ادامه برجام فقط با گرفتن تضمین قطعی

رهبر انقلاب به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم‌ با حضور در دانشگاه فرهنگیان، در دو دیدار جداگانه، در جمع مسوولان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و در اجتماع اساتید،‌ کارکنان و دانشجومعلمان این دانشگاه سخنرانی کردند. به گزارش ایلنا، رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند: شنیدید رییس‌جمهور آمریکا حرف‌های سخیف و سبکی زد. شاید بیش از ۱۰ دروغ در حرف‌های او بود. هم نظام را تهدید کرد، هم ملت را که چنین و چنان می‌کنم. بنده از طرف ملت ایران می‌گویم: آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.
رهبر انقلاب تاکید کردند: آن‌وقتی که مساله‌ هسته‌ای شروع شد، بعضی از معاریف کشور می‌گفتند چه اصراری دارید که هسته‌ای را نگه دارید، بگذارید کنار... البته این حرف غلط بود، مساله‌ هسته‌ای نیاز کشور است و تا چند سال دیگر طبق بررسی کارشناسان، کشور به ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد. ایشان ادامه دادند: آن روز می‌گفتیم مساله‌ آمریکا با ایران‌ مربوط به انرژی هسته‌ای نیست و اینها بهانه است؛ می‌گفتند نه، این‌جور نیست. حالا دیدید که این‌جوری نیست؛ ما برجام را پذیرفتیم اما دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی تمام نشد. آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: حالا مساله‌ حضور ما در منطقه و مساله موشک‌ها را مطرح می‌کنند. اگر اینها را هم قبول کنیم، مساله تمام نخواهد شد، مساله‌ دیگری را شروع می‌کنند. علت مخالفت آمریکا با نظام جمهوری اسلامی این است که آمریکا به‌طور کامل سلطه داشت و انقلاب دست آنها را کوتاه کرد.رهبر انقلاب افزودند: ‌[آمریکایی‌ها] می‌خواهند حکامی در کشورها باشند که پول‌شان را بگیرند و دستورات را انجام دهند و هروقت هم خواستند عوض‌شان کنند. همان‌طور که رضاخان را برداشتند و پسرش را آوردند‌ همچنان‌ که در کشورهای خلیج‌فارس این حالت وجود دارد‌ مانند عبد ذلیل آمریکا.
ایشان یادآور شدند: چند روز پیش ترامپ نامه‌ای به روسای کشورهای خلیج‌فارس نوشته که ما به آن دست یافتیم. چنین می‌گوید که من هفت تریلیون دلار برای شما خرج کردم و شما باید این کار را بکنید. خرج کردی که به عراق سوریه مسلط شوی؛ خب نتوانستی، به درک!
آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: می‌گوید «باید» این کار را بکنید؛ می‌خواهد به جمهوری اسلامی هم «باید» بگوید. ملت ایران مستقل و عزیز است. حکام گذشته‌ این ملت، عزت ملت را گرفتند و مردم را ذلیل کردند. حالا جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی آمده و آمریکایی‌ها نمی‌توانند تحمل کنند. برخی [از داخلی‌ها] می‌گفتند چه اصراری دارید که می‌ایستید... خدا از سر تقصیرات‌شان بگذرد. ایشان تاکید کردند: آنچه اتفاق افتاده، یعنی رفتار زشت و سخیف رییس‌جمهور آمریکا خلاف انتظار ما نیست. این رفتار در دوران روسای جمهور قبل هم وجود داشت و در هر دوره‌ای یک‌جور بوده است. ملت ایران با قدرت ایستاده و آن [روسای جمهور] قبلی مردند و استخوان‌هایشان هم پوسید و جمهوری اسلامی همچنان هست. این آقا هم خاک خواهد شد و بدنش خوراک مار و مور می‌شود و جمهوری اسلامی همچنان خواهد ایستاد. رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: بنده از روز اول بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید؛ هم در جلسه‌‌ عمومی گفتم و هم در جلسه‌ خصوصی. گفتم اگر می‌خواهید قرارداد ببندید، تضمین لازم را بگیرید و بعد ببندید. یکی از شروطی که گفتم این بود که رییس‌جمهور آمریکا باید امضا کند. مسوولان محترم زحمت کشیدند و عرق ریختند و خب، نتوانستند. دو سال و نیم است که ما در حال انجام این قرارداد هستیم و حالا این مردک می‌گوید من قبول ندارم.آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: حالا گفته می‌شود با سه کشور اروپایی ادامه می‌دهیم. من به این سه کشور هم اعتماد ندارم‌ به اینها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم والا اینها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر توانستید تضمین بگیرید که خب، البته من بعید می‌دانم. اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد. مسوولان کشور در امتحان بزرگی هستند: آیا عزت ملت را حفظ خواهند کرد یا نه؟ باید عزت و منافع ملت به معنای واقعی کلمه تامین شود.


ایشان افزودند: البته خوشبختانه مسوولان هم همین مساله تامین منافع را گفته‌اند اما برای تحقق این هدف باید با دقت، هوشیاری و عاقلانه با اروپایی‌ها روبه‌رو شد و به حرف مسوولان اروپایی اعتماد نکرد‌ چرا‌که صرف حرف زدن اعتبار ندارد و آنها در عالم دیپلماسی کاملا بی‌اخلاق عمل می‌کنند.رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان‌شان‌ با تاکید بر لزوم تعلیم «علم نافع» در آموزش‌وپرورش، گفتند: نباید نگرش به آموزش‌وپرورش همانند نگرش به دیگر دستگاه‌ها و ادارات باشد زیرا این مجموعه، فرصت کم‌نظیر و ۱۲ ساله برای انتقال صحیح و جامع آرمان‌های انقلابی و ملی و نهادینه‌کردن هویت ملی در کودکان و نوجوانان در اختیار دارد. ایشان افزودند: آموزش‌وپرورش برای رسیدن به اهداف والای خود نیازمند نوسازی است و این نوسازی با تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش، امکان‌پذیر است. رهبر انقلاب اسلامی‌ تحقق سند تحول را از واجب‌ترین کارها برشمردند و گفتند: با وجود اقدامات انجام‌گرفته اما گزارش‌ها نشان می‌دهد‌ تا‌کنون فقط کمتر از ۱۰ درصد از سند تحول آموزش‌وپرورش تحقق یافته است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: مطالبه اصلی من از آموزش و پرورش این است که برای تحقق سند تحول، زمانبندی دقیقی معین و این سند اجرا شود.
آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه در خصوص سند ۲۰۳۰ نیز گفتند: من سال گذشته رسما و علنا و با قاطعیت، اجرای این سند انحرافی را منع کردم که با استقبال مسوولان هم مواجه شد اما شنیده‌ام در بخش‌های مختلف، برخی مفاد سند ۲۰۳۰ در حال اجراست که این به معنای قرار دادن مهم‌ترین مساله کشور‌ در اختیار بیگانگان است.ایشان افزودند: معنی ندارد کشوری همچون ایران با این سابقه و فرهنگ و با این نظام مقتدر، برنامه‌های آموزشی و تربیتی خود را از دیگران بگیرد.