اقلیت بخش خصوصی درمقابل اکثریت دولتی‌ها؛

فریاد اصناف به جایی نمی‌رسد
گروه بازرگانی- چیزی به اعلام تصمیم نهایی ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در مورد برجام باقی نمانده و فعالان اقتصادی و تجار چند هفته‌ای می‌شود که در این خصوص دچار نگرانی هستند‌. این در حالی است که علاوه بر کشمکش‌های سیاسی، این روزها بازار داخلی نیز به دلیل نوسانات نرخ ارز و همچنین سیاست‌های اخیر ارزی دولت دچار آشفتگی شده به‌طوری‌که بازار کالاهای گوناگون تا حدی متوقف شده چراکه نه تنها تولیدکنندگان و بازاریان به دلیل نوسان نرخ ارز از فعالیت‌های اقتصادی تا حدی دست کشیده‌اند بلکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و همچنین موج جدید گرانی‌ها که در پی گرانی دلار ایجاد شده است، رونقی در بازار وجود ندارد‌.
در حالی ‌که دولت نرخ ارز یعنی همان دلار را برای واردات کلیه کالاها و مواد اولیه 4200 تومان اعلام کرده اما بنا بر اذعان رییس اتاق اصناف ایران، محل تامین ارز مورد نیاز واردات و حتی نرخ آن مشخص نیست و باعث سردرگمی اصناف و تولیدکنندگان شده است‌. این در حالی است که شواهد بازار نیز نشان می‌دهد که به دلیل نوسانات ارزی، قیمت‌ها در بازار به صورت ساعتی تعیین می‌شود‌. از سوی دیگر بعد از تک‌نرخی شدن ارز، بالا رفتن نرخ غیررسمی دلار و عدم تامین ارز مورد نیاز واردات حتی برای مواد اولیه تولید، بازار واکنش‌های متفاوتی به این امر نشان داده است‌. بعد از تک‌نرخی شدن شبانه ارز و اعلام دولت برای تامین ارز مورد نیاز واردات کالاها و مواد اولیه تولید با نرخ 4200 تومانی، بیشتر صنوف این طور اعلام می‌کنند که ارزی به این قیمت برای واردات کالاهای مورد نیاز و حتی مواد اولیه تولید نگرفته‌اند‌. بر همین اساس به تازگی علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران خبری شوک‌آور را اعلام کرد و گفت: بر اساس تماس تلفنی وزیر صنعت با وی، در دیدار مردمی رییس‌جمهور با مردم تبریز چنین اعلام‌شده که بازار تهران به آنها کالا نمی‌فروشد‌. بعد از این ماجرا، فاضلی اظهار کرد: ارز 4200 تومانی تنها برای واردات برخی از کالاها اختصاص می‌یابد و مشخص نیست بالاخره ارز مورد نیاز این کالاها با چه قیمت و حتی از چه محلی باید تامین شود‌. از این رو رییس‌کل بانک مرکزی در این‌ ارتباط باید پاسخگو باشد‌. وی در واکنش به افزایش قیمت فروش کالا در میان صنف‌های مختلف ازجمله لوازم‌‌خانگی گفت: اصناف باید در این شرایط چه‌کار کنند؟ در یک دوره زمانی کوتاه 500 تومان بر نرخ ارز در کشور اضافه‌ شده و در این شرایط نمی‌توان انتظار نداشت که این امر به افزایش نرخ دستمزد و خدمات و کالاهای وارداتی تسری نیابد‌.
تولیدکننده چه کار کند


رییس اتاق اصناف همچنین در واکنش به اینکه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هنوز با افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال‌جاری موافقت نکرده است اظهار داشت: سازمان حمایت موافقت نکند! شاید این سازمان نخواهد تا پایان سال با افزایش قیمت‌ها موافقت کند؛ این شرایط که قابل‌قبول نیست، تولیدکننده ما در این شرایط باید چه‌کار کند؟ وی تصریح کرد: شرایط فعلی مانند قیمت مرغ شده است، دولت می‌گوید که قیمت مرغ برای مصرف‌کننده نباید از نرخ مشخصی بالاتر برود. دولت اگر این شرایط را می‌خواهد برای عدم افزایش قیمت‌ها باید یارانه آن را نیز بپردازد‌. فاضلی در پاسخ به اینکه با توجه به آنکه شما عضو ستاد تنظیم بازار هستید، چرا این مشکلات را در جلسه این ستاد پیگیری نمی‌کنید، گفت: من این حرف‌ها را در ستاد تنظیم بازار نیز می‌گویم اما از آنجا که از بخش خصوصی هستم در جلسات این ستاد در اقلیت قرار می‌گیرم‌.
قیمت‌های ساعتی
این گفته‌ها در حالی است که گشت و گذاری در بازار نشان می‌دهد قواعد فروش در بازار تهران تغییرات مشخصی را تجربه می‌کند‌. بر همین اساس یکی از عمده‌فروشان بازار لوازم‌خانگی گفت: قیمت‌ها در بازار به صورت ساعتی تعیین می‌شود به همین منظور قبل از فروش، قیمت جدید اجناس را جویا می‌شویم و بعد به فروش می‌رسانیم تا ضرر نکنیم‌. وی افزود: هر کالایی که می‌فروشیم معلوم نیست که بعد باید آن را با چه قیمت خریداری کنیم به همین دلیل ترجیح می‌دهیم به یک باره کل موجود انبار خود را خالی نکنیم‌. یکی از فروشندگان لوازم آشپزخانه نیز درباره اینکه چرا به شهرستان‌ها کالا فروخته نمی‌شود، ضمن رد این موضوع گفت: چرا نباید کالا بفروشیم؟ درآمد ما از این طریق است مگر می‌شود که کالا نفروشیم؟! وی ‌افزود: اما دیگر فروش مدت‌دار و چکی نداریم و هرکسی و در هر شهرستانی کالایی بخواهد، ابتدا باید پول آن را پرداخت کند تا کالا برای وی ارسال شود‌. او اظهار کرد: با توجه به اینکه کارخانه‌ها و شرکت‌های عرضه‌کننده کالا دیگر اجناس را فقط به صورت نقدی در اختیار ما قرار می‌دهند ما نیز باید به صورت نقدی به خریداران عمده خود در شهرستان‌ها بفروشیم‌.
این فعال صنفی گفت که شهرستانی‌ها همچنان انتظار دارند که در این شرایط بازار، همچنان اجناس را به صورت چکی از تهران خریداری کنند اما در وضعیت فعلی امکان‌پذیر نیست‌.
گرانی پوشاک داخلی و خارجی
همچنین یکی از فروشندگان پوشاک نیز گفت: قیمت پوشاک خارجی و حتی داخلی 20 تا 30 درصد افزایش‌ یافته است اما با توجه به اینکه کالاهای موجود در بازار با نرخ‌های قبلی و ارزان وارد شده‌، نباید افزایش قیمت داشته باشد، اما گوش بیشتر فروشندگان به این حرف‌ها بدهکار نیست‌.
یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی نیز گفت: شرکت‌های لوازم‌خانگی نیز لیست‌های قیمت جدیدی برای فروش به ما ارائه داده‌اند و قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند‌. نمایندگی فروش یکی از شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی نیز در این ارتباط گفت که هنوز ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای مصرفی مردم در اختیار نگرفته است، در این شرایط چطور انتظار عدم افزایش قیمت‌ها را دارند؟
تعدیل نیروی شرکت‌های لوازم خانگی
بر اساس آنچه گفته شد، بازار در حوزه‌های مختلف دچار آشفتگی شده که به دنبال آن تولیدکنندگان هم سردرگم شده‌اند‌. از این رو اشتغال کارگران نیز تحت تاثیر قرار گرفته است‌. اگرچه طی روزهای اخیر قیمت لوازم خانگی تولید داخل ۷ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است اما واقعیت این است که به دلیل رکود حاکم بر بازار، پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش شدید آمار ازدواج، شرکت‌های تولیدکننده مجبور شدند که امسال تعدیل نیرو داشته باشند و برخی از قراردادهای کارگران خود را تمدید نکنند‌. در همین رابطه عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: این افزایش قیمت فقط برای پوشش بخشی از هزینه‌هاست و هیچ سودی به تولیدکننده اضافه نشده است‌. حمیدرضا غزنوی با بیان اینکه با توجه به افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن قیمت ارز، لوازم خانگی تولید داخل از ۷ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد: بیشترین افزایش قیمت مربوط به مواد اولیه‌ای بوده که در اختیار دولت است‌. قیمت فولاد و پتروشیمی بی‌پروا و بی‌رحمانه در حال افزایش است و هیچ کس جلودار آنها نیست‌. از طرف دیگر ما مجبوریم برای کنترل بازار، افزایش قیمت نداشته باشیم در حالی که سال گذشته لوازم خانگی خارجی که توسط نمایندگی‌ها در کشور عرضه می‌شوند دو مرحله افزایش قیمت داشته‌اند و این‌بار همزمان با ما نیز قیمت خود را افزایش داده‌اند اما ما فقط همین هفت درصد را افزایش دادیم‌. آن هم می‌دانیم که مسلما روی فروش ما تاثیر منفی خواهد گذاشت اما چاره‌ای جز این کار نداریم‌. غزنوی افزود: بازار رقابت با کالاهای کره‌ای در کشور بسیار سخت است در حالی که تولیدکننده در ایران به فکر نگه داشتن نیرو و سربه‌سر کردن هزینه‌هاست اما واردکننده خارجی خیالش راحت است که کلیه هزینه تبلیغات توسط شریک کره‌ای آنها تامین می‌شود‌. بر همین اساس امروز آنها هرقدر بخواهند افزایش قیمت می‌دهند و در واقع پول برند خود را می‌گیرند‌.