بعید است دونالد ترامپ خنده حضار را ببخشد

دونالد ترامپ عادت کرده سخنرانی‌های پرطمطراقی برای طرفدارانش بکند. کنفرانس‌های مطبوعاتی او به ندرت صورت می‌گیرد و به سختی کنترل می‌شوند. بنابراین تمسخر او توسط همقطارانش در مجمع عمومی سازمان ملل بسیار شگفت‌آور به ‌نظر می‌رسد. وقتی او در مورد دستاوردهای تاریخی دولتش سخن می‌گفت حضار خندیدند و او گفت که «مشکلی ندارد»، اما ظاهرا با این قضیه مشکل داشت. ترامپ گفته است که هرگز کسانی را که به او خندیدند را نمی‌بخشد و فراموش نخواهد کرد؛ بنابراین، این دومین حضور او در سازمان ملل بعید به نظر می‌رسد که برای دولت او و روابط دوجانبه با کشورهای جهانی خیلی خوب سپری شده باشد.
به گزارش گاردین، ترامپ تقریبا نیم‌ساعت دیرتر از موعد مقرر وارد سازمان ملل شد. رئیس‌جمهوری آمریکا به صراحت «ایده جهانی‌شدن» را در مرکز گردآمدن رهبران جهان رد کرد و «دکترین وطن‌پرستی» را به جای آن قرار داد. درحالی‌که اکثر رهبران جهان از وقت خود برای توضیح قراردادها و توافقنامه‌ها و پروتکل‌هایی که امضا کرده بودند، استفاده کردند، اما ترامپ به وضوح از گفتن توافقنامه‌هایی که پاره کرده بود، خوشحال بود.
گفته می‌شود نویسنده اصلی متن سخنرانی او، استفان میلر، پل ارتباطی بین کاخ سفید و گروه‌های راست افراطی آمریکاست. البته از متن سخنرانی ترامپ، این مسأله کاملا واضح بود؛ چراکه بیشتر شبیه مانیفست ملی‌گرایی بود تا متن سخنرانی سازمان ملل. در این متن سخنرانی، هیچ‌گونه موضوع نوع‌دوستی و بشردوستی وجود نداشت و فقط در آن احساس خشم و خودخواهی موج می‌زد. ترامپ گفت که ایالات متحده، بزرگترین کمک‌کننده جهانی بوده است، «اما کمتر کشوری چیزی در ازای این کمک‌ها به ما داده است.»
ترامپ هشدار داد: «ما به جلو حرکت می‌کنیم و تنها به کسانی کمک‌های خارجی می‌کنیم که به ما احترام بگذارند و خیلی رک‌وراست یعنی دوستانمان.» ترامپ لیستی از دوستان را خواند و این لیست غیرمعمول، نمایانگر روابط شخصی او با کشورها بود و نه کشورهای متحد با ایالات متحده آمریکا. ترامپ از کیم جونگ اون، به دلیل نمایش چشمگیرش در از بین بردن سلاح‌های اتمی تشکر کرد. ترامپ از عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی که پیش از روی کار آمدنش به او لطف داشته‌اند، به دلیل کمک‌های مالی‌شان به یمن قدردانی کرد. گرچه نقش آنها در بمباران شهرهای یمن و نقض‌های حقوق بشر نادیده‌گرفتنی نیست.


تنها متحد اروپایی ترامپ که شایسته ستایش او بود، لهستان بود. کسی که رئیس‌جمهورش، آندره دودا، در دیداری که با ترامپ در کاخ سفید داشت، از او ستایش کرد و حتی پیشنهاد داد که آمریکا در خاک لهستان «پایگاه نظامی» ایجاد کند. خشم اصلی سخنان ترامپ معطوف به ایران و دولت این کشور بود که به‌عنوان «معمار اصلی جنگ سوریه» معرفی شد. با این حال حتی در مورد تهران، ترامپ پیش از سخنرانی خود در نشست سازمان ملل، در توییتی نوشت که رئیس‌جمهوری ایران، حسن روحانی در حقیقت «یک مرد کاملا دوست‌داشتنی» است.
پیام این توییت ترامپ واضح بود: اگر روحانی نیز مسیری را که کیم جونگ اون رفته، برود، یعنی ملاقات و احترام به ترامپ، ایران نیز می‌تواند از انزوایی که آمریکا در تلاش است دوباره برایش ایجاد کند، رهایی یابد. اما این رویکرد ترامپ، تفاوت‌های عمیق میان کره‌شمالی و ایران را نادیده گرفته؛ ایران دارای سیستمی یکپارچه با عناصر واقعا دموکراتیک است. در هر حال، چکیده سخنرانی ترامپ یک چیز بود: «دکترین وطن‌پرستی.» ترامپ وطن‌پرستی را تنها وسیله‌ای نامید که در آن آزادی نجات پیدا می‌کند و صلح محقق می‌شود و تنها شور و شوق ملی‌گرایی بوده که تا به حال، الهام‌بخش «پیشرفت‌های علمی و آثار باشکوه هنری» بوده است. گرچه سخنان ترامپ خطاب به رهبران جهان بود، اما مخاطب اصلی او گروه دیگری است: طرفداران پروپاقرص او در سازمان ملل و بیرون از آن.
سایر اخبار این روزنامه
هوشمندانه، مقتدرانه و دیپلماتیک لوازم خانگی «بانه» از زیرپله‌های «تهران» می‌آید آزاده نامداری خداحافظی کرد آخرین بدرقه «طاها» در روستای اذان بیا به چیز دیگری فکر نکنیم 5 جنجال بزرگ قضاوت‌های فغانی در دربی استقلال می‌برد یا پرسپولیس؟ احتمال برگزاری رفراندوم دوم درباره برگزیت استارت پروژه حذف نامدارهای والیبال ممنوع ‌التیزرها! آزار دختر 18 ساله کنکوری دوربرگردان ستاره‌ها از اروپا به ایران! مردم: بعد از اشکنه دلمون به املت خوش بود انگلیس در انتظار بحران سیاسی ناشی از کاهش سن امید به زندگی بزرگترین دایناسور جهان در آرژانتین کمی منصفانه‌تر بکوبید نوزادی که دو بار مرد امدادگری در وضعیت قرمز خلبان‌ عراقی با گریه می‌گفت شرمنده‌ام بعید است دونالد ترامپ خنده حضار را ببخشد مسأله عجیب «لاستیک» راهنمایی خرید تجهیزات فست‌فود و آشپزخانه چرا رب گوجه ‌فرنگی هم شورش کرد؟ هیچ دانش‌آموزی با ماجرای «مدرسه معین» شوخی نمی‌کند