اقتصاد با این تصمیمات درست نمی‌شود

میثم رادپور*- روز گذشته دلار از مرز هفت هزار تومان گذشت و این موضوع بیانگر آن است که ترتیبات و تصمیم‌گیری‌های ارزی دولت در همان قدم‌های ابتدایی با مشکلات جدی مواجه شده و در معرض خطر قرار گرفته است. در همین راستا باید به این باور ایمان آورد که نمی‌توان در مقابل افزایش قیمت بازار آزاد ایستاد و تاثیر جدی از آن نپذیرفت.
تقاضای ارز در جامعه همچنان وجود دارد و بر اساس این حجم از تقاضا باید عرضه کافی نیز انجام گیرد؛ در صورت بی‌توجهی به این تقاضا نه‌تنها حذف نخواهد شد، بلکه انباشته شده و بار مشکلات اقتصادی کشور را افزون‌تر خواهد کرد. حال اما به روشنی می‌توان گفت هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که بانک مرکزی خود را از این دایره خارج کرده و در مقابل چنین تصمیم نادرستی همچنان انتظار آرامش و ثبات ارزی داشته باشیم.
طرح قوانین جدید درباره قاچاق ارز و تعریف جرم‌هایی در این حوزه نیز بازدارندگی کافی نداشته و دور از ذهن نیست که به زودی رنگ باخته و تنها زیر چتر اظهارات کلامی و نه اجرایی باقی بماند. در همین راستا نگرانی‌های بازار ارز شدت گرفته و فروکش نکرده است. دولت نیز همچنان این توانایی را پیدا نکرده است تا فاصله بین دلار بازار آزاد و دلار 4200 تومانی دولتی را تامین کند. از همین رو این موضوع خود عامل دیگری شده است تا بر حجم مشکلات بیفزاید. از سویی دیگر اما روشن است که مشکلات و حواشی اقتصادی کشور تنها دستخوش مسایل داخلی نیست و عوامل اجتناب‌ناپذیر خارجی نیز تاثیر‌گذاری جدی و منفی بر آن دارند. یکی از این پارامتر‌ها تجارت نفت کشور است. در حال حاضر بازارهای خریدار نفت ایران قراردادهای خود را مشروط اعلام کرده‌اند و همین موضوع موجب تحریک چندین باره بازار نفت و شرکای تجاری شده و اثر‌گذاری آن بر نوسانات ارزی کشور بسیار جدی است. عوامل بنیادین از جمله سیستم نظام بانکی، روابط سیاسی، تنش‌های اجتماعی، آسیب‌های مرتبط با موسسات اعتباری و مسایل دیگر منجر به آن شده است که سیستم ارزی کشور با حجم گسترده‌ای از مشکلات مواجه شده و مدیریت و کنترل آن به سادگی پیش نرود. آنچه امروز در جامعه ریشه دوانده است نگرانی مداوم جامعه از شرایط کنونی است که بی‌شک با تصمیمات مقطعه و کوتاه‌مدت حل نخواهد شد.
در حال حاضر اقتصاد کشور در حال لرزش است و تصمیمات فعلی آن هم در زمان بحران بی‌شک اثر‌گذاری لازم در زمان شرایط عادی را ندارد. چنین رفتارهایی راهکار حل بحران نیست و نه‌تنها بازار هیچ استقبالی از آن نمی‌کند بلکه منجر به آن خواهد شد که احساس بی‌اعتمادی بازار نسبت به تصمیمات دولت عمیق‌تر شود.


واضح بگوییم‌ شرایط فعلی به گونه‌ای است که گویی اقتصاد کشور با بیشترین و بالاترین سرعت ممکن در حال حرکت به سمت مانعی خطرناک است و خدا کند فرصت ترمز مقابل این موانع وجود داشته باشد. از همین رو است که دولت نه تنها باید از تصمیمات مکرر و ناگهانی خود دست بردارد بلکه می‌توان گفت بهترین راهکار شاید این باشد که سکوت کند و حال که تصمیماتش اجرایی نمی‌شود از اعلام آنها خودداری کند!
* کارشناس ارزی