هوشمندانه، مقتدرانه و دیپلماتیک

شهروند| رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه در شصت‌ونهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در جمع سران کشورهای جهان، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در عرصه‌های منطقه‌‌ای و جهانی تشریح کرد. ناظران و تحلیلگران سیاسی بر این اعتقاد هستند که سخنان و موضع‌گیری‌های حسن روحانی از صراحت بالایی برخوردار بوده و همچنین رئیس‌جمهوری نظریات سیاسی و دیپلماتیک خود را به‌گونه‌ای مطرح کرد که به گفته کارشناسان کاملا در سطح سازمان ملل بوده است. در ادامه بخشی از سخنان روحانی را می‌خوانید.
در باب تروریسم
 تروریست‌ها از کشورهای مختلف به خاورمیانه آمده‌اند اما ایدئولوژی و هدف واحدی دارند؛ «افراطی‌گری و خشونت» و «نابودی تمدن، اسلام‌هراسی و ایجاد زمینه برای مداخله مجدد بیگانگان در منطقه.» تروریسم، جهانی شده؛ «از نیویورک تا موصل، از دمشق تا بغداد، از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه جهان، از القاعده تا داعش».
 همه آنان که در ایجاد و تقویت این گروه‌های تروریست نقش داشته‌اند، باید به اشتباهات خود در پدیدارشدن افراطی‌گری اعتراف کنند و نه‌تنها در پیشگاه گذشته بلکه در برابر آینده نیز عذرخواهی کنند.


خاورمیانه و آتش جنگ
 وقتی پای ژنرال‌ها به منطقه باز شد، انتظار نداشته باشید دیپلمات‌ها به استقبال آنان بروند. وقتی جنگ شروع شد، دیپلماسی به پایان می‌رسد. وقتی تحریم آغاز شد، نفرت عمیق از تحریم‌کنندگان هم، شروع می‌شود. وقتی فضای خاورمیانه امنیتی شد، پاسخ آن هم امنیتی می‌شود.
تجربه پیدایش القاعده، طالبان و گروه‌های افراطی اخیر، نشان داد که نمی‌شود از گروه‌های افراطی، برای مقابله با کشورهای مخالف استفاده کرد و پس از آن، از عوارض پیدایش این افراط درامان ماند.
 ایران روزی همه را به «گفت‌وگو» دعوت کرد که هنوز جنایت 11 سپتامبر، رخ نداده بود و روزی به «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» خواند، که هنوز خشونت‌های اخیر ظهور نکرده بود.
خاورمیانه، تشنه توسعه است و خسته از جنگ. این حق طبیعی مردمان سرزمین‌های حاصلخیز خاورمیانه است که از زندگی توأم با صلح و رفاه برخوردار باشند.
اگر امروز همه توان خود را علیه افراط و خشونت به ‌کار نگیریم،‌ و کار را به کاردان نسپریم، فردا جهان برای هیچ‌کس، جای امنی نخواهد بود.
تحریم و مذاکره
تداوم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، تداوم اشتباهی راهبردی علیه یک ملت معتدل و مستقل در شرایط حساس منطقه  ماست.
 موضوع هسته‌ای یک راه‌حل بیشتر ندارد و آن فقط مذاکره است و اگر برخی در تخیل خویش، به راه‌های دیگری می‌‌اندیشند، سخت در اشتباهند.
ما به ادامه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود، شامل اِعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران، در چارچوب مقررات بین‌المللی، مصمم هستیم. ما با انگیزه مثبت، حسن‌نیت و جدیت، به تداوم مذاکرات هسته‌ای با کشورهای طرف مذاکره، بر مبنای اعتماد متقابل، رفع دوسویه ابهامات، موضع برابر، احترام متقابل و اصول پذیرفته‌شده بین‌المللی پایبندیم.
 مردم ایران پایبند به اصول و ارزش‌هایی هستند که استقلال، توسعه و غرور ملی در رأسِ آنهاست. مردم، عملکرد دولت‌های خود را براساس همین معیارها مورد ارزیابی قرار می‌دهند. اگر این واقعیت بارز ملی از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده مورد توجه قرار ندهند و دچار خطاهای محاسباتی شوند، یک فرصت استثنایی و تاریخی از دست خواهد رفت.
 دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران،‌ فرصتی تاریخی برای غرب است که نشان دهد با پیشرفت و توسعه دیگران مخالف نیست و تبعیض در مقررات بین‌المللی را دنبال نمی‌کند.
سیاست‌ورزی دیپلماتیک ایران در جهان
 درحالی که بعضی از کشورهای پیرامونی ایران، دستخوش جنگ‌ و ناآرامی هستند، ایران سرزمین امنیت، ثبات و  آرامش است.
 رویکرد اصولی ما، پایان‌ بخشیدن به توهم ایران‌هراسی و زمینه‌سازی برای مشارکت‌ راهبردی با همسایگان است.
سایر اخبار این روزنامه
هوشمندانه، مقتدرانه و دیپلماتیک لوازم خانگی «بانه» از زیرپله‌های «تهران» می‌آید آزاده نامداری خداحافظی کرد آخرین بدرقه «طاها» در روستای اذان بیا به چیز دیگری فکر نکنیم 5 جنجال بزرگ قضاوت‌های فغانی در دربی استقلال می‌برد یا پرسپولیس؟ احتمال برگزاری رفراندوم دوم درباره برگزیت استارت پروژه حذف نامدارهای والیبال ممنوع ‌التیزرها! آزار دختر 18 ساله کنکوری دوربرگردان ستاره‌ها از اروپا به ایران! مردم: بعد از اشکنه دلمون به املت خوش بود انگلیس در انتظار بحران سیاسی ناشی از کاهش سن امید به زندگی بزرگترین دایناسور جهان در آرژانتین کمی منصفانه‌تر بکوبید نوزادی که دو بار مرد امدادگری در وضعیت قرمز خلبان‌ عراقی با گریه می‌گفت شرمنده‌ام بعید است دونالد ترامپ خنده حضار را ببخشد مسأله عجیب «لاستیک» راهنمایی خرید تجهیزات فست‌فود و آشپزخانه چرا رب گوجه ‌فرنگی هم شورش کرد؟ هیچ دانش‌آموزی با ماجرای «مدرسه معین» شوخی نمی‌کند