استراتژی بورس در برابر لغو «برجام»

گروه بورس- ادامه افت معاملات بازار سهام نگرانی‌های زیادی را برای سهامداران در تالار شیشه‌ای به وجود آورده است. خروج احتمالی آمریکا از «برجام» یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش‌های بورس از سوی کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه اعلام شده است. از سوی دیگر اگر آمریکا از «برجام» خارج شود، بورس یکی از بازارهای مالی خواهد بود که تحت تاثیر این شوک با یک فروپاشی عظیم روبه‌رو خواهد شد. در این میان نهاد ناظر نیز برای جلوگیری از این تبعات منفی و شدید این اتفاق راهکارهایی را در نظر گرفته است. نفر نخست بورس ایران در این زمینه می‌گوید‌: با توجه به توان بالای سودآوری بازار سرمایه، برای پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از «برجام» نگرانی خاصی نداریم اما برای مهار تبعات منفی آن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است. شاپور محمدی رییس سازمان بورس در گفت‌وگو با ایرنا، درباره چشم‌انداز بازار سرمایه بعد از تصمیم ایالات متحده آمریکا درباره «برجام» و واکنش نهاد ناظر درباره کنترل تبعات منفی آن اظهار داشت‌: در صورتی که سرمایه‌گذاران پس از خروج احتمالی آمریکا از «برجام» به کمک نیاز داشته باشند، صندوق تثبیت بازار سرمایه مطابق ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید از بازار حمایت می‌کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: افرادی که به صورت استراتژیک در بازار حضور دارند، افق سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند و بنابراین جای هیچ نگرانی نیست. محمدی تصریح کرد: وظیفه همه بیان واقعیت‌های اقتصادی است و واقعیت این است که اقتصاد ایران قوی‌تر از گذشته و سودآوری شرکت‌ها نیز در بازار سرمایه نسبت به سال‌های پیش بیشتر شده است.
اصلاح ساختارها
محمدی سپس با اشاره به برخی برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال‌جاری، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها را اصلاح ساختار هیات پذیرش بورس ذکر کرد و گفت: دامنه نوسان و حجم مبنا را با دامنه نوسان پویا جایگزین خواهیم کرد. وی همچنین افزود: اصلاح ساختار بورس که از سال گذشته آغاز شده، امسال نیز ادامه خواهد داشت و تلاش می‌کنیم در زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح برای سرمایه‌گذاری در بورس کار بیشتری انجام دهیم. محمدی مشاوره به موقع و دلسوزانه را یکی از خدمات مهم به سرمایه‌گذاران دانست و گفت: به‌طور قانونی سازمان بورس نمی‌تواند به سرمایه‌گذاران خدمات مشاوره‌ای دهد اما می‌تواند آنها را به کارگزارانی که خدمات مشاوره‌ای می‌دهند ارجاع دهد تا افراد برای ورود به بازار سرمایه‌، روش صحیح سرمایه‌گذاری را فراگیرند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در اصلاح ساختاری بازار سرمایه و توقف و بازگشایی نمادها موفق عمل کرده‌ایم به نحوی که امروز تعداد نمادهای بسته از ۷۰ نماد به ۱۰ تا ۱۵ نماد کاهش پیدا کرده و این با استانداردهای موجود در دنیا نیز همخوانی دارد. همچنین امروز حجم صندوق‌های ما از عددی نزدیک به صفر به حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
تقویت مهم ابزارهای نوین


دبیر شورای عالی بورس با تاکید بر نقش مهم ابزارهای نوین در توسعه بازار سرمایه گفت: نیم قرن است سهام معامله می‌کنیم اما فراموش نکنیم اگر استفاده از ابزار‌های مالی نوین و سازوکارها و ظرفیت‌های جدید را توسعه ندهیم، سقف پروازی سهام، چندان بالا نخواهد رفت. محمدی در ادامه، با اشاره به ابزارهای مالی اسلامی گفت: کارگزاران نباید در معرفی این ابزارها مثل اوراق اجاره و اجاره سهام غفلت کنند؛ چراکه این ابزارها به هر سلیقه سرمایه‌گذار پاسخ می‌دهد و در نهایت همه ما تلاش می‌کنیم تا باری از دوش تولید کشور برداریم و در تحقق شعار سال که استفاده از کالای ایرانی است، گام برداریم.
نقش فرهنگ‌سازی
محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، فرهنگ‌سازی و آموزش روش‌های صحیح سرمایه‌گذاری را از کارکردهای اصلی اولین مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری در بورس دانست و گفت: دفاع از حقوق سرمایه‌گذاران و کارگزاران وظیفه ماست و لازمه این کار نیز شفاف بودن کارگزاری‌ها در مواردی چون ثبت دفاتر، گردش حساب و دیگر امور است. محمدی اظهار داشت: برای تقویت شفافیت و فرهنگ‌سازی با هماهنگی وزیر امور اقتصادی و دارایی از شورای عالی بورس مجوز مشارکت در تولید فیلم‌ها و سریال‌های مختلف تلویزیونی را دریافت کرده‌ایم. دبیر شورای عالی بورس، در ادامه با اشاره به برخی اتفاقات گذشته در موسسات مالی اعتباری بدون مجوز گفت: دلیل عمده این اتفاقات، عدم شفافیت بود و ما در بورس باید به مردم آگاهی و مشورت دهیم تا تلخی‌هایی نظیر آنچه را در موسسات مالی بدون مجوز رخ داد، شاهد نباشیم. همچنین حسین عبده‌تبریزی عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم توسط عامه مردم خطرناک است، گفت: هم‌اکنون در دیگر کشورهای دنیا نیز سرمایه‌گذاری مستقیم توصیه نمی‌شود و بخش اعظم سرمایه‌گذاری از طریق افراد متخصص و مشاوران و کارگزاری‌ها انجام می‌شود. وی افزود: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از سال ۸۲ در بورس کشور پیگیری شده و مزایای زیادی هم دارد که کمترین آن عدم گرفتاری عموم در کاری است که لزوما شاید حرفه و تخصص اصلی آنها نباشد.
بازار در انتظار
گفتنی است، توافق هسته‌ای «برجام» یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک» بیست و سوم تیرماه سال ۱۳۹۴ (چهاردهم ژوئیه ۲۰۱۵) در وین بین نمایندگان ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد. با اجرای «برجام» از دی ماه ۱۳۹۴، مقام‌های ایرانی بارها به کارشکنی‌های طرف مقابل به‌ویژه آمریکا برای مسایلی مانند ارتباط‌های مالی و تجاری اعتراض کرده‌اند. همین حال «دونالد ترامپ» پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری از بهمن سال ۱۳۹۵، بارها بر پایان دادن به «برجام» تاکید کرده و قرار است بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه درباره ادامه «برجام» یا خروج از آن تصمیم‌گیری کند.