اعلام‌برنامه‌های 3 نفر از نامزدهای شهرداری تهران؛

گروه جامعه- پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر انتخاب شهردار و استعفای نجفی هفت کاندید برای این پست در نظر گرفته شد. گزینه‌هایی از نیروهای درجه دوم سیاسی و نسبتا ناشناس که برای عموم مردم از شهرتی برخوردار نبودند. در واقع کاندیدا شدن این افراد و سپس کنار گذاشتن محسن ‌هاشمی از میان گزینه‌های شهرداری پایتخت، این گمانه را نزد برخی‌ها ایجاد کرد که انتخاب از بین این گزینه‌ها، نمایشی و شوآف از سوی اعضای شوراست و قبلا گزینه نهایی‌شان انتخاب شده و برای نشان دادن تلاش شورا به مردم باید برنامه کاندیداها شنیده شود و سپس انتخابات مورد نظر شکل بگیرد. امری که برای انتخاب نجفی هم حاکم بود و به عنوان مثال مرعشی در حین اعلام برنامه‌های خود در مرداد‌ماه اعلام می‌کرد که من برنامه‌هایم را می‌گویم اما قصد ندارم کاندید شهرداری باقی بمانم. باید ببینیم در این دوره چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. از سوی‌ دیگر دو نفر از اصلی‌ترین گزینه‌های انتخاب شهرداری، یعنی محمود حجتی و محمد ابراهیم انصاری‌لاری بودند که انصراف دادند. در نهایت سمیع‌الله حسینی‌مکارم، محمدعلی افشانی و حجت‌الله میرزایی روز یکشنبه در صحن علنی شورای شهر برنامه‌های خود را به عنوان دیگر کاندیداهای باقیمانده برای مدیریت ساختمان بهشت، اعلام کردند. آنها ضمن برشمردن خصوصیاتی که شهروندان به دنبال آن هستند، برنامه‌های اجرایی خود برای پایتخت پر معضل را عنوان کردند.
محمد‌علی افشانی با بیان این که مدیری موفق است که روی قانون اشراف داشته باشد غیر از این محال است گفت: سال ٩٣ تا ٩۵ سالی هفت هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌و‌نقل کنار گذاشتند، بروید ببینید که از این ٢١هزار میلیارد تومان چقدر جذب شد؟
او با بیان این که تعریف از خود نباشد اما قاطعانه بگویم امروز بهترین ارتباط ممکن بین سازمان‌های مالی را دارم گفت: درست است معاون وزیرم اما همه پیشنهاداتم توسط وزیر مورد قبول واقع شده و این یک فرصت است.
افشانی در ادامه به این نکته اشاره کرد که در جلسه با روحانی موضوع نوسازی کامیون‌ها را پیشنهاد کرده بود که این بودجه به اتوبوس‌ها داده شود و البته مورد قبول واقع شد و پیشنهاد نوسازی کامیون‌ها به اولویت نوسازی اتوبوس تغییر کرد.


این نامزد شهرداری در خصوص برنامه‌های خود در حوزه شهر انسان‌محور هم گفت: توسعه دوچرخه‌سواری را باید در دستور کار قرارداد و باید به پیاده‌روها توجه کرد و به توسعه معابر بدون خودرو توجه کرد.همچنین با بیان این که در حوزه عمرانی مشکل ما این است که فقط ساختمان می‌سازیم و به شاخص‌های نظام توسعه پایدار توجه نمی‌شود و به علت توزیع اعتبارات محدود بین پروژه‌های زیاد، مدت ساخت طولانی است گفت‌: تعداد پروژه‌ها زیاد است و علاقه‌مند به ربان و قیچی زدن هستیم اما یکی از کارهای ضروری دقت به ضرورت در پروژه‌هاست.افشانی با بیان این که کمک‌های اعطایی دولت صفر است و نیاز داریم ارتباط بین دولت و شهرداری بیشتر شود گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در شهرداری این است که سیستم مدیریت کیفیت مستقر کنیم.
به گفته او کمبود شادی و نشاط در جامعه مشهود است و سهم پایین درآمد پایدار باید جبران شود چرا که نبود رابطه کارا و کارآمد بین شورا و شهرداری به شهرداری لطمه می‌زند.
سوالات نمایندگان شورا از افشانی
در ادامه احمد مسجدجامعی در جلسه شورای اسلامی شهر تهران، در نقد برنامه‌های محمد‌علی افشانی گفت: تنگناهای اقتصادی باعث شده که جمعیت دستفروشان شهر رو به افزایش باشد، تجربه دوره قبل مدیریت شهری نشان داد که برخوردهای هیجانی و فیزیکی در این کار پاسخگو نیست و دور از شان انسانی است؛ در این زمینه شما چه برنامه‌ای دارید؟
او در ادامه با بیان اینکه تهران شهری است که گران اداره می‌شود، تصریح کرد: آقای افشانی در برنامه‌های خود تامین منابع مالی برای اداره شهر را پیش‌بینی کرده است. سوال من این است که برای تخصیص و مدیریت بهینه منابع از چه بخش‌هایی کم خواهید کرد و کدام بخش‌ها را اهمیت و اولویت خواهید داد؟رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا هم در این جلسه گفت: بیشتر برنامه‌های فرد کاندیدای شهرداری همان‌هایی است که در برنامه دوم توسعه تهران آورده شده. ما انتظار خلاقیت و نوآوری بیشتری داریم.
زهرا صدر‌اعظم‌نوری ادامه داد‌: شما مستحضرید شهر تهران چالش‌های متعدد دارد که از این بین محیط‌زیست چالش اصلی است. امروز وضعیت محیط‌زیست تهران قابل دفاع نیست نه به عنوان یک کلانشهر و نه به عنوان یک پایتخت. شما چقدر از تهران شناخت دارید، در برنامه‌تان از تهران صحبت نکردید؟ راجع به چالش‌های زیست‌محیطی چه برنامه‌ای دارید؟ ضمن احترام به شما من خیلی خلاقیتی در برنامه شما ندیدم به خصوص در حوزه محیط‌زیست.
وی تاکید کرد: شما چگونه می‌خواهید سه میلیون موتور‌سیکلت را متوقف کنید؟ منابع لازم برای نوسازی خودروها را چگونه می‌خواهید تامین کنید؟در ادامه این جلسه الهام فخاری یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران گفت: از ویژگی‌های برنامه‌های شما توجه به بهبود دسترسی برای گروه‌های ویژه اجتماعی نظیر بانوان، توان‌یابان و کودکان است و این نکته مثبت باید مورد توجه قرار گیرد.او در ادامه عنوان کرد: شهرداری را که شورا انتخاب می‌کند با شهرداری که سابق بر این وزارت کشور انتخاب می‌کرد متفاوت است‌ این در حالی است که شما پیش‌نویس لوایحی را در دستور قرار دادید که حق وتو وزارت کشور را افزایش دهید و سیطره وزارت کشور بر نهاد انتخابی شورا را می‌خواهید افزایش دهید‌! عملکرد شما در راستای تقویت نهاد شورا نبوده همچنین شما در طرح بین‌الحرمین در استان فارس موجبات تخلیه بافت مسکونی از بافت تاریخی را فراهم کردید و این تجربه موفقی نمی‌تواند باشد.
حجت نظری هم با حضور در این نشست سوالاتی را از این نامزد شهرداری تهران پرسید: برنامه شما برای حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی و نیز حضور بانوان چیست؟ آیا نسبت به به کارگیری نیروهای بازنشسته شهرداری برنامه‌ای دارید؟
نظری همچنین گفت: در مورد حفظ میراث فرهنگی شهر تهران چه برنامه‌ای دارید؟ در مورد طلبکاران از شهرداری برنامه‌تان چیست و چطور می‌خواهید بدهی‌های شهرداری که کم هم نیست پرداخت کنید؟ ما به شهرداری نیاز داریم که بتواند در زمینه اجرا و عملیات بستر لازم برای عملی شدن مصوبات شورا را فراهم کند.
برنامه‌های میرزایی در شورای شهر تهران
حجت‌الله میرزایی دیگر کاندیدای تصدی شهرداری تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه هشت ماه از ورود من به شهرداری می‌گذرد، گفت: تهران به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در معرض خطرها و فرصت‌هایی قرار دارد. میرزایی همچنین با بیان اینکه تهران با چند مشکل و مساله و موضوع کلیدی رو‌به‌رو است گفت: نخستین آن عدم انسجام اجتماعی است و ۶۰ درصد مردم، بی‌تفاوتی مردم تهران نسبت به هم را این مساله عنوان کردند.
در ادامه جلسه ارائه برنامه حجت‌الله میرزایی، او با انتقاد از وضعیت مالیه شهر تهران گفت: تهران سهم کمی از روش‌های مدرن تامین مالی دارد و اقتصاد تهران، اقتصادی کلنگی بر مبنای ساخت‌و‌ساز و نوسازی دائمی است. وضعیت مالیه تهران به شدت سنتی و غیرمتنوع است در حالی که تهران برای افق ۱۴۰۲ و حل مشکلات و توسعه نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دارد.
او همچنین با بیان اینکه شهرفروشی بسیاری از بنیان‌های شهر تهران را ویران کرده، گفت: در حال حاضر تهران شهری بی‌هویت و بی‌خاطره است که آینده آن پیش‌فروش شده است. از سه دهه پیش فروش تراکم به عنوان یک ابزار ساده برای تامین منابع آغاز شد، این نظام مالیه باعث شده باغ‌ها را بفروشیم تا منابع مالی برای اداره شهر را تامین کنیم.
میرزایی همچنین تاکید کرد: عمر بناها در تهران به کمتر از ۲۰ سال رسیده و تهران رکورددار استفاده از سنگ در کشور بوده، این یعنی تهرانی‌ها در قرن بیستم به بزرگ‌ترین قوم کوچ‌کنندگان تبدیل شده‌اند و تهران به کارگاهی تبدیل شده که جای زندگی نیست.
او از سوی دیگر با اشاره به این که متاسفانه خطر مرگ و میر در اثر یک زلزله بزرگ یک ناراحتی بزرگ است گفت: تهران بالاترین ریسک لغزش زمین در خاورمیانه را دارد و ۳۰۰ ساختمان شبیه پلاسکو در تهران داریم و نزدیک۵٣ درصد بافت مسکونی تهران ناپایدار است و جمعیت سه میلیون نفر یا یک سوم تهرانی‌ها در این بافت هستند.
برنامه‌های مکارم حسینی چه بود‌
سمیع‌الله حسینی‌مکارم، دیگر کاندیدای شهرداری تهران گفت: سند تحویل و تحول شهرداری تهران که با همت اعضای شورا و توسط شهرداری تدوین شد، می‌تواند واقعیت‌های شهر تهران را به ما نشان دهد.باید تلاش کنیم، شهر را به صورت دانش‌بنیان و زیست پذیر بسازیم. تهران با وجود تمام مشکلاتش دارای ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و شهرداری تهران به سبب فلسفه وجودی‌اش نهادی خدمت‌گزار است، بنابراین امانتی است که مردم به ما سپرده‌اند.
حسینی مکارم در خصوص اینکه مطالبات مردم مدنظر قرار گرفته است، اضافه کرد: برای چالش‌های تهران از شهروندان نظرسنجی صورت گرفته و دغدغه اصلی مردم به ترتیب حمل‌و‌نقل، آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی و تاب‌آوری تهران در برابر بلایاست.
سرپرست شهرداری تهران گفت: نکته بعدی که در برنامه من مورد توجه قرار گرفته، مطالبات مردم است که بر اساس نظرسنجی‌های علمی به دست آمده است. در نظر‌سنجی‌ها از مردم پرسیده شده که مهم‌ترین مساله تهران چیست که به ترتیب چهار مساله اساسی و یک مساله تبعی را مشاهده کردیم. اولین مساله، ترافیک، سپس آلودگی هوا، مساله بعدی آسیب‌های اجتماعی و مساله چهارم تاب‌آوری است. مساله دیگر نیز در کنار اینها، فساد و فساد‌ستیزی است.
او ادامه داد: ما هم چالش‌ها را در طول ۹ ماه از زبان شما شنیدیم و هم در کوران کار دیدیم. چالش‌های متعددی است که یکی از آنها درآمدهای پایدار است؛ اینکه الان ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهکاری و ۳۶ هزار میلیارد پروژه داریم. در ارتباط با مترو در سال‌های گذشته، میزانی که هزینه بزرگراه‌ها کردیم، 1/3 برابر هزینه مترو است که اگر تغییر می‌یافت، شاید امروز وضعیت متروها بهتر بود.
سرپرست شهرداری تهران ادامه داد: سامانه زباله‌سوز را ایجاد می‌کنیم که مقدمات آن فراهم شده است و قطعا این کار موجب بهتر شدن وضعیت زیست‌محیطی می‌شود. توسعه برق را از شیر‌آبه‌ها و زباله‌های آراد‌کوه داریم؛ پیمانکار آمده و سر قیمت چند ماه بحث داشتیم. اولا زباله‌هایی که ۵۰ سال در آراد کوه جمع شده، به درآمد تبدیل می‌شود و سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد برای ما خواهد داشت.
او همچنین به تکمیل خطوط مترو اشاره کرد و گفت: به یقین تا سه سال آینده خط ۶ و ۷ ادامه خط یک را تکمیل می‌کنیم و ظرفیت حمل‌و‌نقل را توسط حمل‌و‌نقل ریلی ارتقا می‌دهیم. قطعا شش میلیون حمل‌و‌نقل خواهیم داشت و اگر برسیم، یک خط دیگر را هم شروع خواهیم کرد و خط‌های پیرامون و اقماری را با کمک دولت، پیگیری می‌کنیم.
مکارم حسینی اضافه کرد: در کشور چهار کارخانه واگن‌سازی داریم که الان تعطیل است اما با کمک دولت امکان به خط تولید افتادن این چهار کارخانه وجود دارد. قطعا سهم قطار را از ۹ درصد به ۲۰ درصد افزایش می‌دهیم. مکمل مترو، اتوبوس خواهد بود. تاکسی‌محور بودن و شخصی‌محور بودن را اصلا دنبال نمی‌کنیم و بحث تاکسی را برای شرایط خاص دنبال می‌کنیم.
مکارم‌حسینی تاکید کرد: در مقابل فساد، تبعیض و رانت و سوء‌استفاده مالی در هیچ سطحی اغماض نمی‌کنم. مساجد و هیات‌های مذهبی و انجمن‌ها، کار خود را خیلی بهتر از شهرداری بلد هستند.
خداکرمی، عضو شورای شهر تهران پس از استماع برنامه مکارم حسینی کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به اظهاراتی که در خصوص حضور این عضو شورا در لیست املاک نجومی مطرح می‌شود، گفت: لطفا در این رابطه شفاف‌سازی کنید چرا‌که پس از آنکه ما به شما رای دادیم تیر و ترکش این مساله به سمت ما روانه شد.
مکارم در این رابطه پاسخ داد: کارمندانی که پنج سال سابقه حضور در شهرداری دارند می‌توانند عضو تعاونی مسکن شهرداری تهران شوند. وی گفت: بنده نیز با توجه به مدت زمان حضورم در شهرداری تهران عضو این تعاونی شدم و در همان مقطع 600 هزار تومان از بنده دریافت کردند. بعد از دو سال اعلام شد در تعاونی مسکن سهم داریم و در ادامه نیز جلسات متعددی برگزار شد. در نهایت خانه‌ای به متراژ 74 متر به من واگذار شد و تمامی مراحل به صورت قانونی بوده است. در همان مقطع بابت دریافت واحد مسکونی پول آن را نقدا پرداخت کردم. در فرآیند ثبت‌نام هیچ تخفیفی داده نشده است. بعد از انتشار اسامی برخی افراد به عنوان دریافت‌کننده املاک نجومی این موضوع پیگیری شد و دادگاه حکم بر برائت من داد و اسناد و مدارک آن موجود است.
با اعلام این برنامه‌ها تا اینجا مشخص شد خبری از راهکارهای جدید برای حل معضلات تهران نیست. باید دید در ادامه، راهکارهای غیرتکراری و ناکارآمد عنوان می‌شود یا خیر.
برنامه سایر کاندیداهای شهرداری روز دیگری به استماع نمایندگان شورای شهر خواهد رسید.