یک دانش‌آموز، همکلاسی‌اش را هدف تیراندازی قرار داد اینجا تگزاس نیست

آساره کیانی ـ این‌که چرا اسلحه‌های غیرمجاز در برخی مناطق ایران، زیاد است و چرا تلاشی جدی برای جمع‌آوری صورت نگرفته و آیا موانعی در این مسیر، وجود دارد یا خیر، هنوز مشخص نیست اما بی‌شک، شما آزاد هستید که نقدی را به همه نهادهای مسئول و ذی‌ربط وارد کنید و از آن‌ها این سوال را بپرسید که چرا باید اسلحه در دسترس دانش‌آموز باشد تا او در سن رشد و در ادامه همه بازی‌های کودکانه و انتقام‌گیری‌های فانتزی مرتبط با ذهن خودش، به تقلید از بزرگ‌ترها انگشتش را روی ماشه فشار دهد و آن را توی سر و صورت همکلاسی‌اش بچکاند تا او هم نقدی جدی وارد کند به سیستم آموزش و پرورشی که دستاوردش شده چنین تیراندازی کودکانه‌ای.
سیستان و بلوچستان هم مثل سایر مناطق ایران، محلاتی دارد که ناامن هستند؛ در این محلات، هنوز اسلحه‌های غیرمجاز جمع نشده‌اند؛ تا همین سلاح‌ها در مواقعی نظیر بروز درگیری‌های طایفه‌ای، زبان گفت‌وگو شوند. تفاوتی ندارد؛ این گفت‌وگو میان دو فرد بزرگسال باشد یا دو نوجوان و این‌طور می‌شود که یک دانش‌آموز، صبح روز شنبه، در بخش لاشار‌، اسلحه برمی‌دارد و با همراهی پسرعمویش-که او دانش‌آموز نبوده- به همکلاسی خود در مسیر مدرسه هفت گلوله شلیک می‌کند تا این دانش‌آموز پایه یازدهم، با حال وخیم در بیمارستان بستری شود و دانش‌آموز ضارب هم به مدرسه نیاید و بگویند که حالا دیگر فراری است.
اگر بخواهید پیشینه این تیراندازی‌های دانش‌آموزی را بررسی کنید، به استثنای همین هفت گلوله‌ای که دانش‌آموز بلوچ، به همکلاسی خودش شلیک کرده، بیشتر خبرها، مربوط به تیراندازی‌ها و شلیک‌ در مدارس «آمریکایی» است؛ پیش از آن، در ایران، اخباری از این دست هم وجود داشت که مثلاً «در پی مشاجره بین دو گروه دانش‌آموز درمحله دهنو شهرستان مبارکه (اصفهان) و استفاده از سلاح شکاری، یک دانش‌آموز بر اثر برخورد قنداق سلاح به سرش زخمی شد.»
شاید تنها شنیدن نام سیستان و بلوچستان کافی باشد که شنونده بگوید، آن‌جا «ناامن» است و چنین اتفاقاتی عادی است اگر رخ دهد؛ حتی اگر یک دانش‌آموز که رسالتش آموختن است، اسلحه حمل کند. بلافاصله اولین نکته‌ای که ممکن است به ذهن برسد، در دسترس بودن سلاح است؛ دعوا ممکن است از همان دعواهایی باشد که میان همه دانش‌آموزان دیگر در سراسر کشور رخ می‌دهد؛ این‌جا اما اسلحه‌های غیرمجاز زیاد هستند و طبیعی است که یک دانش‌آموز هم بتواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند.


کارشناسان سیستان و بلوچستان در حوزه مسائل آموزشی بر نوعی خمودی در چنین فضایی و ابتلا به روزمرگی خبر می‌دهند و می‌گویند«همین است دیگر؛ زمانی‌که دانش‌آموزان در کلاس درس با یکدیگر مشاجره یا به هم پرخاش می‌کنند، نقش اثرگذار معلم می‌تواند درایجاد سازش و آشتی، مشخص ‌شود و زمانی‌که ساختارآموزش و پرورش دچار مشکلاتی اساسی باشد، خرده مشکلات مدرسه‌ها از پایتخت تا دورافتاده‌ترین مناطق کشور هم می‌تواند به مصیبت‌هایی بزرگ و ماندگار درتاریخ چنین نظام آموزش و پرورشی بدل شوند؛ ازجمله همین تیراندازی یک دانش‌آموز بلوچ به دانش‌آموز دیگر در بخش لاشار نیک‌شهر. »
تنها زمانی که به بلوچستان و مناطق آن اطراف، سفر کرده باشید، می‌توانید ادعا کنید که بی‌شک آن‌جا از امن‌ترین جاهای کشور است و مردمانی دارد که شاید مهمان‌نوازتر از آن‌ها در سراسر ایران پیدا نکنید؛ آن‌وقت است که اگر خبر شلیک یک دانش‌آموز به یک دانش‌آموز دیگر را بشنوید؛ ذهنتان به سمت همان کم‌توجهی‌ها و محرومیت‌های آموزشی و... کشیده می‌شود و می‌گویید؛ «گمان نکنید که این‌جایی که یک دانش‌آموزش اسلحه به دست گرفته، تگزاس است؛ این‌جا بلوچستان ایران است و هزار محرومیت داشته و دارد.»
سایر اخبار این روزنامه
در ادامه واکنش‌ها به معرفی وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت باید بپرسیم چرا دانشگاه‌ها بنگاه‌ اقتصادی شده‌اند ولاغیر؟! میزگرد تحلیلی کارشناسان درباره اهمیت احیای علمی و عملی زنگ انشا، املا و تغییر محتوای دروس فارسی رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق: مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آن‌ها اعتماد نکنید تصویب قطعنامه علیه برنامه موشکی ایران از سوی کنگره آمریکا سپنتا نیکنام؛ چاره کار، شرع یا مصلحت؟ چرا اصول‌گراهای تند و تیز از سپنتا حمایت کرده‌اند؟ ‌استقلال باخت و پرسپولیس برد، اما سرمربی ها چه گفتند؟ جادوگری و جوسازی آموزش و پرورش درست بشو هست یا نیست؟ یک‌پنجم فروش حراج کریستیز برای هنر ایران 10 اثر ایرانی یک میلیون پوند چکش خورد علی‌اشرف درویشیان با آزار جنسی کودکان در مدرسه، چگونه برخورد کنیم؟ زنجیره انسانی برای نجات خلیج گرگان ریزگردها به شمال می‌آیند؟ به مناسبت 7 آبان کوروش؛ بهانه است یا اندوخته؟ دانشجویان خواستار الغای سریع و بی‌قید و شرط طرح کارورزی شدند می‌خواهند نیروی کار به گرفتن حقوق 350 هزارتومانی عادت کند مصباحی مقدم :مواضع روحانی به رهبری نزدیک‌تر شده است واکنش‌ها به محرومیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد همچنان ادامه دارد؛ آیا تصمیم شورای نگهبان قانونی است؟ ولی‌الله شجاع‌پوریان نادیده گرفتن مصلحت یک توئیت عجیب یک دانش‌آموز، همکلاسی‌اش را هدف تیراندازی قرار داد اینجا تگزاس نیست تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای آمانو وارد تهران شد