کمی منصفانه‌تر بکوبید

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت بیانیه‌ای منتشر و در آن صراحتا نسبت به نحوه برنامه‌سازی‌های صداوسیما درباره عملکرد دولت انتقاد کرده است. در این بیانیه بر توصیه‌های رهبری در مورد نحوه برنامه‌سازی‌های صداوسیما تاکید و بیشتر از هرچیز درباره نحوه پرداخت برنامه‌هایی مثل «پایش» انتقاد شده است. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده: «در برنامه این هفته پایش که به بهانه تحلیل فضای اقتصادی کشور با طرح محورهای از پیش هماهنگ شده بین مجری و کارشناس برنامه از شبکه یک سیما پخش شد، موضوعاتی مطرح گردید که حاوی افترا، توهین و نشر اکاذیب نسبت به دولت و مسئولان برخی دستگاه‌های اجرایی در سیاستگذاری‌های اقتصادی و اجرای برنامه‌های دولت بود.
این روش حاصلی جز بدبینی نسبت به مسئولان و التهاب‌آفرینی و مشوش‌کردن ذهن مردم نداشت، آن هم در زمانی که مردم متاثر از اقدام تروریستی دشمنان در اهواز و همچنین درگیر جنگ تمام‌عیار اقتصادی و رسانه‌ای بدخواهان نظام  هستند.
مقام معظم رهبری در چند دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران نظام که در اغلب آنها ریاست محترم صداوسیما هم حضور داشته و بعضا مورد خطاب رهبر معظم انقلاب نیز با ذکر نام قرار گرفته است، رسانه‌های کشور و به‌طور خاص رسانه ملی را به آرامش‌بخشی، اعتماد و امیدآفرینی و همچنین ارایه تصویری درست و منصفانه از فعالیت‌های کشور امر فرموده‌اند.
رویه برنامه پایش و بعضا برخی دیگر از برنامه‌های آن سازمان نه‌تنها خلاف دستور مقام معظم رهبری بلکه خلاف مصالح و سیاست‌های مصوب شورایعالی امنیت ملی و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا است.


ضمن ادای احترام و تقدیر از تلاش‌های مدیران و کارکنان پرتلاش آن سازمان که دلسوزانه خدمت می‌کنند، اما بعضا و به صورت محدود پخش برنامه‌هایی هدفمند مانند پایش را شاهد هستیم که برخلاف دستورات و منویات مقام معظم رهبری با نگاهی غیرمنصفانه و جهت‌دار نسبت به دولت تدبیر و امید
 عمل می‌نمایند.»
مسبوق به سابقه
البته این نخستین بار نیست که دولت و کارشناسان نحوه پرداخت صداوسیما به اقدامات دولت را نقد می‌کنند. از‌ سال 92 که اسم حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری از صندوق رأی بیرون آمد، انتقادهای او، دولتی‌ها و خیلی‌های دیگر نسبت به زاویه نگاه صداوسیما به دولت شروع شد. در ماه‌های نخست که نحوه تعامل صداوسیما با دولت‌های نهم و دهم هنوز از خاطر مردم نرفته بود، این انتقادها شدیدتر هم بود، اما کم‌کم توجه به رفتار صداوسیما در مورد اقدامات دولت کم شد، تا زمان انتخابات و بعد هم این روزها که دولت در یک جنگ تمام‌عیار روانی و اقتصادی به سر می‌برد. به همان میزان که صداوسیما ترجیح می‌دهد نقش قبلش‌ را ادامه دهد، زبان دولت برای انتقاد هم تند و تیزتر شده.  مدتی پیش خود روحانی در مورد صداوسیما گفته بود: «رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنهاست.»
روحانی یک بار دیگر هم گفته بود: «امام خمینی همواره تاکید کرده که دولت باید خدماتش را به مردم بگوید و رسانه‌ها هم باید خدمات دولت را برای مردم تشریح کنند، اما کسانی مانع از دستور امام می‌شوند. درباره اینکه چرا صداوسیما نمی‌گذارد دستاوردهای دولت تشریح شود، به موقع سخن خواهم گفت.»
کمی بعد‌تر هم محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با انتقاد از گزارش‌های صداوسیما از عملکرد اقتصادی دولت آن را محصول عملکرد یک تیم ویژه و با هدف تخریب دولت دانست و بعضی از گزارش‌های صداوسیما را حاصل کار «تیم سیاسی ویژه در سازمان» اعلام کرد که برنامه‌ها را «حساب‌شده» و «با هدف تخریب» تهیه می‌کند.
نوبخت و روحانی در انتقاد از عملکرد صداوسیما تنها نبوده‌اند، بلکه بقیه وزرا و مشاوران هم سعی کرده‌اند هر چند وقت یک بار در مورد عملکرد رسانه ملی تذکر بدهند، مثلا علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در این مورد گفته بود: «متاسفانه صداوسیما در جایگاه رسانه اپوزیسیون نسبت به دولت عمل می‌کند. این درحالی است که جایگاه رسانه ملی، جایگاه یک رسانه اپوزیسیون نیست. اصولا صداوسیما باید حامی رئیس‌جمهوری باشد و در عین حال نظرات مردم را در رابطه با دولت منعکس کند. دولت نسبت به رفتار صداوسیما در قبال دولت نقدهای جدی دارد. شخص رئیس‌جمهوری و ارکان دولت هم منتقد رفتارها و عملکرد صداوسیما در قبال
 دولت هستند.»
اگر بخواهیم فهرستی از تمام گلایه‌های دولت از رفتار صداوسیما تهیه کنیم، کار به تهیه یک طومار بلندبالا می‌کشد، بنابراین باید به همین چند مورد به‌عنوان مشتی نمونه خروار بسنده کرد.  
سایر اخبار این روزنامه
هوشمندانه، مقتدرانه و دیپلماتیک لوازم خانگی «بانه» از زیرپله‌های «تهران» می‌آید آزاده نامداری خداحافظی کرد آخرین بدرقه «طاها» در روستای اذان بیا به چیز دیگری فکر نکنیم 5 جنجال بزرگ قضاوت‌های فغانی در دربی استقلال می‌برد یا پرسپولیس؟ احتمال برگزاری رفراندوم دوم درباره برگزیت استارت پروژه حذف نامدارهای والیبال ممنوع ‌التیزرها! آزار دختر 18 ساله کنکوری دوربرگردان ستاره‌ها از اروپا به ایران! مردم: بعد از اشکنه دلمون به املت خوش بود انگلیس در انتظار بحران سیاسی ناشی از کاهش سن امید به زندگی بزرگترین دایناسور جهان در آرژانتین کمی منصفانه‌تر بکوبید نوزادی که دو بار مرد امدادگری در وضعیت قرمز خلبان‌ عراقی با گریه می‌گفت شرمنده‌ام بعید است دونالد ترامپ خنده حضار را ببخشد مسأله عجیب «لاستیک» راهنمایی خرید تجهیزات فست‌فود و آشپزخانه چرا رب گوجه ‌فرنگی هم شورش کرد؟ هیچ دانش‌آموزی با ماجرای «مدرسه معین» شوخی نمی‌کند