عزم جدی ترامپ

برای خروج از برجام
آفتاب یزد گروه سیاسی: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنانی ایران را به نقض روح توافق هسته ای متهم کرده است. ترامپ هم‌چنین گفته است: توافق هسته‌ای یک توافق وحشتناک بود و ایرانیان به آن پایبند نیستند و اگر ایران به این توافق پایبند نشود ما اقدامات سخت و شدیدی اتخاذ خواهیم کرد. رئیس جمهور آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی نیز از برجام به عنوان بدترین توافق موجود نام برده بود ومدعی شده بود که در صورت پیروزی در انتخابات آن را پاره خواهد کرد. سخنان اخیر ترامپ در حالی مطرح می‌شود که دولت ترامپ دو بار پایبندی ایران به این توافق را تائید کرده است.
اما گویا این بار ترامپ قصدش برای عملی‌کردن وعده انتخاباتی خود برای خروج از توافق هسته ای جدی است. دراین رابطه شبکه آی ۲۴ نیزبا استناد به یک منبع آگاه در کاخ سفید اعلام کرده است که رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در ماه اکتبر از توافق‌ هسته‌ای با ایران خارج شود.
به گزارش ایلنا، این شبکه صهیونیستی مدعی شده در سه‌ ماه اخیر ترامپ به اصرار «رکس تیلرسون» وزیر خارجه و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع خود قانع شده بود که ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای به دست آمده پایبند بوده است.


اما در همین رابطه سیدعباس عراقچی طی سخنانی در بنیاد صلح ساساکاوا گفت: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه تنها توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بلکه توسط مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار دارد.
او افزود: پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد ‌داشت
و در صورت بروز چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.
معاون وزیر امور خارجه همچنین بهانه‌جویی‌های آمریکا و اعمال بسته تحریمی به خاطر برنامه‌های موشکی ایران را امری غیرقابل پذیرش دانست و تصریح کرد: برنامه موشکی ایران که محصول توانمندی‌های مردم ایران است، صرفا دفاعی است و جنبه بازدارنده دارد.