگی عراق محافظت می‌کنیم و همان‌گونه که قبلاً نیز به برادرانمان در اقلیم گفته بودیم، اجازه نمی‌دهیم خطر تجزیه، کشورمان را تهدید کند.
حیدر العبادی با تشکر صمیمانه از حمایت‌های ایران در مبارزه عراق با تروریست‌ها، گفت: با اشتیاق کامل،برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، تلاش و فعالیت می‌کنیم.
روحانی: ایران در کنار دولت و ملت عراق است
ملاقات با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از دیگر ملاقات‌های عبادی در تهران بود. به گزارش تسنیم، روحانی در این دیدار حضور و فداکاری بی‌وقفه مردم، مدیریت مسئولان و نظرات حکیمانه مرجعیت در عراق را در حل‌وفصل مشکلات و بحران‌های این کشور حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با تروریسم، تقویت وحدت و انسجام و حفظ تمامیت ارضی عراق، همواره در کنار دولت و ملت این کشور بوده و خواهد بود.
او با اشاره به اراده دو دولت بر توسعه و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌ها اظهارداشت: تهران و بغداد می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در همه بخش‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و علم و فناوری گسترش دهند.
روحانی با بیان این‌که امروز کشور عراق به‌تدریج در حال خروج از مسائل شدید امنیتی و مشکلات داخلی است و باید در راستای بازسازی عراق و توسعه مناسبات و روابط منطقه‌ای این کشور تلاش شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه توان و قدرت آمادگی دارد تا در روند بازسازی و توسعه عراق مشارکت کرده و در کنار دولت و ملت این کشور باشد.
روحانی دیدار با برادران و مسئولان عراق و گفت‌وگو با آنان در مورد توسعه مناسبات و مسائل مورد علاقه دو کشور را، فرصتی مغتنم در راستای منافع دو ملت برشمرد و با اشاره به پیروزی‌های دولت و ملت عراق، در برابر گروه‌های تروریستی، به‌ویژه داعش و طراحی دشمنان عراق برای این‌که مردم این کشور را سال‌ها در بحران نگه دارند، گفت: خوشبختانه ارتش و مردم عراق توانستند با یک‌پارچگی و فداکاری‌های فراوان، بر این مشکلات فائق بیایند.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که تدبیر دولت عراق در مساله اقلیم کردستان که همراه با عدم تنش و توجه به حقوق ملی مردم این منطقه بود، بسیار قابل توجه است، اظهار داشت: مبارزه با تروریسم و رویکردهای تجزیه‌طلبانه‌ای که به یک‌پارچگی ملی و تمامیت ارضی عراق لطمه می‌زند، باید هم‌چنان دنبال شود و تهران خواهان تقویت دولت مرکزی عراق است.
روحانی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها با همه کشورهای منطقه مورد تاکید قرار داد و افزود: گسترش مناسبات دوجانبه و چندجانبه، مطمئناً به نفع مردم منطقه خواهد بود.
وی با بیان این‌که رایزنی‌ها و روابط صمیمی ایران و عراق در توسعه و تقویت مناسبات منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: ایران نه‌تنها هیچ‌گاه به‌ دنبال سلطه بر منطقه نبوده، بلکه حامی بزرگ امنیت و در خط مقدم مبارزه با تروریسم منطقه‌ای بوده است؛ امروز نیز ما هیچ دلیلی بر ادامه اختلافات و تشنج‌ها میان کشورهای منطقه نمی‌بینیم.
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های همه‌جانبه ایران و عراق، گفت: امروز تهران و بغداد روابط دوستانه و مستحکمی با هم دارند و باید در راستای تقویت و توسعه روزافزون مناسبات فی‌مابین تلاش کنیم.
شاهرودی: وحدت ملت و مسئولان عراق، رمز پیروزی این کشور است
دیدار بعدی عبادی با محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی‌ شاهرودی در ابتدای این دیدار، پیروزی ملت عراق در کرکوک و پیروزی‌های حاصله علیه داعش را تبریک گفت و ضمن ابراز امیدواری برای حل کامل مشکلات اقلیم کردستان عراق، افزود: وحدت ملت عراق و حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست مردم، نیروهای مجاهد حشدالشعبی و با تدبیر و هدایت مسئولان عراقی صورت گرفته است. او با اظهار امیدواری به گسترش روابط دو کشور ایران و عراق، تصریح کرد: جمهوری اسلامی از کمک‌های گوناگون به ملت عراق فروگذار نکرده و در حوزه‌هایی چون ساخت و صیانت از عتبات عالیات، سازندگی شهرها و به‌ویژه رفع فتنه‌ها از مردم و نظام عراق، همت داشته است، هم‌چنان که هم‌اکنون نیز برای ادامه این روند آمادگی دارد و مردم عراق در صحنه عمل نیز این اقدامات را مشاهده کرده‌اند.
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هم‌چنین رمز موفقیت ملت عراق را قدرت، شوکت و وحدت این ملت در کنار یک‌پارچگی حکیمانه با مدیران و مسئولان عراق دانست و افزود: چنین وحدتی بحمدالله در عراق تحقق یافته و بر خلاف خواست دشمنان امت اسلام و ملت عراق، روزبه‌روز تعمیق می‌شود.
در ادامه این دیدار، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با تشکر از میزبانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما پیروزی غرورآفرین خود را مدیون وحدت همه آحاد ملت عراق هستیم و به رغم آن‌که تروریسم، ویرانی‌های بسیاری در عراق به بار آورده است، یک‌پارچگی میان ملت و دولت را حفظ کرده‌ایم و نیروهای نظامی عراق نیز تجربه‌های بسیار خوبی اندوخته‌اند. حیدر العبادی در پایان اظهار کرد: تلاش ما بر این است که دیدگاه‌های کشورهای منطقه را به هم نزدیک کنیم و همکاری‌های سازنده‌ای برای رفع مشکلات منطقه و گسترش ارتباطات در زمینه‌های اقتصادی، به‌ویژه با جمهوری اسلامی، داشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
در ادامه واکنش‌ها به معرفی وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت باید بپرسیم چرا دانشگاه‌ها بنگاه‌ اقتصادی شده‌اند ولاغیر؟! میزگرد تحلیلی کارشناسان درباره اهمیت احیای علمی و عملی زنگ انشا، املا و تغییر محتوای دروس فارسی رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق: مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آن‌ها اعتماد نکنید تصویب قطعنامه علیه برنامه موشکی ایران از سوی کنگره آمریکا سپنتا نیکنام؛ چاره کار، شرع یا مصلحت؟ چرا اصول‌گراهای تند و تیز از سپنتا حمایت کرده‌اند؟ ‌استقلال باخت و پرسپولیس برد، اما سرمربی ها چه گفتند؟ جادوگری و جوسازی آموزش و پرورش درست بشو هست یا نیست؟ یک‌پنجم فروش حراج کریستیز برای هنر ایران 10 اثر ایرانی یک میلیون پوند چکش خورد علی‌اشرف درویشیان با آزار جنسی کودکان در مدرسه، چگونه برخورد کنیم؟ زنجیره انسانی برای نجات خلیج گرگان ریزگردها به شمال می‌آیند؟ به مناسبت 7 آبان کوروش؛ بهانه است یا اندوخته؟ دانشجویان خواستار الغای سریع و بی‌قید و شرط طرح کارورزی شدند می‌خواهند نیروی کار به گرفتن حقوق 350 هزارتومانی عادت کند مصباحی مقدم :مواضع روحانی به رهبری نزدیک‌تر شده است واکنش‌ها به محرومیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد همچنان ادامه دارد؛ آیا تصمیم شورای نگهبان قانونی است؟ ولی‌الله شجاع‌پوریان نادیده گرفتن مصلحت یک توئیت عجیب یک دانش‌آموز، همکلاسی‌اش را هدف تیراندازی قرار داد اینجا تگزاس نیست تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای آمانو وارد تهران شد