واکنش بورس ایران به تصمیم آمریکا

هادی مومنی- بالاخره تصمیمی که از ماه قبل زمزمه آن به گوش می‌رسید از سوی آمریکا عملی شد تا خروج این کشور از پیمان «برجام» تکلیف ایران را یک بار برای همیشه روشن کند. بر اثر این تحول تازه بازار سهام روز گذشته با رشد و ریزش‌های متنوعی همراه شد‌ به طوری که معاملات تالار شیشه‌ای روز گذشته تحت تاثیر خروج آمریکا از «برجام» با نوسان همراه بود و شاخص کل در پایان آخرین روز داد و ستدهای هفته سوم اردیبهشت‌ماه با ۸۵ واحد افزایش به ۹۳ هزار و ۶۹۱ واحد رسید. سهامداران روز گذشته در تالار با رشد و کاهش همزمان شاخص‌های این بازار معاملات را با نوسان دنبال کردند ‌اما در نهایت با رشد ضعیف شاخص همه نگاه‌ها به معاملات اولین روز کاری بورس در هفته آینده معطوف شد. بر اساس آمارهای معاملاتی بورس، روز گذشته همه شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۸۵ واحد رشد معادل 09/0 درصد به ۹۳ هزار ۶۹۱ واحد، شاخص قیمت «وزنی- ارزشی» با ۲۶ واحد افزایش معادل 09/0 درصد به ۲۹ هزار ۴۱۱ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۱۴۱) واحد افت معادل (85/0) درصد به ۱۶ هزار و ۴۹۶ واحد، شاخص قیمت «هم‌وزن» با (۱۰۴) واحد کاهش، معادل (85/0) درصد به ۱۲ هزار و ۲۳۰ واحد، شاخص آزاد شناور با (۱۹۳) واحد افت، معادل (۱۹) درصد به ۹۹ هزار و ۵۸۹ واحد، شاخص بازار اول با ۵۶ واحد افزایش معادل 08/0 درصد به ۶۶ هزار و ۶۹۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۰۴ واحد رشد معادل 10/0 درصد، به ۱۹۸ هزار و ۷۵۴ واحد رسید. از سویی دیگر روز گذشته شش نماد «فولاد با ۵۲ واحد، فارس با ۳۹ واحد، کگل با ۳۶ واحد، فخوز با ۳۰ واحد، فخوز با ۲۸ واحد و شبندر با ۲۷ واحد» بیشترین تاثیر مثبت و تنها نماد «تاپیکو با (۷۸) واحد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس بر جا گذاشتند.
ریزش سنگین شاخص صنایع
این گزارش می‌افزاید‌ روز گذشته همه شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با ریزش مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «محصولات کاغذ با (۲۵۲) واحد کاهش معادل (62/2) درصد به ۹ هزار و ۳۹۹ واحد، کاشی و سرامیک با (۵۰) واحد افت معادل (73/2) درصد به هزار و ۸۰۹ واحد، وسایل ارتباطی با (۴۴) واحد کاهش معادل (27/3) درصد به هزار و ۳۱۹ واحد، لاستیک با (۶۰۷) واحد ریزش معادل (73/3) درصد به ۱۵ هزار و ۷۰۶ واحد، سایر معادن با (۵۰۹) واحد کاهش، معادل (37/4) درصد به ۱۱ هزار و ۱۴۴ واحد، زغال‌سنگ با (۶۸) واحد افت معادل (96/4) درصد به هزار و ۳۱۶ واحد، انتشار و چاپ با (۱۰۲۳۱) واحد ریزش معادل (98/4) درصد به ۱۹۵ هزار ۹۱ واحد» رسید.
بیشترین افزایش قیمت


در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کند قیمت سهام نمادهای «تکنو، فسپا، شلعاب، فخاس، ثشرق، خشرق و بنیرو» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «چافست، خوساز، کطبس، خمهر، کفپارس، خاور و خزر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند. سرمایه‌گذاران بورسی روز گذشته برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق مشارکت شهرداری مشهد بیشترین تقاضاها را ثبت کردند. در مقابل بیشترین عرضه‌ها در اوراق صکوک سایپا، سهام کنتورسازی ایران و اوراق مشارکت شهرداری شیراز ثبت شد. در معاملات روز گذشته بانک ملت با معامله بلوکی 300 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و پالایش نفت اصفهان با معامله 353 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.
توقف و بازگشایی نمادها
این گزارش می‌افزاید طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های «سیمان سبزوار، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی، اوراق قرارداد اختیار خرید و فروش سهام البرز دارو، حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «آلومینیوم ایران، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، لوله و ماشین‌سازی ایران، ایتالران، شیر پاستوریزه پگاه فارس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، شیرین دارو، حق تقدم سهام شرکت‌های لعاب ایران، نیروکلر، بیمه ما، سیمان فارس نو، معادن منگنز ایران، بیمه آسیا و‌ صنعتی دریایی ایران» متوقف شدند. در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۶۶ هزار و ۸۱۶ نوبت معاملاتی، ۲۰۰۰۰۳۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۶۶ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار نیز به ۳۶۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان رسید.
معجزه صندوق تثبیت
در همین حال‌ رییس سازمان بورس در روزهای گذشته درباره اوضاع بازار سرمایه در شرایط جدید «برجام» از بهبود وضعیت سود‌آوری و فروش شرکت‌ها با توجه به نرخ ارز برآوردی در بودجه آنها خبر داد و گفت: اصلاح دستورالعمل معاملات اعتباری به نحوی انجام خواهد شد که تاثیری بر روی بازار سهام فعلی نداشته باشد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پیرامون تاثیر خروج آمریکا از برجام بر روی بازار سهام گفت: بر اساس ماده 28 قانون رفع موانع تولید «صندوق تثبیت بازار سرمایه» عهده‌دار حمایت از سهامداران خرد بوده و در مواقع مختلف در بازار سهام فعال است. همچنین در صورت نیاز نیز صندوق توسعه بازار سرمایه که وظایف مشابهی با صندوق تثبیت دارد همچنان عملیات بازار‌گردانی سهام را دنبال می‌کند. شاپور محمدی با بیان اینکه جای هیچ نگرانی برای حمایت از سهامداران در بازار سهام نیست‌، عنوان کرد: سهامداران حرفه‌ای بازار سهام با اشراف به آثار روانی اخبار پیرامونی برجام بر عدم اثرات بلند‌مدت چنین اقدام‌هایی واقف بوده و هم‌اکنون با توجه به استراتژی بلند‌مدت خود و سودآوری شرکت‌ها تمایلی به فروش سهام ندارند.