چشم‌انداز چهارمین دور ریاست‌جمهوری پوتین؛ ادامه اقتدارگرایی و دوری از غرب

دویچه‌وله- در پی پیروزی در انتخابات ماه مارس ولادیمیر پوتین برای چهارمین بار به عنوان رییس جمهور زمام امور کشور بزرگ روسیه را در دست می‌گیرد. آیا این سرآغاز سیاستی جدید است یا ادامه آنچه او تاکنون انجام داده است؟
تصویری گویا از فاصله بین پوتین و رقیب او در انتخابات. پوتین در نهایت با ۷۷ درصد آرا انتخابات را به سود خود به پایان برد.
مراسم ادای سوگند پوتین امروز مشابه همان مراسمی خواهد بود که سه بار پیش از این نیز برگزار شد؛ درِ بزرگ سالن زرین کاخ کرملین باز می‌شود و ولادیمیر پوتین با گام‌هایی محکم و با گذشتن از فرش قرمز پا به درون سالن می‌گذارد.
پوتین ۶۵ سال سن دارد و این چهارمین باری است که از سال ۲۰۰۰ به این سو، زمام کشور را برعهده می‌گیرد. در انتخابات روز ۱۸ مارس، پوتین موفق به کسب ۷۷ درصد از آرا شد و این بهترین نتیجه‌ای بود که او در انتخابات ریاست جمهوری روسیه به دست آورده بود.


مسوول مسایل روسیه در دولت آلمان درباره پیروزی پوتین در انتخابات ۱۸ مارس می‌گوید: ‌ولادیمیر پوتین نه‌تنها این موفقیت انتخاباتی را تاییدی برای خود می‌داند‌ بلکه فراتر از آن، این موفقیت را پشتیبانی و حمایت مردم از سیاست خود ارزیابی می‌کند.‌
گرنوت ارلر‌ که از اعضای حزب سوسیال‌دموکرات است بر این باور است که پوتین همان سیاست پیشین خود را دنبال خواهد کرد.
اقتدارگرایی در داخل
بررسی اوضاع سیاسی چند سال گذشته حکایت از افزایش گرایش‌های اقتدارگرایانه در سیاست داخلی روسیه دارد. آزادی تجمعات ظرف این مدت محدود شد‌ه، تلاش بیشتری برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه صورت گرفته، کنترل بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته و از جمله کانال تلگرام مسدود شده است.
مارتین شولتسه‌وسل، پروفسور تاریخ اروپای شرقی در دانشگاه مونیخ می‌گوید: «من نگران کاهش و محدود شدن فضای دموکراتیک در روسیه هستم.» به باور او مبارزه پوتین علیه فساد مالی و اداری نیز ثمربخش نخواهد بود.
مانفرد هیلدرمایر، استاد دانشگاه گوتینگن حتی معتقد است که اقتدارگرایی‌ای که پوتین در روسیه دنبال می‌کند، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری یک دیکتاتوری باشد. او می‌گوید: پوتین نیازی ندارد در برابر جهان چهره خود را پشت یک ماسک دموکراتیک پنهان کند.
اپوزیسیون بی‌خطر
در بین کارشناسان آلمانی مسایل روسیه، کمتر کسی احتمال وقوع یک خیزش سیاسی علیه پوتین در جمهوری‌های پیشین اتحاد شوروی، مثلا در جمهوری گرجستان یا اوکراین را پیش‌بینی می‌کند.
گرنوت ارلر در این باره گفته است: ‌اپوزیسیون در جریان انتخابات نشان داد که قادر نیست رقیبی جدی برای پوتین روانه کارزار انتخاباتی کند.‌
وی به دو رقیب پوتین در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری روسیه اشاره می‌کند: یکی گریگوری یاولینسکی و دیگری گزنیا سابچاک که هر دو خود را از مخالفان لیبرال پوتین می‌دانستند و عملا شانسی در این انتخابات نداشتند.
مشکلات اقتصادی
کارشناسان آلمانی مسایل روسیه بر این باورند که اوضاع اقتصادی روسیه در این دوره از ریاست جمهوری پوتین تغییر فاحشی نخواهد کرد.
به باور آنها پوتین موفق شده است بر چالش‌های برخاسته از سقوط بهای نفت خام در سال ۲۰۱۴ و تحریم‌های غرب در ارتباط با بحران کریمه غلبه کند. اما تشدید تحریم‌های جدید از سوی آمریکا می‌تواند تثبیت وضعیت اقتصادی روسیه را با یک چالش جدی جدید روبه‌رو سازد.
مسکو باید در سال‌های پیش رو با مشکلات مالی بیشتری دست وپنجه نرم کند. پوتین بودجه ضروری برای پوشش خدمات اجتماعی و بازنشستگی را در اختیار ندارد. حتی در عرصه نظامی نیز با محدودیت‌های مالی روبه‌رو است.
روسیه و غرب
گرنوت ارلر معتقد است که روسیه از منظر سیاست بین‌الملل خود را یکی از بازیگران اصلی نظم آتی جهان می‌داند. اشتفان مایستر، کارشناس دیگر آلمانی، حتی بر این باور است که روسیه گام به گام در مسیر فراز آمدن به یک قدرت جهانی پیش می‌رود.
این کارشناسان در این نکته اتفاق نظر دارند که روسیه سیاست فاصله‌ گرفتن از غرب را در دوره جدید ریاست جمهوری پوتین ادامه خواهد داد.
روسیه نشان داده است که حاضر نیست برای نزدیک شدن به کشورهای غربی در رابطه با بحران اوکراین از مواضع خود کوتاه بیاید.
مارتین شولتسه‌وسل‌ در عین حال معتقد است که روسیه نمی‌تواند رابطه خود را با غرب کاملا قطع کند. از یک‌سو تبادل اطلاعاتی با غرب آنچنان گسترده است که قطع این رابطه را ناممکن می‌کند. و از سوی دیگر‌ روی آوردن به چین برای جبران قطع رابطه با غرب نیز نمی‌تواند برای پوتین گزینه مناسبی باشد.
در چنین شرایطی روسیه به شریک کوچکی برای جمهوری خلق چین در تحولات سیاسی جهان تبدیل می‌شود و حاضر به ایفای چنین نقشی نیست.
در ضمن برخی از کارشناسان آلمانی مسایل روسیه بر این باورند که این آخرین دوره زمامداری پوتین در مقام ریاست‌جمهوری روسیه خواهد بود.