زنجیره انسانی برای نجات خلیج گرگان ریزگردها به شمال می‌آیند؟

معاون سازمان محیط زیست به «همدلی» می‌‌گوید: موافق مطالبه‌گری مردم برای حفظ محیط زیست‌شان هستم
دیروز یک زنجیره انسانی از دانشجویان در استان گلستان (در جزیره آشوراده) تشکیل شد تا پیام خود را برای نجات خلیج گرگان، به گوش مسئولان برساند تا آن‌ها از پس‌رَوی دریای خزر در کرانه شرقی آن، جلوگیری کنند.
این اتفاق، که هم‌زمان با روز جهانی تغییرات اقلیمی رخ داد، شاید واپسین فریادهای خلیج گرگان بود که فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد؛ عمق خلیج گرگان که در برخی نقاط به حداکثر سه متر می‌رسید، اینک در اثر رسوب‌گذاری، به یک و نیم متر کاهش پیدا کرده است و به ‌همین ‌دلیل، به سمت نابودی پیش می‌رود.
مسعود باقرزاده کریمی، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست، در گفت‌وگو با «همدلی» از چنین زنجیره‌های انسانی و این اعتراضات مدنی برای حفظ محیط زیست، استقبال هم می‌کند و می‌‌گوید:«این‌که زنجیره انسانی یا هر شکلی از مطالبه‌گری درمردم در اقشار مختلف به‌وجود بیاید، ما به چشم یک فرصت و ظرفیت به آن نگاه می‌کنیم؛ شما می‌دانید که در همه کشورها، از‌جمله ایران، بخش‌های توسعه‌ای چه به لحاظ تعداد و چه حجم فعالیت‌ها قابل مقایسه با بخش‌های حفاظتی نیستند؛ در همه دولت‌ها مثلاً 15 وزارت‌خانه توسعه‌ای و یک وزارت‌خانه حفاظتی هست؛ بنابراین همیشه حفاظت و حمایت از منابع طبیعی، اپوزیسیون و در اقلیت بوده؛ بنابراین آن‌چه حفاظت می‌کند یکی قانون است و دیگری مطالبه‌گری مردم.


این‌که دانشجوها هستند خیلی خوب است
او توضیح می‌دهد که با توجه به روحیه و سابقه کارش، همیشه از این جریانات به عنوان فرصت استفاده کرده؛ «مسئولیت کمیته ملی کنوانسیون رامسر را برعهده دارم و حتی دبیرخانه NGOها را برای همین مواقع راه‌اندازی کرده‌ام؛ پس به لحاظ شکل کاری، این ماهیت عالی است؛ اول این‌که دانشجوها هستند، خیلی خوب است؛ دانشجوها قشر مطالبه‌گر، تحصیل‌کرده و چارچوب‌دار هستند و ما می‌توانیم با آن‌ها بحث‌های فنی‌مان را هم مطرح کنیم.»
مشکل اصلی از دریا نیست
باقرزاده کریمی اما در مورد خلیج گرگان و آشوراده موضوعاتی را مطرح می‌کند که مردم باید در جریان آن‌ها باشند:«درست است که پس‌روی دریا باعث خشک‌شدن بخش‌هایی از تالاب شده اما مشکل اصلی در دریا نیست؛ مشکل اصلیِ تالاب در رودخانه‌های ورودی به آن است؛ مشکل ما در خشکی است نه در دریا و این خیلی مهم است که ما هدف‌گذاری‌مان در ساماندهی وضعیت در خشکی باشد؛ بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آب بالادست باعث می‌شود آب کمتری به تالاب برسد؛ این کار دیروز و پریروز نیست و 30 سال است که توسعه بی‌رویه رخ داده و زمانی متوجه بحران شدیم که دریا پس‌روی کرد و ورودی آب شیرین تالاب هم کم شد.»
داریم با وزارت نیرو مذاکره می‌کنیم
او ادامه می‌‌دهد که «در دهانه ورودی به تالاب، کلی رسوبات انباشته شده؛ آب به داخل تالاب جریان پیدا نمی‌کند و منحرف می‌شود به اراضی اطراف و هم آن‌ها را تخریب می‌کند و هم به تالاب آب نمی‌دهد و هم تبخیر تالاب شدیدتر می‌شود؛ داریم با وزارت نیرو مذاکره می‌کنیم که اگر بشود حق‌آبه‌ای را اختصاص داد. چطور می‌توانیم آب بیشتری به تالاب برسانیم؟ با رفع موانع و مشکلات.»
آقای باقرزاده کریمی در پایان هم تاکید می‌کند که «من موافق مطالبه‌گری مردم برای حفظ محیط زیست‌شان هستم؛ به این دلیل که در آن‌جا نبودم و در جریانش نیستم اما مطالبه‌گری برای حفظ محیط زیست خیلی عالی است.»
کارشناسان هشدار داده اند خشکیدن خلیج گرگان می تواند علاوه بر خطر جدی کاهش آبزیان بر اقلیم منطقه تاثیر منفی جدی گذاشته و ریزگردها را در شمال ایران هم به پدیده ای جدید تبدیل کند. خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد.
سایر اخبار این روزنامه
در ادامه واکنش‌ها به معرفی وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت باید بپرسیم چرا دانشگاه‌ها بنگاه‌ اقتصادی شده‌اند ولاغیر؟! میزگرد تحلیلی کارشناسان درباره اهمیت احیای علمی و عملی زنگ انشا، املا و تغییر محتوای دروس فارسی رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق: مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آن‌ها اعتماد نکنید تصویب قطعنامه علیه برنامه موشکی ایران از سوی کنگره آمریکا سپنتا نیکنام؛ چاره کار، شرع یا مصلحت؟ چرا اصول‌گراهای تند و تیز از سپنتا حمایت کرده‌اند؟ ‌استقلال باخت و پرسپولیس برد، اما سرمربی ها چه گفتند؟ جادوگری و جوسازی آموزش و پرورش درست بشو هست یا نیست؟ یک‌پنجم فروش حراج کریستیز برای هنر ایران 10 اثر ایرانی یک میلیون پوند چکش خورد علی‌اشرف درویشیان با آزار جنسی کودکان در مدرسه، چگونه برخورد کنیم؟ زنجیره انسانی برای نجات خلیج گرگان ریزگردها به شمال می‌آیند؟ به مناسبت 7 آبان کوروش؛ بهانه است یا اندوخته؟ دانشجویان خواستار الغای سریع و بی‌قید و شرط طرح کارورزی شدند می‌خواهند نیروی کار به گرفتن حقوق 350 هزارتومانی عادت کند مصباحی مقدم :مواضع روحانی به رهبری نزدیک‌تر شده است واکنش‌ها به محرومیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد همچنان ادامه دارد؛ آیا تصمیم شورای نگهبان قانونی است؟ ولی‌الله شجاع‌پوریان نادیده گرفتن مصلحت یک توئیت عجیب یک دانش‌آموز، همکلاسی‌اش را هدف تیراندازی قرار داد اینجا تگزاس نیست تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای آمانو وارد تهران شد