بهرام رشیدی نیا

خبرنگار منبع آگاهی بخشی است و ستون جامعه بر پایه آگاهی استوار می‌شود. رشد فرهنگی و اخلاقی جامعه با توسعه آگاهی و روشنگری محقق می‌شود. جامعه آگاه، دانستن را حق خود می‌داند و برای مطالبه برابری در اطلاعات و خبر مبارزه می‌کند. جامعه فرهیخته و توسعه یافته جامعه‌ای است که هیچ حریم و محدودیتی برای آگاهی و خبر نداشته باشد. در جوامع رشد یافته و مدرن، دولت‌ها کوچک‌اند. دولت‌های تقلیل یافته، مبانی و منابع قدرت را به مردم واگذار می‌کنند. آگاهی و اطلاعات در دوره پسامدرنیته حاضر، مهم‌ترین منبع قدرت است و دولت‌ها‌ی مردمی باید روز به روز از میزان تصرف خود در حریم آگاهی و دانایی جامعه بکاهند و رشته خبر را به دست صاحبان خبر بسپرند.
در عصر روشنگری که جهانی شدن مبتدای آن تلقی می‌شود، تمام موانع دانایی باید برداشته شود. شفافیت حق مردم است. در جامعه برابر عصر جهان- شهرهای فارغ از قید دولت- کشورها، کسی مجاز به دربانی خبر نیست مگر خود مردم. در عصر فرا مدرن جدید، قدرت سیاسی در برابر طوفان اندیشه، آگاهی و اطلاع‌رسانی نمی‌تواند سدی ایجاد کند و مغلوب رسانه‌ها‌ست.
ما در برهه کنونی در گام‌های آغازین گذار به رشد قدرت اجتماعی و تحدید دولت‌ها هستیم. در باور سیاستمداران ما، هنوز قدرت سیاسی بر قدرت اجتماعی می‌چربد!
در این وضعیت، مدیران تاب نقد و تحلیل عملکرد خود را ندارند و با انتقاد یا خبری نامطلوب، موج شکایت به راه می‌افتد. خبرنگار ممنوع الورود می‌شود،هیبت خود را به رخ رسانه، فرهنگ و قدرت اجتماعی می‌کشد... و البته فارغ از دغدغه ذهن و روان جامعه هستیم که بابت قدرت نمایی سیاسی چه می‌اندیشند. قدرت سیاسی حقی خدادادی نیست و منبعی از قدرت است که مردم به ما داده‌اند. قدرت سیاسی،موقت است و مقطعی اما قدرت اجتماعی و قلم صاحبان خبر و فرهنگ، منبعی از قدرت است که با آمدن و رفتن دولت‌ها و مدیریت‌ها، تنزل نمی‌یابد.


در جامعه آینده، روز به روز قلم تیزتر، اندیشه بالغ‌تر و برابری در آگاهی بیشتر می‌شود.
عصر جدید عصر رسانه‌های آزاد است.
"عصر خبر و خبرنگاری"بر همه اصحاب رسانه و خبر مبارک...