«خطا» به جای حمایت از تولید

نحوه محاسبه سود تسهیلات بانکی در برخی از محافل اقتصادی همواره مورد مناقشه بوده است و برخی از فعالان بخش خصوصی بر این اعتقاد هستند که محاسبه سود به صورت بهره مرکب صورت می‌گیرد.
‌رضا جلالی‌مقدم یک فعال بخش تولید قطعات در شهرک صنعتی‌ درباره اخذ بهره مرکب توسط بانک‌ها به «جهان صنعت» می‌گوید‌: بهره بانکی در ایران یکی از بالاترین نرخ‌ها در سطح بانک‌های بین‌المللی است. در عین حال نرخ سودهایی که بانک‌ها از بخش تولید دریافت می‌کنند باید کمتر از سایر بخش‌ها باشد، آنها باید اقدامات حمایتی از بخش تولید را مدنظر قرار دهند، اما به جای این کار، سودهای بسیار بالا می‌گیرند.
جلالی‌مقدم گفت‌: در هیچ جای دنیا اینقدر به بخش تولید بی‌اهمیتی نشان نمی‌دهند اما متاسفانه در کشور ما تمام کسری‌ها و چاله چوله‌های اقتصادی خود را با تحمیل سود بانکی به تولید جایگزین می‌کنند که این موضوع باعث شده نه تنها تولید قادر نیست که مایحتاج مصرف داخلی را در بازار به خوبی و با قیمت مناسب فراهم سازد بلکه با این هزینه‌ها تمام مشتریان خارجی را نیز از دست داده‌اند.
وی افزود: اگر یک واحد تولیدی به دلیل رکود اقتصادی، با بحران مواجه شود و قادر به بازپرداخت تسهیلات دریافتی نباشد، بانک‌ها برای پرداخت دوباره تسهیلات، سودهای آنچنانی دریافت می‌کنند که به جای نجات بخش تولید، آنها را بیشتر به ورشکستگی و نابودی می‌کشاند. بدون تردید با شیوه‌هایی که بانک‌ها در دریافت سود به کار می‌گیرند، بخش تولید را به نابودی بیشتری می‌کشانند.


به اعتقاد این تولید‌کننده، اصلاح نظام بانکی از عوامل بسیار کلیدی در مدیریت اقتصادی یک کشور است که می‌تواند با مهار تورم و رونق بنگاه‌های اقتصادی ثبات و آرامش را در اقتصاد جامعه ایجاد کند.
جلالی‌مقدم ادامه داد‌: آنچه که متاسفانه سال‌هاست کشور با آن دست به گریبان است مشکلات ساختاری نظام بانکی، نوسانات در تصمیم‌گیری‌ها و آزمون و خطاهایی بوده که نتایج خوبی برای اقتصاد کشور به دنبال نداشته است.