ایران به دنبال رفتار ماجراجویانه نیست

گروه سیاسی- بدعهدی آمریکا و سخنان ترامپ در مورد خروج از برجام واکنش نمایندگان مجلس را به همراه داشت. وکلای ملت در اعتراض به خروج آمریکا از برجام شعار مرگ برآمریکا سر داده و پرچم این کشور را به آتش کشیدند. نمایندگان مجلس همچنین با انتشار بیانیه‌‌ای از دولت خواستند تا ماده ۳ قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام را در واکنش به رفتار ترامپ اجرایی کند. البته علی مطهری، نایب‌رییس‌مجلس آتش زدن پرچم آمریکا در صحن علنی مجلس را رفتاری «بد» توصیف کرد و افزود:‌ این اقدام کار درستی نبود. در گزارشی که منتشر شد اعلام شد دو‌سوم مردم آمریکا با اقدام ترامپ مخالف هستند. بعد ما با آتش زدن پرچم در مجلس در حقیقت مردم آمریکا را در برابر خودمان قرار می‌دهیم. نایب رییس مجلس ابراز تاسف کرد: این اقدام ناگهانی برخی نمایندگان مجلس کار عاقلانه‌ای نبود و نمی‌شد هیچ واکنشی به این رفتار ناگهانی نشان داد. مطهری در ادامه پاره کردن برجام را هم کار خوبی ندانست و افزود: هر چند کاغذی تحت عنوان برجام در مجلس پاره شد اما مهم‌تر از آن آتش زدن پرچم آمریکا بود که کار خوبی نبود.
ایران به دنبال رفتار عکس‌العملی نیست
علی لاریجانی نیز در نطق جلسه علنی مجلس در خصوص خروج ترامپ از برجام گفت: بیش از یک سال است که ترامپ این شوی دیپلماتیک را اجرا می‌کند. یک روز در حضور رهبران کشورهای دنیا در سازمان ملل اعلام می‌کند ملت کره‌شمالی را نابود می‌کنم و رییس کره‌شمالی را بارها به تمسخر می‌کشد. اما یک روز همه حرف‌های خود را فراموش کرده و می‌گوید فرد محترمی است و با او مذاکره می‌کند. یک روز اتحادیه اروپا را در خصوص تعرفه محصولات تهدید می‌کند، یک روز دیگر اعلام می‌کند در خصوص همپیمانان اجرا نمی‌کند.
وی افزود: آقای ترامپ فکر می‌کند تاریخ کشورها و اذهان ملت‌ها مطابق ذهن فراموشکار او دچار نسیان است. این حوادث نشان می‌دهد ملت آمریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده است. لاریجانی تصریح کرد: رییس‌جمهور آمریکا با این اقدامات از جمله خروج از توافق هسته‌ای بی‌اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رسانده است. در مقابل ملت ایران نشان داد در مناقشاتی که دارد ابتدا راه گفت‌وگو و حل و فصل مسایل را از طریق سیاسی دنبال می‌کند. ملت ایران شاهد بودند در قبال درخواست آمریکا و تعهد کتبی رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر حفظ حقوق ایران در غنی‌سازی در گفت‌وگو با 1+5 بعد از مذاکرات طولانی توافقی را پذیرفت که به تایید سازمان ملل رسید. امروز رییس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کند ما نگران توانمندی ایران در سال‌های آینده هستیم و با وقاحت می‌گوید ایران به سوی سلاح هسته‌ای می‌رود و دنیا را ناامن می‌کند. کسی این حرف را می‌زند که ده‌ها هزار بمب و کلاهک هسته‌ای تولید کرده و مستمرا آن را به روز می‌کند و در جنگ‌های سال‌های گذشته نوع خفیف شده آن را به کار برده است.


رییس مجلس ادامه داد: با این اوصاف امنیت جهان با رفتار شما به خطر می‌افتد یا با توهماتی که در مورد ایران می‌پراکنید. آن هم در موقعیتی که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فتوا دادند تولید و نگهداری سلاح کشتار‌جمعی حرام است. پس از اعلام خروج آمریکا از توافقنامه ملاحظه کردید رژیم صهیونیستی حمایت کرد که توقعی از آن غیر از این نمی‌رود. تقریبا همه کشورها از جمله اروپا و روسیه آن را رد کردند. آقای ترامپ این واکنش‌ها اندازه عقلانیت عمل شما را نشان می‌دهد. آقای روحانی رییس‌جمهور اعلام کرد که با توجه به اعلام نظر آنها و تماس‌های آنها چند هفته‌ای فرصت برای حیات توافق هسته‌ای قائل می‌شویم. این اقدام نشان می‌دهد ایران به دنبال رفتار ماجراجویانه و عکس‌العملی نیست.
لاریجانی گفت: باید به این واقعیت هم اشاره کنیم که با توجه به نوع رفتار سال‌های دور اروپا چندان به ادعای اولیه آنها در پابرجا نگه‌داشتن توافق هسته‌ای نمی‌توان اطمینان داشت. اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگر را دارد که برای همگان اتمام حجت شود که ایران همه راه‌های حل و فصل سیاسی و مسالمت‌آمیز را طی کرده است. این مقطع روزنه‌ای است که اروپا نشان دهد وزن لازم برای حل و فصل مسایل بین‌المللی را دارد یا نه. یا آنها هم به دنبال چانه‌زنی دیگر هستند که پاسخ آن را قبلا مسوولان کشور از جمله وزیر امور خارجه داده‌اند. وی اضافه کرد: اگر اروپا و کشورهای مهم مانند روسیه و چین این خلا بین‌المللی را پر کنند شاید راهی برای ادامه مسیر باشد. در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران با اقدامات هسته‌ای خود ایشان را سرعقل می‌آورد و این را بدانند در چنین شرایطی ایران هیچ تعهدی ندارد که در جایگاه گذشته خود در مساله هسته‌ای قرار گیرد.
اما دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی‌ به بررسی جزییات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی پرداختند. بر این اساس ماده ۲ لایحه مذکور به تصویب رسید که بر اساس آن، پولشویی به تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از ارتکاب جرائم با علم به منشا مجرمانه آن و تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی به منظور پنهان یا کتمان کردن منشا مجرمانه آن با علم به اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از ارتکاب جرائم به دست آمده با کمک به مرتکب جرم منشا به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نگردد، اطلاق می‌شود. ضمن اینکه پنهان یا کتمان کردن یا تغییر دادن اطلاعات مربوط به ماهیت واقعی، منشا، منبع، محل، نقل‌و‌انتقال، جابه‌جایی یا مالکیت عوایدی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد‌ نیز از مواردی است که پولشویی محسوب می‌شود.
همچنین تبصره‌های یک تا سه ماده ۲ این لایحه برای اصلاح و بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد. به موجب تبصره یک ماده یک آن لایحه، هرگاه ظن قابل توجه به عدم صحت معاملات و تحصیل اموال وجود داشته باشد، مانند آنکه نوع و با توجه به شرایط، امکان تحصیل آن میزان دارایی در یک زمان مشخص وجود نداشته باشد، مسوولیت اثبات صحت آنها بر عهده متصرف است. تبصره ۲ ماده یک نیز عنوان می‌کند دارا شدن هر مالی منوط به ارائه اسناد مثبته آن و وجود سابقه از آن در سامانه‌های مربوطه مطابق قوانین و مقررات است. عدم تقدیم اسناد مثبته که قابل راستی‌آزمایی نباشد، مستوجب جزای نقدی به میزان ارزش آن دارایی خواهد بود. طبق تبصره ۳ هم چنانچه قرائن عرفی بر تحصیل مال از طریق نامشروع وجود داشته باشد مانند آنکه نوعا و با توجه به شرایط، امکان تحصیل آن میزان دارایی وجود نداشته باشد، در حکم مال نامشروع به حساب می‌آید. همچنین نمایندگان مجلس تصویب کردند که کلیه آلات و ادواتی که در فرآیند جرم پولشویی وسیله ارتکاب جرم باشد، توقیف می‌شود.