نظر کارشناسان درباره «همه می‌دانند»

گروه فرهنگ- درست در شبی که ایران درگیر ترامپ و هیاهوی خروج آمریکا از برجام بود، در فرانسه، فیلم تازه اصغر فرهادی با نام «همه می‌دانند» جشنواره کن را آغاز کرد‌؛ فیلمی که بر اساس نظر منتقدان رسانه‌های معتبر جهانی در راستای آثار گذشته فرهادی است. فیلمی که نظرات متفاوتی از منتقدان دریافت کرده است. عده‌ای آن را درامی شگفت‌انگیز و قوی خواندند و عده‌ای دیگر ضعیف‌ترین ساخته اصغر فرهادی.
اثری تحت تاثیر میشائیل‌ هانکه
‌پیتر بردشاو‌ منتقد نشریه گاردین با دادن ۴ ستاره از ۵ ستاره در بخش‌هایی از نقدش درباره فیلم «همه می‌دانند» نوشت:«اصغر فرهادی کارگردان ایرانی جشنواره فیلم کن را با فیلمی «همه می‌دانند» آغاز کرد؛ فیلمی که به زخمی التیام‌نیافته در قلب یک خانواده اسپانیایی می‌پردازد. تهدید بیرونی، جراحت درونی و در میان آن روایت معماگونه سه عامل تعیین‌کننده در درام دردناک فرهادی درباره یک ماجرای آدم‌ربایی است که با نقش‌آفرینی‌های قدرتمند ‌پنه‌لوپه کروز‌، ‌خاویر باردم‌ و ‌ریکاردو دارین‌ همراه شده است.
«همه می‌دانند» دارای خطوط اصلی فیلم‌ها فرهادی است و ایده آن یادآور ساخته‌های پیشین و از نگاهی دیگر تحت تاثیر آثار ‌میشائیل‌ هانکه‌ و ‌میکل‌آنجلو آنتونیونی‌ است. این فیلم درباره ضربه بیرونی و ویرانگر به یک خانواده است، ضربه‌ای که تمام نقاط ضعف‌، شکاف‌ها و خطاها را افشا می‌کند و این کار را با چنان مهارتی انجام می‌دهد که گویی این رمزو‌رازها و دروغ‌ها نوعی گناه هستند که حالا نوبت تاوان غیرقابل انکار آن است. این ایده‌ای است که فرهادی پیش از این نیز به آن توجه کرده بود: رازهای سر به مُهر، زخم‌های التیام‌نیافته و بازگشت احساس‌های سرکوب‌شده. مضمون جنایی فیلم نیز به طرز عجیبی مرا به یاد نمایش‌نامه «بازپرس وارد می‌شود» نوشته ‌جی.‌بی.‌پریستلی‌ انداخت. فکر می‌کنم نقش‌آفرینی‌های فیلم و حال و هوای جنوب اروپا در آن، قدرت جدیدی به زبان سینمایی فرهادی بخشیده است.


فیلمی خسته‌کننده
اما «پیتر دبزاژ» منتقد نشریه ورایتی نیز در بخش‌هایی از مطلبش درباره فیلم جدید فرهادی نوشت:«تا حدودی می‌توان تمام فیلم‌های فرهادی را به صورت متناوب یک «جدایی» یا یک «گذشته‌» نامید اما این فیلم اسپانیایی‌زبان با بازی ‌پنه‌لوپه کروز‌ و ‌خاویر باردم‌ اولین فیلم اوست که حس تکراری بودن دارد. از ساخت فیلم «گذشته» در پاریس تا فیلم جدیدش «همه می‌دانند» در اسپانیا، دوران فعالیت سینمایی فرهادی به تدریج شبیه ‌وودی آلن‌ شده و او حالا به ساخت فیلم‌هایی با بازیگران زیبا در کشورهای اروپایی روی آورده است. در واقع این کارگردان بسیار مستعد و مولف که برای ساخت فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» در کشورش تا حد زیادی زیر ذره‌بین قرار داشت از فرصت فیلمسازی در خارج از کشور استفاده می‌کند تا کمی برانگیزنده‌تر باشد.
فیلم «همه می‌دانند» که برای افتتاحیه جشنواره کن ۲۰۱۸ انتخاب شده گرچه ضعیف‌ترین فیلم اوست اما از عمده فیلم‌های تجاری ساخته شده در اسپانیا، فرانسه و حتی آمریکا بهتر است. این فیلم شبیه بهترین آثار فرهادی از سناریویی ساده بهره می‌برد، جایی که زندگی ‌پنه‌لوپه کروز‌ و ‌خاویز باردم‌ در فیلم که پیش از این عاشق یکدیگر بودند پس از سال‌ها با یک گذشته حل نشده رو به رو می‌شوند و فیلم به تدریج از زندگی شخصی این دو پرده‌برداری می‌کند.
ساخته تازه فرهادی سرگرم‌کننده است
‌لیسا نسلسون‌ از نشریه سینمایی اسکرین نیز درباره این فیلم نوشت: ‌فرهادی در این فیلم که به شکل طعنه‌آمیزی «همه می‌دانند» نام داد با استفاده از بازیگران مطرح اسپانیایی به شکل ماهرانه‌ای عشق، انزجار، طبقه اجتماعی، پول و روابط خانوادگی را در یک درام سرشار از شک و تردید،‌ اتهام، نکات انحرافی و‌... در هم تنیده است. این فیلم سرگرم‌کننده که دومین ساخته فرهادی خارج از ایران است می‌تواند پس از افتتاح کن، فروش موفقی در سطح جهان داشته باشد.
منتقدان دیگری نیز به فیلم فرهادی واکنش نشان دادند.
اریک کوهن از ایندی‌وایرنیز نوشت:
مقدمه‌چینی سفت و بسته فیلم، خطر تغییر جهت به منطقه آبکی را به جان می‌خرد، اما فرهادی به‌اندازه کافی از جزییات پیچیده پرده برمی‌دارد تا روی لحظه‌های فردی مکث و به مشاهدات عمیق تکیه کند.
بون فان هویی از‌هالیوود ریپورتر:
اگر فیلم تا حد زیادی قابل دیدن باقی می‌ماند، به این خاطر است که فرهادی تعدادی از بهترین بازیگران اسپانیا را به کار گرفته و آنها می‌دانند چگونه به شخصیت‌های خود جان ببخشند، حتی وقتی کار زیادی برای انجام دادن ندارند (گرچه چند نفر از آنها حرف برای گفتن زیاد دارند.)
متیو کریر منتقد اروپایی:
اصغر فرهادی اثر جدیدی در باب خانواده و شیمی روابط آن ساخته است. چرخ‌دنده‌های فیلم روغن‌کاری شده و درست کار می‌کنند تا اینکه گرد و غبار ‌روی آنها می‌نشیند. هیجان فیلم با قابل پیش‌بینی بودنش کمی گرفته شده.
فیلیپه رویر از مجله پوزتیو:
کن ۲۰۱۸ با دوستداران سینما خوب رفتار کرده و «همه می‌دانند» را به عنوان افتتاحیه انتخاب کرده است. اصغر فرهادی به حومه اسپانیا رفته و احساسات و حسادت را با حضور خاویر باردم و پنه لوپه کروز به‌تصویر کشیده است.
لیا بودین از آلوسینه:
کن هفتاد و یکم با «همه می‌دانند» و استایل فرهادی شروع شد؛ فیلمی کسل‌کننده و بدون جذابیت سینمایی.
بئاتریس بن از دن لو سینما:
تویست داستان بیست دقیقه‌ای معلوم می‌شود. اما «همه می‌دانند» فرهادی همچنان تزلزل خانواده را جذاب نشان می‌دهد، همچنین کروز. ولی نقشش او را آخر سر به مادری هق‌هقو تبدیل می‌کند. متاسفانه جا داشت تا اندکی بیشتر شرارت ببینیم
پیتر‌هاول از تورنتو استار:
اصغر فرهادی سرنخ‌هایی از تردید و تنش را به درستی در هم می‌آویزد و داستان پلیسی-آدم‌ربایی‌اش در حد آگاتا کریستی است. شروعی قدرتمند برای کن ۲۰۱۸ .
کایل بوکانن منتقد نیویورک مگزین:
مردم می‌گویند «همه می‌دانند» اصغر فرهادی یک تریلر مقوایی با ستاره‌های بزرگ، موقعیت‌های ملودراماتیک و لوکیشن دوستانه خارج شهر است. اما… این دقیقا همان دلیلی است که من دوستش دارم.
چند نفر در اولین سانس فیلم فرهادی را دیدند؟
فیلم «همه می‌دانند» در اولین سانس نمایش در سینماهای فرانسه با استقبال سینمادوستان رو‌به‌رو شد. پیش از آغاز اکران گسترده «همه می‌دانند» در فرانسه، روز گذشته سینماها اکران فیلم را با تک‌سانس آغاز کردند و ۳۷۰ سالن سینمای فرانسه، هر کدام در یک سانس، «همه می‌دانند» را نمایش دادند و در مجموع‌ 30 هزار نفر در اولین سانس نمایش فیلم، به تماشای این فیلم نشستند. همچنین این سینماها برای این اکران تک‌سانس، مجموعا 250 هزار دلار بلیت فروختند.
فیلم «همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی ‌سه‌شنبه‌شب‌ به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن اولین نمایش جهانی خود را تجربه کرد. اکران گسترده «همه می‌دانند» در فرانسه از دیروز با 430 سینما آغاز شد.
فرهادی: خوشحالم فیلمی با فرهنگ دیگری ساختم
خیلی خوشحال بودم که فیلم به زبان و فرهنگ دیگری ساخته می‌شود. نگران بودم اسپانیایی‌ها همذات‌پنداری نکنند ولی وقتی دیدم همه گروه هیجان‌زده بودند و استقبال کردند خیلی خوشحال شدم و برایم بسیار باارزش بود. سوای همه این چیزها هیچ موقع در رویا هم نمی‌دیدم که همکاری با این تعداد افراد یکدل و دوست‌داشتنی داشته باشیم.
او افزود: همان‌طور که خاویر هم اشاره کرد ما دل‌مان برای همدیگر تنگ می‌شود و من خیلی از تماشای فیلم در جمع هیجان‌زده بودم.
باردم هم اشاره‌ای به نقش خودش که رقیب دارن بود کرد و گفت: به او گفتم می‌توانم سرت را با دستانم فشار بدهم ولی خب سرش خیلی بزرگ است...
پنه‌لوپه کروز هم گفت از دیدن فیلم خیلی نگران بود و وقتی اولین بار فیلم را دید قلبش خیلی سریع می‌زد. وی با اشاره به روند طولانی ساخته شدن فیلم گفت: ما پنج سال درباره این پروژه فکر می‌کردیم.
او درباره سخت بودن ایفای این نقش هم گفت شخصیت او خیلی چالش‌برانگیز است و زنی است که شخصیت قوی‌ای ندارد.
باردم هم درباره نقشش در این فیلم و رابطه خودش و همسرش گفت: ما از این درک که واقعیت و داستان با هم متفاوت هستند برخوردار هستیم و تفاوت بین واقعیت و داستان را درک می‌کنیم و این برایمان سخت نیست، چالش‌برانگیز است ولی الهام‌بخش هم هست.
پنه‌لوپه کروز هم به همین مساله اشاره کرد و گفت: باید کار خودت را بکنی و آن زمان احساس نمی‌کنی در برابر همسرت داری بازی می‌کنی. با این حال او تاکید کرد: ولی هر سال نمی‌شود چنین فیلمی بازی کرد.
دارن نیز درباره کار کردن با فرهادی گفت: کار کردن با او خیلی فوق‌العاده است و ما می‌توانستیم شخصیت‌هایمان را گسترش دهیم و خیلی خوشحال هستم که این فیلم را بازی کردم. بازی با این جمع خیلی باعث افتخار بود.
اصغر فرهادی در‌باره سوال پرسشگر که از مشابهت ایرانی‌ها و اسپانیایی‌ها پرسیده بود، گفت: من گفتم ایرانی‌ها و اسپانیایی‌ها از نظر عاطفی و احساسی شبیه هم هستند. هر دو ملت احساسی هستند و من می‌توانستم درک‌شان کنم و وقتی آنجا بودم احساس غریبه بودن نمی‌کردم چون با دوستانی مثل باردم و کروز و دارن بودم و نزدیکی احساسی داشتیم.
او افزود: خوشبختانه در ایران هم بازیگران خوبی داریم و اینجا همان حسی را داشتم که با بازیگران ایرانی داشتم. اسپانیا خصوصیت ویژه‌ای که دارد این است که از نظر هنرپیشه خیلی غنی است.