تصویب قطعنامه علیه برنامه موشکی ایران از سوی کنگره آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را تحت عنوان «قانون اجرایی برنامه موشکی بالستیک ایران و تحریم‌های بین‌المللی» را با اکثریت آرا به تصویب رساند.
به نقل از پایگاه خبری نشنال، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا روز چهارشنبه چهار قطعنامه را علیه ایران و حزب‌الله لبنان به تصویب رساند.
این قطعنامه با هدف متوقف ساختن برنامه موشکی بالستیک ایران به تصویب رسیده است. هم‌چنین در قطعنامه‌های دیگر، از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی بداند.
به گزارش ایسنا، این اقدام کنگره در راستای سیاست دولت ترامپ برای متوقف کردن توسعه برنامه موشکی ایران انجام شد. درحالی‌که مقامات کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بودند که هرگونه توافق با ایران علاوه بر موضوع برنامه هسته‌ای ایران باید شامل همه اختلافات، ازجمله برنامه موشکی ایران نیز باشد. مقامات اروپایی تاکید کرده‌اند که تغییر در برجام امکان‌پذیر نیست.


مقامات کشورمان نیز همواره تاکید کرده‌اند که ایران بر سر توانایی‌های دفاعی خود مذاکره نمی‌کند.
در همین حال، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این اقدام کنگره تقدیر کرده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در دیدار با استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا که برای اولین‌بار از زمان فعالیتش در این سمت به فلسطین اشغالی سفر کرده است، از آمریکا بابت تحریم‌های جدیدش علیه ایران تشکر کرد.
به نوشته روزنامه اورشلیم پست، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو در دیدار با منوچین از وی بابت اقدام محکم وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران، به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله تشکر کرده است.
هم‌چنین وزیر خزانه‌داری آمریکا در این دیدار گفت: من نمی‌توانم از این‌که در اولین سفر رسمی‌ام به اینجا آمده‌ام، خرسندتر از این باشم. ما در منطقه شریکی بهتر از اسرائیل نداریم.
مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه نیز طرح فراجناحی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بر سر برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را بدون لغو توافق هسته‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است از آن خارج می‌شود، به تصویب رساند.
این طرح با 423 رای موافق در برابر تنها دو رای مخالف به تصویب رسید.
بر اساس یکی از مصوبات تحریم‌های جدید، شخصیت‌ها و دولت‌هایی که حمایت‌های مالی و نظامی از حزب‌الله لبنان داشته باشند، وارد فهرست تحریم‌ها می‌شوند. بر اساس مصوبه دوم هم ادعا شده است که حزب‌الله لبنان در بعضی از مناطق از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و این مصوبه خواستار اعمال تحریم علیه این گروه شده است.
در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارشی تحلیلی در این باره منتشر کرده است. رویترز معتقد است تصویب لایحه تحریم حزب‌الله با هدف کاهش نفوذ ایران در منطقه است. رویترز نوشت:«مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه حزب‌الله لبنان تصویب کردند. این تحریم‌ها بخشی از اقدامات برای سختگیری بیشتر علیه ایران است.»
نویسنده این گزارش مدعی شد که این تحریم‌ها بخشی از اقدامات برای سخت‌گیری بیشتر علیه ایران است که تاثیر فوری در تضعیف توافق بین‌المللی هسته‌ای نخواهد داشت.
بر اساس این گزارش، سه تحریم علیه حزب‌الله به وسیله رای‌گیری شفاهی تصویب شد و هیچ مخالفتی با هیچ‌یک از طرح‌ها وجود نداشت. رویترز نوشت: ترامپ این ماه سیاست‌های جدید آمریکا در قبال ایران را بیان کرد و از تایید پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای سرباز زد. اقدام ترامپ، به کنگره ۶۰ روز مهلت خواهد داد که درباره بازگشت تحریم‌های لغوشده تحت توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند اما هیچ حرکتی تاکنون از سوی مجلس سنا یا مجلس نمایندگان مشاهده نشده است. به گفته برخی مقامات، در حال حاضر مجلس نمایندگان بر فشار بر ایران از طرق دیگری نظیر حزب‌الله و تحریم‌های موشکی تمرکز کرده‌ است. در اولین اقدام، روز چهارشنبه فشارهای جدیدی علیه حزب‌الله لبنان و تحریم‌های جدیدی علیه هر شرکتی که از آن حمایت مالی کند، اعمال شده است. رویترز نوشت: ایالات متحده آمریکا، حزب‌الله لبنان را از سال ۱۹۹۷ یک سازمان تروریستی می‌داند. واشنگتن چندین میلیون دلار جایزه برای دستگیری دو تن از مقامات این گروه تعیین کرده است و در دولت ترامپ از این اهرم برای مقابله با رشد نفوذ منطقه‌ای ایران استفاده شده است. «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در این باره به رویترز گفت:«این اقدامات حیاتی، تحریم‌هایی را علیه تامین مالی حزب‌الله اعمال می‌کند و آن‌ها را برای اقداماتشان پاسخگو خواهد کرد.» بر اساس این گزارش، با این وجود، دست‌یابی به حمایت‌های بین‌المللی برای ایجاد کمپینی علیه حزب‌الله کار سختی است. حزب‌الله سازمان قدرتمندی است که بخشی از دولت ائتلافی لبنان است و حمایت‌های عظیمی از خدمات اجتماعی لبنان می‌کند.»
سایر اخبار این روزنامه
در ادامه واکنش‌ها به معرفی وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت باید بپرسیم چرا دانشگاه‌ها بنگاه‌ اقتصادی شده‌اند ولاغیر؟! میزگرد تحلیلی کارشناسان درباره اهمیت احیای علمی و عملی زنگ انشا، املا و تغییر محتوای دروس فارسی رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق: مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آن‌ها اعتماد نکنید تصویب قطعنامه علیه برنامه موشکی ایران از سوی کنگره آمریکا سپنتا نیکنام؛ چاره کار، شرع یا مصلحت؟ چرا اصول‌گراهای تند و تیز از سپنتا حمایت کرده‌اند؟ ‌استقلال باخت و پرسپولیس برد، اما سرمربی ها چه گفتند؟ جادوگری و جوسازی آموزش و پرورش درست بشو هست یا نیست؟ یک‌پنجم فروش حراج کریستیز برای هنر ایران 10 اثر ایرانی یک میلیون پوند چکش خورد علی‌اشرف درویشیان با آزار جنسی کودکان در مدرسه، چگونه برخورد کنیم؟ زنجیره انسانی برای نجات خلیج گرگان ریزگردها به شمال می‌آیند؟ به مناسبت 7 آبان کوروش؛ بهانه است یا اندوخته؟ دانشجویان خواستار الغای سریع و بی‌قید و شرط طرح کارورزی شدند می‌خواهند نیروی کار به گرفتن حقوق 350 هزارتومانی عادت کند مصباحی مقدم :مواضع روحانی به رهبری نزدیک‌تر شده است واکنش‌ها به محرومیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد همچنان ادامه دارد؛ آیا تصمیم شورای نگهبان قانونی است؟ ولی‌الله شجاع‌پوریان نادیده گرفتن مصلحت یک توئیت عجیب یک دانش‌آموز، همکلاسی‌اش را هدف تیراندازی قرار داد اینجا تگزاس نیست تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای آمانو وارد تهران شد