اگر فیلترینگ تلگرام حکم حکومتی است اعلام شود

گروه سیاسی- فیلترینگ تلگرام و اعتراض روحانی به این تصمیم با واکنش‌های نمایندگان در جلسه علنی مجلس همراه شد‌‌. طوری که برخی از وکلای ملت خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی با رییس‌جمهور برای بررسی علل فیلترینگ تلگرام شدند‌‌. نایب‌رییس مجلس نیز با بیان اینکه «بهتر بود فیلترینگ تلگرام از مسیر قانونی انجام می‌شد» گفت که اگر حکم حکومتی برای فیلترینگ تلگرام وجود داشته با ذکر دلایل اعلام شود‌‌. اما روحانی در پیام اینستاگرامی خود در روز جمعه گفته بود که فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نه توسط دولت اجراشده و نه مورد تایید دولت است‌‌. روحانی اعلام کرد که اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند‌‌.
این واکنش رییس‌جمهور سبب شد تا مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران از هیات‌رییسه مجلس بخواهد تا از رییس‌جمهور در جلسه علنی یا غیرعلنی برای توضیح درباره فیلترینگ دعوت شود‌‌. وی تاکید کرد‌: اگر آقای رییس‌جمهور مخالف فیلترینگ است، چرا می‌گویند مخفیانه موافقت کرده است؟ اگر موافق است، چرا این‌گونه صحبت می‌کند؟
علی اکبری نماینده شیراز نیز در نطق خود از تجربه ناموفق فیلترینگ تلگرام سخن گفت که دستاوردی جز افزایش بی‌اعتمادی در بر نداشته است‌‌. او با اشاره به مخالفت عین‌الدوله صدراعظم مظفرالدین شاه با تلگراف به خاطر نگرانی از آگاهی مردم، ممنوعیت استفاده از فوتو استنسیل در دوره پهلوی و ممنوعیت استفاده از ویدئو و ماهواره در دوران پس از انقلاب، همگی را ناموفق خواند و افزود‌: زمینه رقابت را باید گسترده کنیم، هر جا انحصار ایجاد شود شکوفایی نیست، هر جا رقبا را حذف کنیم خلاقیت نیست‌‌. ما که ام‌القرا هستیم و از فرهنگ و تمدن چند هزار ساله برخورداریم باید با تقویت شبکه‌های داخلی و توانمندسازی عرصه را به دیگران واگذار نکنیم‌.
این نماینده اصلاح‌طلب ادامه داد‌: تلگرام امروز ضرورتی روشن در ارتباطات و بخشی از فضای کسب و کار است، ضمن تقویت مراقبت‌های امنیتی باید با تولید محتوا در دفاع از ظرفیت‌ها و منافع ملی، خودسانسوری را کنار بگذاریم‌‌. گردش آزاد اطلاعات، شفاف‌سازی، امکان نظارت و افشای فساد حق مردم است‌.


اما برخلاف این نماینده عضو فراکسیون امید، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس در تذکری گفت‌: آقای روحانی اولویت مردم تلگرام نیست! مردمی که مشکل اقتصاد و معیشت و اشتغال دارند منتظرند ببینند که شما برای ریشه‌کنی فقر چه کردید؟ وی افزود‌: چرا وقتی نمی‌توانید به وعده‌هایتان عمل کنید، فرار به جلو می‌کنید؟ تلگرام چه ربطی به رهبری دارد که می‌گویید باید از بالاترین شخص نظام سوال شود؟ چرا تقصیرها را به گردن رهبری می‌اندازید؟
بهتر بود فیلتر تلگرام از مسیر قانونی انجام می‌شد
در راستای واکنش نمایندگان به سخنان رییس‌جمهور، علی مطهری هم در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس، با اشاره به محدودیت‌های اخیر برای تلگرام گفت‌: بهتر بود فیلتر تلگرام از مسیر قانونی انجام می‌شد‌‌. قانون، کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه را که دارای ۱۳ عضو از نهادهای مربوط است مسوول این کار قرار داده نه قوه قضاییه را‌‌. اگر حکم حکومتی در کار بوده، لازم است با ذکر دلایل اعلام شود و البته مردم می‌پذیرند، زیرا مردم رهبر انقلاب را گذشته از مقام ولایت، انسانی حکیم می‌دانند که مصالح و سعادت ملت را مبنا قرار می‌دهند‌‌. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه «رییس‌جمهور به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی درباره مساله تلگرام می‌توانست به قوه قضاییه تذکر قانون اساسی بدهد» افزود‌: وی باید اقتدار لازم را در اجرای اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی از خود نشان دهد‌‌. دم زدن از تقیه و کنایه به این و آن، نشانه ضعف است‌‌. مردم انتظار صراحت و در میان گذاشتن مسایل با خود را دارند‌.
همچنین مطهری با تاکید بر اینکه برای تقویت وحدت ملی لازم است به مساله حصر خانگی خاتمه داده شود، گفت‌: متاسفانه دادستان تهران موضوع وعده رفع حصر تا پایان سال ۹۶ را تکذیب کرد‌‌. بهتر بود ایشان قبل از تکذیب، از مقامات مافوق خود سوال می‌کرد‌‌. اصولا دادستان‌ها نباید در هر موضوعی وارد شوند‌‌. موضوع ورود دادستان کل کشور به مساله شورای شهر و شهردار تهران موجب وهن جمهوری اسلامی شد‌‌. همین‌طور برخی اقدامات دادستان مشهد، البته از دادستانی که معتقد است اختیارات او از اختیارات خدا فقط یک بند انگشت کمتر است، این اقدامات، طبیعی به نظر می‌رسد‌‌. وی ادامه داد‌: مایه خوشوقتی است که دادستان تهران اعلام کرد پرونده دادستان سابق درباره قتل زهرا کاظمی همچنان مفتوح است‌‌. لازم است نتیجه این پرونده که موجب قطع رابطه کانادا با ایران شد و همان ابتدا باید از طرف ایران عذرخواهی و مجرم مجازات می‌شد، سریع‌تر به اطلاع مردم برسد‌‌. نماینده مردم تهران در مجلس افزود‌: دوگانگی در حوزه اطلاعات کشور خطری است که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند‌‌. اینکه در مساله بازداشتی‌های محیط‌زیست، وزارت اطلاعات جاسوس بودن آنها را تایید نمی‌کند و در موارد دیگر نیز وحدت نظر و وحدت رویه وجود ندارد، به صلاح کشور نیست‌‌. پیشنهاد می‌کنم جناب آقای حسین طائب به عنوان وزیر اطلاعات معرفی و انتخاب شوند یا وظایف اطلاعات سپاه مانند گذشته منحصر در امور داخلی سپاه و گروه‌های مخالف مسلح شود‌.
پاسخ ظریف به سوالات نمایندگان مجلس
اما در حالی‌که تنها یک هفته به تصمیم آمریکا درباره آینده برجام باقی مانده حجت‌الاسلام احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی با طعنه خطاب به لاریجانی گفت که برجام ظرف پانزده دقیقه در مجلس به تصویب رسیده بود! البته این کنایه‎ با پاسخ صریح رییس مجلس روبه‌رو شد‌‌. لاریجانی به او یادآوری کرد که برجام ساعت‎ها و ماه‎ها در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بررسی شد و نتیجه آن در مجلس به تصویب رسید‌.
دیروز محمدجواد ظریف برای پاسخ به سوال نماینده آستارا و زابل به مجلس آمد تا درباره عدم رفتار متقابل با کشور آذربایجان و لغو روادید متقابل برای هموطنان و حق‌آبه هیرمند و روابط با کشور افغانستان با توجه به اکوسیستم آبی مشترک توضیح دهد‌‌. ظریف در پاسخ به سوال نماینده آستارا درباره روابط با آذربایجان گفت‌: ما در توافقی که با طرف آذری داشتیم عبور مرز تا حدود ۴۵ کیلومتر را توافق کردیم‌‌. البته برخی از دوستان از این توافق هم فراتر رفتند و بعد دولت آذربایجان از طریق مجلس این توافق را منتفی کرد‌‌. ما هم می‌توانیم در مجلس اقدام متقابلی انجام دهیم‌‌. اما از قبل سفر همسایگان آذری به شهرهای زیارتی ایران درآمدهای اقتصادی خوبی برای سایر استان‌ها به وجود می‌آید‌‌. وی ادامه داد‌: اکنون تعداد زیادی از همسایگان آذری برای تشرف به شهرهای مشهد و قم وارد ایران می‌شوند اما سفر ایشان به ایران محدود به این دو شهر نیست‌‌. بلکه استان‌های همجوار نیز از عواید گردشگری سلامت بهره می‌برند‌‌. ظریف خطاب به نماینده مردم آستارا پیشنهاد داد‌: ما کارمان را انجام می‌دهیم و می‌توانیم شرایطی را با طرف آذری به وجود آوریم تا دوستان هم به صورت مستقیم با آنان به گفت‌و‌گو بنشینند‌‌. نهایتا نمایندگان از توضیحات وزیر امور خارجه کشور قانع شدند‌.
محمدجواد ظریف همچنین در پاسخ به سوال نماینده مردم زابل درباره اینکه چرا تاکنون در رابطه با حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند در افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده، گفت‌: موضوع حق‌آبه هیرمند موضوعی ملی بوده و مربوط به یک استان نیست و سال‌ها بحث حق‌آبه ایران از هیرمند و هریررود بین ایران و افغانستان مطرح بوده و در سال ۱۳۵۱ پس از ده‌ها سال مذاکره منجر به نتیجه و انعقاد قرارداد شده است‌‌. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تاکنون ۱۶ جلسه ویژه برای بحث حق‌آبه هیرمند برگزار شده است، افزود‌: رییس‌جمهور در مذاکراتی که با طرف افغان داشته، این موضوع را پیگیری کردند، البته مشکل آب کشور و سیستان‌وبلوچستان تنها از طریق حق‌آبه حل‌شدنی نیست‌‌. وی با بیان اینکه وزارت ‌امور خارجه پیگیری‌های ویژه‌ای را در زمینه حق‌آبه هیرمند داشته است، ادامه داد‌: در سفری که سال گذشته به افغانستان داشتم با آقای اشرف غنی رییس‌جمهور این کشور توافق شد که کمیته‌های پنجگانه برای وضعیت‌ها و حوزه‌های مختلف تعریف شود و حوزه‌های متنوع در یک بسته دیده شود که یکی از موضوعات اصلی آن حق‌آبه ‌هامون بود‌‌. وی با اشاره به اینکه دو یادداشت اعتراض برای کشور افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند در اسفند و فروردین ماه براساس توافقات سال ۵۱ ارسال شده است، ادامه داد‌: سفیر افغانستان در این راستا به وزارت امور خارجه دعوت و مواضع جمهوری اسلامی ایران در این باره به وی اعلام شده است‌‌. وزیر امور خارجه با بیان اینکه یک مسیر دیگر برای حق‌آبه ‌هامون می‌توان در نظر گرفت که این مسیر عمل متقابل است، اظهار داشت‌: در این راستا می‌توان سختگیری‌هایی در برخی حوزه‌ها در ارتباط با کشور افغانستان داشت، البته روابط ایران و افغانستان همواره برادرانه و دوستانه بوده است‌. وی تصریح کرد‌: از دولت افغانستان خواسته می‌شود که حق‌آبه این رودها تامین شود تا ایران و نیازهای قانون جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد تا اقدام متقابلی صورت نگیرد‌.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند عمل متقابل انجام دهد، اما باید تمام ملاحظات بین دو کشور و همسایگی را در نظر گرفت افزود‌: به عبارتی می‌توان در تمامی حوزه‌هایی که افغانستان نسبت به کشورمان احتیاج دارد، از اهرم فشار استفاده کرد اما امیدواریم مسوولان افغانستان نسبت به مساله تامین حق‌آبه اقدام کنند‌‌. ظریف با اشاره به اینکه اجلاس اضطراری کمیساریای آب دو کشور به زودی تشکیل خواهد شد، افزود‌: وزارت امور خارجه در حد توان خود می‌تواند اقدام به اعمال فشارهای سیاسی و مذاکرات سیاسی کند‌‌. نمایندگان مجلس در نهایت از توضیحات ظریف درباره‌ استراتژی ایران در تنظیم روابط با افغانستان قانع شدند‌.