آموزش و پرورش درست بشو هست یا نیست؟

مهدی بهلولی- دیگر این جمله ناامیدکننده «آموزش و پرورش درست بشو نیست!» را تنها آموزگاران تکرار نمی‌کنند، بلکه خیلی از همان بالادستی‌های وزارتخانه آموزش و پرورش هم همین را می‌گویند. چندی پیش یکی می‌گفت که در آغاز سال تحصیلی در یکی از منطقه‌های آموزشی، چندهزار ساعت کلاس درس بدون آموزگار بوده است که رئیس منطقه واقعاً نمی‌دانسته چگونه و از کجا آموزگار بیاورد، بفرستد سر این کلاس‌ها. این نگارنده، هم‌اکنون نمی‌داند که پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی، آن همه ساعت خالی پر شد یا نه؛ اما این را می‌داند که در این چند سال گذشته، بخش بزرگی از این ساعت‌های خالی درسی را نیروهای حق‌التدریس و بازنشسته برمی‌دارند و شگفت این‌که دولت حتی حاضر نیست دستمزد آنان را بدهد! البته شگفتی‌های آموزش و پرورش به همین یک مورد پایان نمی‌پذیرد. در آغاز سال تحصیلی، حسن روحانی از کتاب‌های درسی انتقاد شدید کرد که این کتاب‌ها به‌روز نیستند و باید تغییر چشمگیر کنند. خب انتظار می‌رفت که پس از این انتقاد شدید و آشکار که در رسانه‌ها هم بازتاب بسیار یافت، مسئول یا مسئولان واپس‌ماندگی کتاب‌های درسی شناسایی شوند و برکنار شوند و اعلام شود که از این پس، کتاب‌های درسی با رویکردی نوین و هماهنگ با جهان دگرگون‌شونده کنونی نوشته خواهند شد. اما آب از آب تکان نخورد و تنها دو سه نفری آمدند و گفتند که بله رئیس‌جمهور درست می‌گوید، باید کتاب‌های درسی دگرگون شوند و قضیه به خوبی و خوشی تمام شد و رفت پی کارش! من یکی که یاد دوران سربازی افتادم. فرمانده گردانی داشتیم که می‌گفت در ارتش چرا نداریم و همیشه باید گفت چشم، اما اگر بعد، اجرا هم نکردی مساله‌ای نیست؛ بگو چشم اما انجام نده! در آموزش و پرورش هم گویا همین شده است. در آغاز سال تحصیلی که با کمبود آموزگار روبه‌رو هستیم، می‌گویند چشم، تلاش می‌کنیم دستمزد آموزگاران بازنشسته و آزاد و حق‌التدریس حتماً سر وقت پرداخت شود؛ اما بعد و به وقت پول دادن، همین پرداخت‌ها را «گروگان‌گیری» اعلام می‌کنند. سال گذشته مدیر دبیرستانی می‌گفت، من دیگر خجالت می‌کشم از نیروهای بازنشسته‌ای که اول سال به آن‌ها زنگ می‌زنم و می‌آورم شان سر کلاس درس و بعد، تا آخر سال از حقوق‌شان خبری نیست و باید رایگان کار کنند.
اما هم‌اکنون و در میان فرهنگیان، یک تحلیل این است که آموزش و پرورش دارد قربانی رقابت‌های جناحی و سیاسی می‌شود. گویا برخی بدشان نمی‌آید که آموزگاران را همیشه ناراضی نگه دارند و نشان دهند. نارضایتی آموزگاران، نشانه‌ای از عادی نبودن اوضاع است و وضعیت نامعمول، در چانه‌زنی‌های سیاسی و پیش بردن تصمیم‌ها همچون یک برگ برنده عمل می‌کند. با وجود تبعیض‌های بسیار و ول‌خرجی‌ها و اختلاس‌های کلانی که هرروزه از آن‌ها می‌شنویم، کمبود یا نبود منابع، روزبه‌روز بیشتر اهمیت و ارزش خود را برای توجیه وضعیت آشفته و نابه‌سامان اقتصادی آموزش و پرورش از دست می‌دهد. آموزش و پرورش البته هیچ‌گاه در اولویت کاری هیچ‌کدام از دولت‌های پس از انقلاب نبوده است و این یکی از واقعیت‌هایی است که همواره باید در تحلیل وضعیت آموزش و پرورش در نظر داشت. اما گاهی احساس می‌شود که بیش از هر چیز دیگر، آموزش و پرورش ما قربانی رقابت‌های جناحی و سیاسی است و هر طرف، به دنبال این است که از آب گل‌آلود آموزش و پرورش، ماهی خود را بگیرد؛ یا به سخن دیگر، همان برخورد ابزاری با آموزش و پرورش. و در این صورت شکی نیست که روزبه‌روز بر شمار کسانی افزوده می‌شود که می‌گویند «آموزش و پرورش درست بشو نیست!»
سایر اخبار این روزنامه
در ادامه واکنش‌ها به معرفی وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت باید بپرسیم چرا دانشگاه‌ها بنگاه‌ اقتصادی شده‌اند ولاغیر؟! میزگرد تحلیلی کارشناسان درباره اهمیت احیای علمی و عملی زنگ انشا، املا و تغییر محتوای دروس فارسی رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق: مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آن‌ها اعتماد نکنید تصویب قطعنامه علیه برنامه موشکی ایران از سوی کنگره آمریکا سپنتا نیکنام؛ چاره کار، شرع یا مصلحت؟ چرا اصول‌گراهای تند و تیز از سپنتا حمایت کرده‌اند؟ ‌استقلال باخت و پرسپولیس برد، اما سرمربی ها چه گفتند؟ جادوگری و جوسازی آموزش و پرورش درست بشو هست یا نیست؟ یک‌پنجم فروش حراج کریستیز برای هنر ایران 10 اثر ایرانی یک میلیون پوند چکش خورد علی‌اشرف درویشیان با آزار جنسی کودکان در مدرسه، چگونه برخورد کنیم؟ زنجیره انسانی برای نجات خلیج گرگان ریزگردها به شمال می‌آیند؟ به مناسبت 7 آبان کوروش؛ بهانه است یا اندوخته؟ دانشجویان خواستار الغای سریع و بی‌قید و شرط طرح کارورزی شدند می‌خواهند نیروی کار به گرفتن حقوق 350 هزارتومانی عادت کند مصباحی مقدم :مواضع روحانی به رهبری نزدیک‌تر شده است واکنش‌ها به محرومیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد همچنان ادامه دارد؛ آیا تصمیم شورای نگهبان قانونی است؟ ولی‌الله شجاع‌پوریان نادیده گرفتن مصلحت یک توئیت عجیب یک دانش‌آموز، همکلاسی‌اش را هدف تیراندازی قرار داد اینجا تگزاس نیست تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای آمانو وارد تهران شد