مدیرعامل نفت و گاز پارس در پاسخ به «جهان صنعت»:

الهام بیگی‌- با تصمیم آمریکا برای برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران بی‌شک گشایش‌هایی که در دوران برجام نصیب صنعت نفت کشور شده است نقش بر‌آب خواهد شد.
اگرچه مسوولان در مورد حصول نتیجه برجام مى‌گویند «هیچ چیز نصیب‌مان نشده بود» اما مى‌توان افزایش تولید و صادرات نفت ایران، توسعه هرچه بیشتر فازهای مختلف پارس‌جنوبی و... را از نتایج مثبت برجام بر‌شمرد به گونه‌ای که پس از چهار سال محدودیتی که تحت تحریم‌ها برای صادرات نفت وجود داشت، ایران تولیدش را افزایش داد و پایگاه مشتریان خود در آسیا و اروپا را توسعه بخشید.
اروپا نیز بعد از لغو تحریم‌ها واردات نفت از ایران را آغاز کرد و هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد از کل نفت صادراتی ایران راهی اروپا می‌شود که انقطاع این ارتباط شوک ناگهانی را به صادرات نفت ایران وارد خواهد کرد.
ایران از زمان امضای توافق تاریخی با قدرت‌های غربی که در ژانویه سال ۲۰۱۶ به اجرا درآمد، صادرات نفت خود را دو برابر کرده است.


نگاهی به صادرات نفت ایران
میانگین صادرات نفت ایران 12/2 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با 13/1 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ بود که تهران تحت تحریم قرار داشت.
همچنین طبق آماری که اخیرا‌ از سوی وزارت نفت منتشر شد، شرکت ملی نفت ایران 88/2 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی در آوریل فروخته که از این رقم، سهم نفت‌خام 62/2 میلیون بشکه در روز بوده است.
بالاترین میزان صادرات ایران پس از دوران برچیده شدن تحریم‌ها، 44/2 میلیون بشکه در روز بوده که در اکتبر سال ۲۰۱۶ به ثبت رسید.
با این وجود طی سال‌های گذشته نتایج حاصل از برجام مطلوب به نظر نمى‌رسید و با وجود حجم عظیمی از ذخایر نفت و گاز ایران، شرکت‌های غربی تمایل چندانی به ورود به پروژه‌های نفتی ایران از خود نشان ندادند و تنها شاهد حضور شرکت بین‌المللی توتال فرانسه با قرارداد پنج میلیارد دلاری در توسعه فاز ١١ پارس‌جنوبی بودیم.
اگرچه مدیر‌عامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص تاثیر خروج توتال از این قرارداد به «جهان صنعت» گفت: ما از این بابت نگرانی نداریم چراکه‌ بخش اول تولید طبیعی گاز از مخزن است که دراین بخش نگرانی نداریم و شرکت پتروپارس قبلا این عملیات را در فازهای ١٩و١٢ انجام داده است.
اما حقیقت امر این است که نمى‌توان تاثیر خروج توتال از این پروژه را انکار کرد.
محمد مشکین‌فام در این خصوص ادامه داد: فاز دوم کار، تقویت فشار است که قرار بود توسط توتال انجام و الگویی برای سایر فازها شود. فقط در این زمینه ممکن است مشکل ایجاد شود.
وی همچنین بیان کرد: ما از شش ماه قبل خود را برای چنین روزی آماده کرده بودیم و برای هر پروژه برنامهBو C را نیز تعیین مى‌کنیم تا در صورت اجرایی نشدن برنامه نخست با مشکل مواجه نشویم.
مشکین‌فام افزود: اگر توتال در ایران ماند با آنها همکاری‌مان را ادامه خواهیم داد در غیر این صورت شرکت چینی کار را بر عهده خواهد گرفت و در غیر این صورت شرکت پتروپارس کار را برعهده می‌گیرد.
در همین حال پاتریک پویان مدیر اجرایی توتال اعلام کرده بود‌: «اگر چارچوب و قوانین بازی تغییر کند، این شرکت مجبور است قرارداد پارس‌جنوبی را دوباره ارزیابی کند.»
این در حالی است که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه با بیان اینکه توتال تاکنون ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی هزینه کرده است و عملیات طراحی، برگزاری مناقصه و مطالعات را انجام داده است، گفت: وضعیت توتال در سال ۲۰۱۸ با سال ۲۰۰۶ متفاوت است. در سال ۲۰۰۶ که توتال به ایران آمد، قرار بود پارس ال‌ان‌جی را احداث کند اما در حال حاضر می‌خواهد گاز شبکه تولید کند.
مشکین فام با بیان اینکه تاکنون هیچ سیگنالی از سوی توتال مبنی بر خروج از فاز ۱۱ نداشته‌ایم، اظهار کرد: در این نمایشگاه با نماینده توتال صحبت کردم. آنها در مورد مسایل ریز فنی و مناقصات بحث می‌کنند. اگر شرکتی نخواهد کار کند، وارد جزییات نمی‌شود. این موضوع نشان می‌دهد آنها در این قضیه جدی هستند.
در همین راستا مدیر‌عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن روی فرآیند صادرات نفت ایران گفت: دنیا به نفت نیاز دارد و ایران در حوزه تعاملات نفتی، نقش‌آفرینی می‌کند. ممکن است کاهش داشته باشیم اما کسی خروج ایران از بازارهای بین‌المللی نفت را نخواهد دید.
سید‌پیروز موسوی اظهار کرد: رییس‌جمهور بعد از اظهارات ترامپ آینده را روشن کرد‌ بنابراین باید به ساخت داخل اعتقاد داشته باشیم و از فرصتی که برجام و اتحادیه اروپا به ما داده است، استفاده کنیم.
وی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که در آخرین روز از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران بین این شرکت و یک شرکت انگلیسی امضا‌ شد، گفت: امروز شاهد حضور رایزن انگلیس بودیم و طبق تفاهمنامه‌ای که امضا‌ شد قرار است تجهیزات مهمی که پشتیبان تولید در کشور است، در اختیار ما قرار دهند. در واقع هم در زمینه آموزش و هم در زمینه تعمیرات این شرکت به کمک ما خواهد آمد.
اندونزی ها رفتند
اما در این میان شاهد کنسل شدن امضای قرارداد توسعه میدان منصوری میان شرکت پرتامینای اندونزی و شرکت ملی نفت ایران بودیم. این قرارداد در حالی که تمام زیر‌ساخت‌ها برای امضای آن فراهم بود و قرار بود در آخرین روز نمایشگاه به امضا برسد کنسل شد.
همچنین وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند تولیدات نفت جهانی را تا 800 هزار بشکه در روز کاهش دهد چرا که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان به شمار می‌آید.
در همین راستا نگرانی‌ها درباره این کاهش چشمگیر تولید نفت در شرایطی که تولیدکنندگان بزرگ نفت در حال حاضر نیز صادرات خود را کاهش داده‌اند سبب شده بود تا در آستانه اعلام تصمیم آمریکا قیمت‌های جهانی نفت برای اولین بار از نوامبر 2014 از 70 دلار در هر بشکه افزایش یابد.
با توجه به نفوذ ایران در خاورمیانه و نقش منطقه‌ای این کشور، تجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران حتی می‌تواند تاثیراتی گسترده‌تر از تولید نفت و قیمت‌های نفت‌خام داشته باشد.
در این میان به گزارش نشریه فارن پالیسی، اولین نوع تحریم‌ها محدود کردن صادرات نفت ایران است که برای اولین بار در سال 2012 وضع شد. لذا اگر ایالات متحده محدودیت‌هایی را برای صادرات نفت ایران به همان اندازه که باراک اوباما اعمال کرد وضع کند اقتصاد ایران تسلیم خواهد شد. این می‌تواند به معنای کاهش 20 درصدی یا به عبارتی 400 تا 500 هزار بشکه نفت در روز باشد. این یعنی کاهش درآمد تا حدود یک میلیارد دلار در ماه. (ایران به تازگی صادرات نفت را به 7/2 میلیون بشکه در روز افزایش داده است.)
آشفتگی در بازار
«در این میان بازار نفت هم به دلیل از دست دادن یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت اوپک دچار آشفتگی شده و قیمت نفت ایران به 75 دلار در هر بشکه رسیده که بالاترین نرخ از اواخر سال 2014 تاکنون است. اما پس از اعلام ترامپ، قیمت نفت‌خام نیویورک و لندن کمی کاهش یافت.»
فارن پالیسی ادامه داده است: باید توجه داشته باشیم برخی تفاوت‌های کلیدی نسبت به سال 2012 وجود دارد که موجب می‌شود ایالات متحده نتواند موفقیت‌هایی که در مورد صادرات نفت ایران به دست آورده بود را بار دیگر تکرار کند. مهم‌تر از همه‌ کشورهای اروپایی و آسیایی به عنوان خریداران نفت ایران از پیوستن به واشنگتن برای زیر فشار قرار دادن تهران اجتناب می‌کنند‌ زیرا آنها ایران را همچنان به برجام پایبند می‌بینند. از سوی دیگر تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت، بحران ونزوئلا و افزایش تقاضا برای خرید نفت‌خام بر کاهش تاثیر تحریم‌های نفتی آمریکا می‌افزاید زیرا طبق قانون، ایالات متحده باید قبل از تحریم صادرات نفت ایران، مشخص کند که بازار جهانی نفت دچار آشفتگی نمی‌شود.
در این گزارش به نقل از ‌کوین بوک‌ رییس شرکت مشاوره‌ای انرژی «کلیر ویو انرژی پارتنر» نوشته شده است: آمریکا باید دسترسی‌های لازم و قیمت نفت‌خام را مشخص کند در غیر این صورت قیمت نفت به طرز باورنکردنی بالا می‌رود و تاثیرپذیری تحریم‌های نفتی را کاهش می‌دهد.
«بنابراین مهم‌ترین تفاوت سال 2012 و 2018 تلاش و حمایت اروپا از برجام برای بقای آن است. ‌فدریکا موگرینی‌ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت: اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند به آن متعهد خواهد بود. او گفت: «من به ویژه از اعلام تحریم‌های جدید نگران هستم. اتحادیه اروپا مصمم است با توجه به منافع امنیتی خود و حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی آن عمل کند.»
در ادامه گزارش فارن پالیسی آمده است: اجتناب اروپا از پیوستن به آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، محدودیت‌های مربوط به حمل و نقل دریایی را نیز بی‌اثر می‌کند. اتحادیه اروپا اینک در مورد استفاده از «قانون مسدود کردن» برای محافظت از شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران سخن گفته است.
«با این حال اروپا تنها حدود یک سوم نفت ایران را می‌خرد و بقیه به آسیا می‌رود و کاملا روشن نیست که بزرگترین خریداران آسیایی نفت ایران آیا آماده‌اند خرید نفت ایران را کاهش دهند یا خیر. چین و هند روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران را خریداری می‌کنند و این یعنی برای کاهش خرید نفت ایران باید به دنبال یک تامین‌کننده بزرگ باشند. اما دیگر خریداران اصلی آسیایی، کره‌جنوبی و ژاپن‌ درسال جاری کاهش خرید نفت از ایران داشته‌اند زیرا احتمال بازگشت احتمالی تحریم‌های ایالات متحده را پیش‌بینی کرده‌اند.»
دولتمردان هنوز امید دارند
به گزارش این نشریه، در این میان رییس‌جمهور‌ اسلامی ایران نیز پیش از اعلام ترامپ گفت: «کشور ممکن است چند ماه با مشکلاتی در خصوص صادرات نفت روبه‌رو شود اما این مشکل حل خواهد شد.» مقامات نفتی ایران هم قول داده‌اند با وجود تحریم‌های ایالات متحده به صادرات نفت ادامه دهند و ابراز امیدواری کرده‌اند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی صورت گیرد.
حسن روحانی رییس‌جمهور ایران هشدار داده بود که اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود از تصمیم خود پشیمان خواهد شد.
بنابر‌این به نظر مى‌رسد منطقه به وضوح درباره چنین تحولی نگران است و باید دید ایران به این تصمیم آمریکا چگونه پاسخ خواهد داد.