قابل پیش‌بینی نبودن بازار نفت

نرسی قربان*- ایالات متحده آمریکا در اظهار نظری یکسویه تصمیم به خروج از برجام گرفته است و این خروج تاثیری مستقیم بر مبادلات سیاسی و اقتصادی خواهد گذاشت‌. اثرگذاری مستقیم برجام در حال حاضر بیش از هر حوزه دیگری بر مبادلات نفتی و همچنین گسترش میادین خواهد بود‌.
البته نکته مهم درباره قراردادهای نفتی حاکی از آن است که قریب به 180 روز باید گزارش‌های شفافی ارائه شود و بعد از ارائه این گزارش‌هاست که شرکت‌ها و گروه‌های تجارت نفت تصمیمات خود را در این حوزه‌ها اعلام خواهند کرد‌. از همین رو است که نباید منتظر هیچ اتفاق ناگهانی و یکباره‌ای بود‌. زمان، مهم‌ترین عاملی است که شرایط را روشن خواهد کرد‌.
تصمیمات اتحادیه اروپا پس از گذشت زمان 180 روزه‌ای که برای تصمیم‌گیری‌ها تعیین شده است برخی موضع‌گیری‌ها در قبال قراردادهای نفتی را روشن خواهد کرد‌. این موضوع محتمل است که شرکت‌های خصوصی به دلیل مبادلات و روابط تجاری که با ایالات متحده دارند، علاقه‌ای به ادامه روابط خود با ایران نداشته باشند و روابط خود با شرکت‌های نفتی ایرانی را متوقف کنند‌.
اما امتیاز مثبتی که در حال حاضر وجود دارد، نبود اجماع نظر مثبت اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نسبت به ایران است‌. این موضوع اما در حالی است که این بار اجماع نظر علیه آمریکاست‌. بنابراین باید منتظر باشیم تا رفتار سیاسی طرف‌های دیگر برجام با ایران روشن شود‌. در همین حین اما ایران باید به دنبال فراهم کردن سیستم‌های بیمه جدید و همچنین طرف سوم قابل اعتماد در مبادلات نفتی باشد‌.


موضوع مهم قابل توجه دیگر قرارداد شرکت توتال با ایران در توسعه میادین نفتی است‌. امروز بیم آن می‌رود که توتال به دلیل قراردادهای بزرگ و مهمی که با عربستان و هند بسته است تصمیم به لغو قرارداد با ایران گرفته‌ یا حتی به قرار‌داد با ایران بگیرد‌.
در حال حاضر اما همچنان همه گزینه‌ها روی میز است و هیچ پیش‌بینی‌ای درباره شرایط تجارت نفت ایران امکان‌پذیر نخواهد بود‌. نکته دیگر اما افزایش قیمت نفت برنت در پی هیجانات جهانی و همچنین تصمیمات ترامپ مبنی بر خروج از برجام است‌.
از سویی زنگنه در نمایشگاه نفت اعلام کرد که هیچ علاقه‌ای به افزایش قیمت نفت ندارد، حال آنکه عربستان به دلیل تصمیم بر فروش بخشی از سهام خود در شرکت نفتی‌اش از افزایش قیمت نفت استقبال خواهد کرد‌. در نهایت اما افزایش قیمت نفت حاصل درگیری‌های نظامی، تصمیمات ناگهانی و آشفتگی‌هایی است که اگر به آرامش برسند باید منتظر کاهش یا ثبات قیمت نفت بود‌.
* کارشناس انرژی