یک‌پنجم فروش حراج کریستیز برای هنر ایران 10 اثر ایرانی یک میلیون پوند چکش خورد

بیست و سومین حراج خاورمیانه کریستیز که برای اولین‌بار در شو روم اختصاصی کریستیز در لندن برگزار شد، با فروش کلی 5,235,125 به کار خود پایان داد و سهم هنر ایران از این رویداد بیش از 1 میلیون پوند بود. بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه در حالی عصر چهارشنبه، 25 اکتبر (سوم آبان)، در حراج خانه کریستیز لندن برگزار شد که پیش از این بیست و دو بار حراج خاورمیانه کریستیز در دفتر دوبی برگزار شده بود. در این دور از حراج، 57 اثر از 44 هنرمند معاصر ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات چکش خورد که از این میان 46 اثر به فروش رسید و 11 اثر نیز خریداری نداشتند.
سهم هنرمندان ایرانی در این رویداد 14 اثر از 12 هنرمند ایرانی بود که 10 اثر از 9 هنرمند به فروش رسید. این در حالی است که آثار هنرمندان ایرانی توانستند یک پنجم از فروش کل حراج را به خود اختصاص دهند و فروش کلی 1,011,250 داشته باشند. یک اثر ایرانی 200 هزار پوند و سه اثر نیز بالای 100 هزار پوند فروش رفتند که در میان 10 رکورددار حراج  بیست و سوم خاورمیانه کریستیز قرار گرفتند.
رکوردداران حراج بیست وسوم
اما رکورد نخست این دوره از حراج کریستیز به دو هنرمند فقید عراقی اختصاص داشت که این دو هنرمند مشترکاً این عنوان را به دست آوردند. جواد سلیم با اثر «فروشنده هندوانه» و محمود صبری با اثر «اندوه»، هر دو با فروش 668 هزار 750 پوند، رکورددار حراج بیست و سوم شدند، اما این دو هنرمند نیز نتوانستند رکورد دست‌نیافتنی پرویز تناولی در بیست و سه دوره کریستیز خاورمیانه را بشکنند. رکورد دوم حراج این دوره کریستیز به اثر شفیق عبود، هنرمند فقید لبنانی رسید که تابلو «اتاق عمودی» او 368 هزار 750 پوند چکش خورد. محمود سعید، هنرمند فقید مصری نیز با فروش 320 هزار و 750 پوند در جایگاه سوم و رامسیس یونان دیگر هنرمند فقید مصری نیز با فروش 248 هزار 750 پوند در جایگاه چهارم قرار گرفت.


اما رکورد پنجم به اثر «عشاق ایستاده» پرویز تناولی با فروش 200 هزار پوند اختصاص داشت که در میان رکوردداران این دوره حراج، تنها هنرمند در قید حیات بود. فرهاد مشیری با اثر «کاسه شناور» به همراه دو هنرمند مصری و سوری در جایگاه ششم، علی بنی‌صدر با اثر «بسوزانش» به همراه یک هنرمند سوری در جایگاه هفتم، منیر فرمانفرمایان با اثر «تپش قلب» در جایگاه هشتم و منوچهر یکتایی با اثر بدون عنوان خود در جایگاه دهم رکوردداران این دوره از حراج کریستیز خاورمیانه قرار گرفتند.
فهرست فروش آثار ایرانی
در حراج 25 اکتبر کریستیز خاورمیانه دو اثر پرویز تناولی از مجموعه «هیچ»‌های این هنرمند، به قیمت 200 هزار پوند و 35 هزار پوند به فروش رسید. اثر فرهاد مشیری نیز 175 هزار پوند چکش خورد و اثر علی بنی‌صدر نیز 150 هزار پوند فروش رفت. اثر منیر فرمانفرمایان نیز 112هزار و 500 پوند و اثر منوچهر یکتایی نیز 93هزار و 750 پوند چکش خوردند. اثری از سهراب سپهری نیز به قیمت 87هزار و 500 پوند به فروش رسید و آثار نصرالله افجه‌ای و رضا درخشانی نیز هر دو، 62هزار و 500 پوند چکش خوردند. اثر کوروش شیشه‌گران نیز 32هزار و 500 پوند فروش رفت.
در بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه 57 اثر برای حراج عرضه شدند که 11 اثر به فروش نرسید که سهم ایران نیز از این میان چهار اثر از بهمن محصص، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام و فرهاد مشیری بود.
اهمیت حضور آثار ایرانی در حراج کریستیز
کریستیز یک بنگاه تجارت آثار هنری و یک خانه حراج اشیا هنری با شهرت جهانی است. اکنون این مرکز، بزرگ‌ترین خانه حراج دنیا با مجموع فروش ۳.۵ میلیارد دلاری تا نیمه اول سال ۲۰۱۲ میلادی است. کریستیز دارای دفاتر اصلی در خیابان کینگ در لندن، انگلستان و راکفلر پلازا در نیویورک، ایالات متحده آمریکا است. قدیمی‌ترین کاتالوگ حراج که در اختیار این شرکت است، به ماه دسامبر ۱۷۶۶ برمی‌گردد. خانه حراج اصلی کریستیز در خیابان کینگ در محله سنت جیمزز لندن، که از سال ۱۸۲۳ در آنجا مقیم شده، قرار دارد. دومین خانه حراج کریستیز در لندن در کنزینگتون جنوبی واقع شده که در سال ۱۹۷۵ باز شد و در بیشتر مواقع به اداره بازار میانی می‌پردازد. کریستیز کنزینگتون جنوبی یکی از شلوغ‌ترین خانه‌های حراج جهان است.
کریستیز در دنیای حراج رکوردهای قابل‌توجهی را از خود به‌جا گذاشته است. در ۱۹۸۷، در حراج رویال آلبرت هال، کریستیز یک خودرو بوگاتی رویاله را به ارزش ۵.۵ میلیون پوند به حراج گذاشت تا رکوردی جهانی را رقم زند. در ماه مه ۱۹۸۹، نقاشی تصویر یک ناچخدار اثر پونتورمو با رقم ۳۵.۲ میلیون دلار به موزه ژان پاول گتی فروخته شد؛ بیش از سه برابر رکوردی که برای یک نقاشی اساتید کهن تا آن زمان پرداخته شده بود. در ۱۹۹۸، کریستیز در نیویورک نسخه خطی ارشمیدس، پس از نتیجه دادگاه در نزاع مالکیت، آن را به فروش رساند.
در ۲۰۰۶، یک کاسه چینی تک اشرافی دودمان چینگ، که آن هم به باربارا هاتن تعلق داشته، توسط کریستیز هنگ کنگ به ارزش ۲۲ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار به حراج گذارده شد. ۱۶ مه ۲۰۰۶، کریستیز یک استرادیواریوس (ساز زهی شبیه ویولن) به نام چکش را با رکورد ۳ میلیون و ۵۴۴ هزار دلار به حراج گذارد. این رقم، در آن زمان، بالاترین رقمی بود که برای یک ساز موسیقی پرداخت شده است. اکتبر ۲۰۰۶، کریستیز یک هزار قطعه از اشیا رسمی پیشتازان فضا متعلق به استودیوهای تلویزیونی پارامونت سی بی اس را به حراج گزارد. یک مدل از فضاپیمای انترپرایز-دی استفاده شده در استار ترک: نسل بعدی و استار ترک نسل‌ها با رقم ۵۰۰ هزار دلار به فروش رفت.
سایر اخبار این روزنامه
در ادامه واکنش‌ها به معرفی وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت باید بپرسیم چرا دانشگاه‌ها بنگاه‌ اقتصادی شده‌اند ولاغیر؟! میزگرد تحلیلی کارشناسان درباره اهمیت احیای علمی و عملی زنگ انشا، املا و تغییر محتوای دروس فارسی رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق: مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آن‌ها اعتماد نکنید تصویب قطعنامه علیه برنامه موشکی ایران از سوی کنگره آمریکا سپنتا نیکنام؛ چاره کار، شرع یا مصلحت؟ چرا اصول‌گراهای تند و تیز از سپنتا حمایت کرده‌اند؟ ‌استقلال باخت و پرسپولیس برد، اما سرمربی ها چه گفتند؟ جادوگری و جوسازی آموزش و پرورش درست بشو هست یا نیست؟ یک‌پنجم فروش حراج کریستیز برای هنر ایران 10 اثر ایرانی یک میلیون پوند چکش خورد علی‌اشرف درویشیان با آزار جنسی کودکان در مدرسه، چگونه برخورد کنیم؟ زنجیره انسانی برای نجات خلیج گرگان ریزگردها به شمال می‌آیند؟ به مناسبت 7 آبان کوروش؛ بهانه است یا اندوخته؟ دانشجویان خواستار الغای سریع و بی‌قید و شرط طرح کارورزی شدند می‌خواهند نیروی کار به گرفتن حقوق 350 هزارتومانی عادت کند مصباحی مقدم :مواضع روحانی به رهبری نزدیک‌تر شده است واکنش‌ها به محرومیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد همچنان ادامه دارد؛ آیا تصمیم شورای نگهبان قانونی است؟ ولی‌الله شجاع‌پوریان نادیده گرفتن مصلحت یک توئیت عجیب یک دانش‌آموز، همکلاسی‌اش را هدف تیراندازی قرار داد اینجا تگزاس نیست تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای آمانو وارد تهران شد